Scheur in de hoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joysieee

Scheur in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 19:27

Hallo allemaal,
Een tijdje geleden heeft mijn merrie een scheur in haar hoef opgelopen. Het is geen diepe scheur, maar wel een hoge scheur.
De dierenarts zegt dat het geen kwaad kan, en de hoefsmid is al geweest omhaar te bekappen. Ook krijgt ze sinds kort biotine bijgevoerd. De scheur zit er al ongeveer een maand, de dierenarts en hoefsmid zijn toen gelijk geweest en ook nu is er contact met de dierenarts.

Ondanks dat de dierenarts zegt dat het OK is en ik gewoon alles kan/mag doen zonder dat ik iets aan haar merk, maak ik me toch wat zorgen.
Ze loopt er dus helemaal normaal op en heeft nergens last van, zowel onbelast als belast.

Ik ben benieuwd of jullie ook zoiets mee hebben gemaakt, wat hebben jullie toen gedaan? Toch ijzers er onder misschien?

Hieronder volgen foto's van de hoef.

Afbeelding

Afbeelding

mabelbohms

Re: Scheur in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:32

Als ze er verder niet raar mee loopt en de DA en hoefsmid ook denken dat het geen kwaad kan zou ik me denk niet teveel zorgen maken ;)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:33

Die van mij heeft ook zo'n scheurtje, alleen wel iets lager. Kon ook geen kwaad en ik heb op advies van de smid een hoefvet gekocht. Ik moet eerst de hoeven natmaken en daarna de vet er op doen. Bij mij helpt het. Weet niet of die van jou droge hoefjes heeft? Succes iig!

Taniadetop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:37

Dat hebben wij ook gehad, alleen veeeeeel en veel erger ;)
Bij mij was het alleszins veel dieper, ze heeft de hele tijd in de winter op stal gestaan (normaal op piste) Veel behandelingen geprobeerd, dan werd ze nog eens hoefbevangen ook veel miserie maar nu is alles weer oké :D
Maar als je dierenarts zegt dat het niets is zou ik hem ook geloven? :)

bowie_pluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:43

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:46

Mijn merrie heeft exact dezelfde scheur. Al 3 jaar en ze heeft er nog nooit een pas kreupel op gelopen.

Wel vind ik zelf het een doorn in het oog en stalk m'n hoefsmid er mee.

Met of zonder ijzers maakt niet uit, allerbelangrijkste is dat de scheur aan het draagvlak geen steun heeft.
Smid hield het gedurende een jaar prachtig bij en de scheur groeide er zienderogen uit. Tot, door omstandigheden, ze een week later dan gepland beslagen werd en de scheur die nog maar een cm moest uitgroeien kreeg druk en schoot gelijk weer tot aan de kroonrand.
Dus nu beginnen we het hele riedeltje van voren af aan.
Smid krijgt er grijze haren van, paard maalt er niet om.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 20:08

Gaan jullie er dan ook gewoon lange stukken mee over de stenen?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:11

Zolang er geen druk op de scheur staat (klein hoekje weg geveild aan de onderkant) kun je overal rijden waar je wilt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:13

Ja, het bos bij ons is heel stenig en ik kan daar 3 uur in rondhobbelen zonder problemen.
Ze staat wel vierkant op ijzers nu omdat het anders te hard slijt maar ook toen ze enkel voor op ijzers stond (scheur zit achteraan) kon ik in het bos buitenrijden. Ze was wel iets gevoeliger (dunne zolen, platte voeten) maar de scheur heeft daar nooit verkeerd op gereageerd.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:58

Ik heb eenzelfde scheur gehad maar breder, dieper en veel erger.

Merrie was stokkreupel. Kon niet meer op die hoef staan, stond letterlijk op 3 benen. Smid is geweest en zag geen andere optie dan er een ijzer onderzetten. DA is ook geweest voor pijnstillers en op te volgen hoe ze liep. Na de ijzers stond ze terug op vier benen, maar bij bewegen had ze nog duidelijk pijn. Het heeft uiteindelijk anderhalve maand geduurd eer ze weer bereden kon worden, de pijn ging pas weg toen de scheur ong een cm was uitgegroeid

Ik neem sindsdien hoefscheuren liever te serieus dan te laks

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:45

Kwestie van goed bijhouden en niet zes a acht weken wachten tot bekappen. Zodra de hoefwand dragend wordt, scheurt de boel weer. Je moet de wand een tijd lang vrij houden van druk zodat de scheur uit kan groeien.

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:47

Laurierbesolie is een wondermiddel tegen hoeven die scheuren/barsten. Dagelijks even op de kroonrand smeren en je merkt dat de hoef sterker wordt. Wel zorgen dat je de stroperige niet aangelengde versie koopt.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:49

Heb je ook foto's van de onderkant? Dat is nl van belang om te zien of er op het kleine stuk te veel druk staat (flare).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:52

Vet smeren op een scheur heeft echt geen zin hoor... Wat zou er dan moeten gebeuren?

anna_gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:57

Mijn paard heeft ook een scheur alleen dat is een litteken dat net iets boven die kroonrand begint.Je moet er niks aan doen,het enigste wat je kan doen is gewoon optijd laten bijvijlen . Ik heb zo een hoefrasp van (ik weet het merk niet meer maar je hebt een fijne en een grovere) maar hij komt van de ej en daar veil ik die grote scheur zo nu en dan bij . Maar dat an mij is een litteken wat niet meer weg gaat :\

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:58

Pure onbewerkte honing op smeren van een imker , niet de supermarkt meuk dat is alleen maar suiker.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:00

Ik ben ook benieuwd naar foto's van onderen.
Wat ik zo zie staat er teveel druk op de kwartieren. Scheur moet van bovenaf genezen. En dat kan alleen als de druk eraf is bij de scheur. En heel regelmatig bekappen. Elke 2/4 weken

Vavane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:03

Mijn paard heeft wel eens horizontale scheuren in haar hoef, daar heeft ze gelukkig geen last van tijdens het rijden. Goed dat je al biotine voert, ik voer dat ook en merk echt verschil. Verder zou ik zoals de meeste zeggen goed bijhouden met kappen en tijdelijk niet over de straat/stenen lopen met hem.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:10

Het kan maanden duren voordat een scheur eruit is, dan is 'tijdelijk' niet over het harde niet erg tijdelijk...