Wat te doen met kreupel paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muztang

Wat te doen met kreupel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 20:43

Laatst ben ik samen met mijn paard gevallen. Hij was al een tijdje kreupel en liep niet zo lekker, maar er werd gezegd dat hij weer beter liep. Nu zijn we dus samen gevallen waarschijnlijk zakte hij door zijn voorbenen en viel daarna opzij. Het paard is niet van mij maar ik voelde me wel schuldig. Is er iets wat ik nu met hem of voor hem kan doen en wat zijn jullie adviezen?

Goof

Re: Wat te doen met kreupel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:45

Niet meer opstappen is het enige dat je kan doen.
De rest is aan de eigenaar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:22

Je kunt inderdaad niets doen, dat is volledig aan de eigenaar.

Een volgende keer kun je alleen maar zeggen dat je niet wilt rijden op een paard dat niet helemaal goed loopt.

stuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:00

idd niet opstappen zeker niet als een paard door de benen zakt
kans is dan namelijk groot dat je samen over de kop slaat
je kan zelf met je handen langs de benen gaan kijken of je ergens een warme plek (ook in de hoef) of verdikking voelt.
maar voor de rest is het idd aan de eigenaar.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:51

Op een mank paard ga je nooit zomaar even rijden, mank is mank en waar het aan ligt tjaaaa dat is soms moeilijk uit te maken.
Maar jij bent blijkbaar niet de eigenaar, dus is het niet aan jou om dierenarts en dergelijke te contacteren, wel is het aan jou te melden aan de eigenaar dat dit paard niet zuiver loopt (mank) loopt en dat er eigenlijk nu op dit moment zeker niet mee gereden kan worden, en als dit langer dan tjaaa zeg maar een week of twee zo aanhoud dan is een bezoek van een dierenarts zeker een noodzaak.
Let wel op, want er zijn wel degelijk paarden die niet helemaal correct lijken te lopen (zeg maar een soort raar gangetje) hebben en waar eigenlijk niet echt iets fundamenteel mis mee is, en op zo'n paard kan je natuurlijk wel gewoon blijven rijden.
Dus beetje kennis en inzicht van de bio-mechanika van het betreffende paard is hier wel noodzaak.

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 16:18

Hij heeft een vrij vlakke gang en heeft inderdaad en iets wat raar gangetje.
Het paard heeft ook artrose, maar ik ben zelf niet kundig genoeg om te oordelen hoe goed/slecht hij loopt. Met rijden in draf voel ik het wel of hij goed/slecht loopt, maar de instructeur zei dat ik het best even kon galopperen zodat hij wel soepel werd.

nika85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:26

Ik zou hier toch mee oppassen een paard wat door de benen zakt is niet goed. Ze doen dit niet zomaar. En je eigen veiligheid is ook belangrijk. Je schrijft dat het paard ook artrose heeft dit kan een oorzaak zijn maar hoeft niet. Ik zou voor jouw eigen veiligheid wachten met rijden tot er meer duidelijkheid is over het hoe en waarom.