Te kort bekapt? (Losse hoefwand)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_Luna

Te kort bekapt? (Losse hoefwand)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 20:20

Ik zit met het volgende...
Eergister is de hoefsmid geweest en nu blijkt dat bij mijn paard aan alle 4 de hoeven de hoefwand los begint te laten. Hier was ik zelf niet bij. Oorzaak waarschijnlijk door het vlas (stond voorheen 24/7 buiten, nu 's nachts op stal en afgelooen periode met het weer langer op stal). Nu is geadviseerd dat ze weer op stro komt te staan en bij de volgende bekapbeurt bij geen verbetering tijdelijk op ijzers totdat het weer verholpen is. Nu maakte ik een foto om het aan een vriendin te laten zien van joh zus en zo, die heeft haar paard gestald bij een hoefsmid. Nu werd er direct gezegd dat mijn paard veel te kort bekapt is en zowieso ijzers nodig heeft nu. Als ik nu kijk heb ik idd ook zoiets van ja, jullie hebben gelijk.... maar voordat ik mijn hoefsmid ga bellen, wat is jullie oordeel hier over? Voordat ik straks ga bellen en onzin vertel...

Afbeelding

Afbeelding

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:28

Wat me opvalt is dat de hoefwand super dun is. Verder vroeg ik me af of je paard een dubbele zool heeft en de buitenste zool los aan het laten is. En dat dat dan dat randje is wat je ziet. Een dubbele zool heeft elk paard weleens, om de zoveel tijd vervangt het lichaam de zool en dan heeft je paard er dus even twee want de nieuwe groeit onder de oude. In de periode dat de oude zool er afgroeit ziet het er dan eventjes rommelig uit, maar dat geeft niet.
De hoef ziet er verder gezond uit, maar het kan beter. Door de straal niet te laten bekappen verbeter je de doorbloeding en dus ook de gezonde groei. De straal dient als schokbreker en als meetinstrument, deze geeft het signaal aan de hoef dat er gegroeid moet worden.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat van vlas de hoefwand los kan laten (laat staan alle vier de hoeven tegelijk). Ik denk dat als dat echt zo was niemand nog vlas gebruikte. Wel ben ik een voorstander van stro omdat dat een betere vochtregulering geeft.

Ik denk niet dat je paard te kort bekapt is, hij heeft gewoon niet zoveel om te bekappen.
Laatst bijgewerkt door mrie op 27-03-16 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:29

heb je ook een foto dat de hoef gewoon op de grond staat? ik vind het zo wel meevallen

aeolusnr1

Re: Te kort bekapt? (Losse hoefwand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:05

Naar mijn oordeel, zo van op deze weliswaar vrij onduidelijke foto's, zou ik ook zeggen, dat deze hoeven er vrij correct uitzien. lijkt niets mis mee.
Er is een mooi ontwikkelde straal met heel mooie straalgroeven die ook heel zuiver zijn, de zool is mooi hol zoals het ook hoort, de steunsels zijn goed weggesneden (al zou ik de richting toch net iets meer aangepast willen zien) , maar algemeen gezien, helemaal ok deze hoefjes.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 21:08

Thnxx voor de reacties. Ik was ee zelf helaas niet bij. Maar van een stalgenoot gehoord dat ze er net een hoefnager 3 tot 5 cm tussen kon komen en mocht het met de volgende beurt niet verbeterd zijn, ze dan rondom op ijzers moet. Liever niet, hou haar liever gewoon lekker zonder ijzers maar goed.
Thnxx voor de uitleg.
Heb zo geen foto van hoe ze eeop staat, we vanaf de zijkant, maar haar sokken zijn net uitgekamt en vallen volledig over haar hoeven heen dus zie je niks van, oeps

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 21:10

aeolusnr1 schreef:
Naar mijn oordeel, zo van op deze weliswaar vrij onduidelijke foto's, zou ik ook zeggen, dat deze hoeven er vrij correct uitzien. lijkt niets mis mee.
Er is een mooi ontwikkelde straal met heel mooie straalgroeven die ook heel zuiver zijn, de zool is mooi hol zoals het ook hoort, de steunsels zijn goed weggesneden (al zou ik de richting toch net iets meer aangepast willen zien) , maar algemeen gezien, helemaal ok deze hoefjes.

Oooh dan heb ik me waarschijnlijk om niks druk gemaakt, wil ook absoluut niet als een zeikerd overkomen hoor. Vandaar dat ik om meerdere meningen vroeg. Afgelopen weken genoeg ellende met haar gehad en dacht neeeee, daar gaan we weer. Verder ook tevreden hoor over de hoefsmid, maar ben iets te voorzichtig tegenwoordig

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:20

Dat is een heel goede instelling van jou, en jaaaa je moet het zelf ook in het oog houden.
Maar hier is blijkbaar echt niets mis mee.
Als het paard te gevoelig zou lopen , ik weet niet of dit nu het geval is, maar als dat het geval zou zijn, dan kan idd een ijzer een heel goede oplossing zijn, ook daar is niets mis mee echt niet al horen heel veel bokkers hier dit niet graag zeggen.
Als je paard niet gevoelig loopt, maak je dan niet ongerust en laat het zo zonder ijzers, maar regelmatig de hoefsmid erbij.
succes verder.
Ik ben zelf ook hoefsmid.

minifries schreef:
aeolusnr1 schreef:

Oooh dan heb ik me waarschijnlijk om niks druk gemaakt, wil ook absoluut niet als een zeikerd overkomen hoor. Vandaar dat ik om meerdere meningen vroeg. Afgelopen weken genoeg ellende met haar gehad en dacht neeeee, daar gaan we weer. Verder ook tevreden hoor over de hoefsmid, maar ben iets te voorzichtig tegenwoordig

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:25

minifries schreef:
Thnxx voor de reacties. Ik was ee zelf helaas niet bij. Maar van een stalgenoot gehoord dat ze er net een hoefnager 3 tot 5 cm tussen kon komen en mocht het met de volgende beurt niet verbeterd zijn, ze dan rondom op ijzers moet. Liever niet, hou haar liever gewoon lekker zonder ijzers maar goed.
Thnxx voor de uitleg.
Heb zo geen foto van hoe ze eeop staat, we vanaf de zijkant, maar haar sokken zijn net uitgekamt en vallen volledig over haar hoeven heen dus zie je niks van, oeps

Wat is een hoefnager en waar kon ze die zo ver tussen doen?

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 21:35

Nadia schreef:
minifries schreef:
Thnxx voor de uitleg.

Wat is een hoefnager en waar kon ze die zo ver tussen doen?

Excuus, ben absoluut niet bekend met ijzers, bedoelde een nagel, daar zetten ze ijzers mee vast toch? Of heb ik dat helemaal verkeerd?
Deze kon zover tussen de hoefwand en hoef gestoken worden

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 21:42

[quote="aeolusnr1"]
Dat is een heel goede instelling van jou, en jaaaa je moet het zelf ook in het oog houden.
Maar hier is blijkbaar echt niets mis mee.
Als het paard te gevoelig zou lopen , ik weet niet of dit nu het geval is, maar als dat het geval zou zijn, dan kan idd een ijzer een heel goede oplossing zijn, ook daar is niets mis mee echt niet al horen heel veel bokkers hier dit niet graag zeggen.
Als je paard niet gevoelig loopt, maak je dan niet ongerust en laat het zo zonder ijzers, maar regelmatig de hoefsmid erbij.
succes verder.
Ik ben zelf hoefsmid.

Ik ben daar heel makkelijk in. Ben absoluut niet tegen ijzers, is voor velen juist een hele uitkomst. Ze is ze nooit nodig geweest en hou het liever zo haha. Mocht het bij de volgende keer wel nodig zijn, mijn zegen heeft de hoefsmid, doen ze niet voor niks denk ik dan. Ik ben een heuze leek als het aankomt op hoeven, ja ik weet wat wat is, maar dan houd het ook op. Dat laat ik liever aan de smid zelf over, die weet hoe het moet :)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:00

minifries schreef:
Excuus, ben absoluut niet bekend met ijzers, bedoelde een nagel, daar zetten ze ijzers mee vast toch? Of heb ik dat helemaal verkeerd?
Deze kon zover tussen de hoefwand en hoef gestoken worden

Dat is inderdaad een nagel :j
De foto's zijn niet goed scherp, maar zo op het eerste gezicht ziet het er niet dramatisch uit. Waar kon ze de nagel tussen hoef en wand doen? Bij alle 4 de voeten?
Hoefwand laat niet zomaar los, ook niet omdat er nu opeens vlas op de bodem van de stal ligt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:01

Kun je betere foto's maken?

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 22:50

Bij alle 4 de hoeven idd. De rest was goed, maar dat de hoefwanden los lieten moesten we ff in de gaten houden. Bij rechtsvoor en rechtsachter was het wat verder. Ze is afgelopen winter veel op stal geweest omdat het buiten gewoon onbegaanbaar was voor haar. Liet haar dan altijd wel ff de benen strekken in de bak maar meer kon helaas niet. Tot voorheen is dit nooit opgevallen, tot eergister dan, per toeval omdat er een stuk afgebroken was, niet schrikbarend, gewoon een randje, maar toen kon de hoefsmid er dus met een nagel zon 3 tot 5 cm tussen de wand en hoef zei mijn stalgenoot die er dus wel bij was. Kans was groot dat het dus het vlas kwam, omdat dat dcherper is en dus tussen die wand gaat zitten eerd er verteld. Ik ben een ontzettende leek op dat gebied. Morgen ben ik een dagje niet op stal ivm pasen en familiebezoekjes, maar kan dinsdagavond een duidelijkere foto maken. Maar mocht ze door dit probleempje nou wel op ijzerd moeten, kan dat dan beter zsm gebeuren om de schade beperkt te houden? En niet dat het over een poosje erger is en dan verder van huis ben? Of denk ik nu zo krom

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 23:18

Ik ben ook erg benieuwd naar meer fotos van de hoeven. Wat ik zo zie ziet er niet heel schokkend uit, en hier een ijzer onder doen zullen de hoeven alleen maar door verslechteren.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 23:39

Bedoelt je stalgenoot niet dat de nagel in de witte lijn gedaan kon worden? Volgens mij is dat gedeelte sowieso al broos. Zo op de foto's ziet het eruit als nette hoefjes.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 08:23

xSCWx schreef:
Bedoelt je stalgenoot niet dat de nagel in de witte lijn gedaan kon worden? Volgens mij is dat gedeelte sowieso al broos. Zo op de foto's ziet het eruit als nette hoefjes.

Nee, echt tussen de hoef en hoefwand.

Thnxx voor alle reacties hoor, ben blij dat ik dit gedaan heb, geeft toch een goed gevoel

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 08:26

Ben echt super tevreden over onze smid hoor, dat zeker weten, maar als ik een reactie krijg als o man, ze is veel te kort bekapt dan schrik ik natuurlijk wel en voordat ik ga bellen en dus domme dingen ga zeggen over het te kort bekappen, ben absoluut geen zeikerd en wil dat ook graag zo houden haha.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 12:33

Bedoel je dat je een nagel tussen de hoefwand, dus omhoog kunt steken of tussen de zool, dus van buitenaf richting de straal?
Mij lijkt het dat je paard een dubbele zool heeft voor zover ik het goed kan zien op deze foto's, dan wordt het toch echt tijd voor een andere smid..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:22

Ts t ziet er juist heel goed uit! Veel paarden worden echt te lang gelaten. En helaas groeien de hoeven sneller dan dat ze vaak hoefonderhoud krijgen oftewel de hoef heeft eigenlijk te weinig slijtage.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 00:07

Een nagel tussen de wand kunnen steken lijkt mij niet bepaald normaal..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 02:31

Eh...kun je alsjeblieft aangeven waar precies die nagel in is gegaan?

Ik mag hopen in het flapje op de onderkant, horizontaal?

Of bedoel je aan de zijkant, van onder naar boven (echt verticaal)?

Misschien kun je het beste je hoefsmid vragen wat er precies is, ik heb het idee dat iemand iets in de uitleg niet heeft gesnapt :)

Loopt je paard nog goed?
Kun je een foto maken van de hoeven, van de zijkant terwijl ze op de grond staan?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:08

Vind dat er wat raar aan de teen geraspt heeft maar mss heeft smid zijn motivatie wel daarvoor.
Loopt ze dan niet goed misschien?

Enige wat ik mij afvraag is, wat zou een hoefijzer moeten beginnen tegen een losse wand? Wat is het idee daar achter? Losse wand zal vnl. veroorzaakt worden door schimmel en dan zou het losse gedeelte weggehaald moeten worden en wat daar onder zit behandeld moeten worden.
Ik zou idd eerder smid eens bellen en vragen hoe en wat en niet af gaan op stalgenoot. Die kunnen idd wel is dingen verkeerd begrijpen en verkeerd doorgeven...