GZ ervaring verdwijnen problemen naar bieden meer beweging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amytj

GZ ervaring verdwijnen problemen naar bieden meer beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 20:17

Hallo allemaal,

Voor mijn opleiding tot veterinair natuurgeneeskundige ben ik opzoek naar mensen die hun verhaal willen delen. Ik zoek mensen waarvan hun paard/pony last had van gezondheidsproblemen (geestelijk of lichamelijk) t.g.v. een bewegingstekort, maar die zijn herstelt naar het bieden van meer/onbeperkte beweging.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan probleemgedrag waar geen/veel minder sprake van is naar het bieden van meer/onbeperkte bewegingsmogelijkheden, maar ook aan verdikte gewrichten, stijfheid, etc.

Alle soorten verhalen zijn welkom.

Een aantal van jullie praktijkervaringen zullen in mijn scriptie verwerkt worden. Dit is overigens zonder naam e.d. dus volledig anoniem.

Mocht je je verhaal liever niet openbaar willen delen dan is het natuurlijk ook mogelijk mij een pb te sturen met daarin jouw ervaring.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,
Amy

femke_harley

Re: GZ ervaring verdwijnen problemen naar bieden meer beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:00

Mocht je geinteresseerd zijn, mijn tinker heeft achter een probleem met de banden/pezen van de kogel. Ondanks dat doet meer vrije beweging haar beter. Minder vocht, minder stijf. Overigens is haar allergie (wat zich uit in open wonden) een stuk minder. Heel veel minder medicatie. Geestelijk is ze ook een stuk beter geworden!

Is een tinker merrie van bijna 23 jaar. Tot 2 jaar geleden meer op stal gestaan. Nu in de winter ongeveer 12 uur per dag buiten. Met goed weer (april-nov) 24/7 buiten.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:06

Hoe uitgebreid moet het verhaal zijn? Mijn draver was op stal altijd ontzettend chagrijnig, kon wel eens bijten en zat gewoon duidelijk niet goed in zijn vel. Overigens stond hij overdag de hele dag op de wei in de kudde, en s nachts op stal. Sinds de overgang naar 24/7 buiten is hij veel rustiger, doet nooit meer happen of oren naar achter richting mij. Ook loopt hij minder stijf dan toen hij de nachten op stal stond.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:50

Mijn merrie vertoonde wel probleemgedrag, maar niet direct lichamelijk.
Zou je dat ook kunnen gebruiken? Dan stuur ik je even een wat uitgebreidere pb.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:54

Mijn pony deed toen hij nog de nachten op stal stond altijd een soort gaapbeweging op de stalranden.
Is destijds ook een gedragstherapeut bij geweest omdat het wel heel apart was om te zien
Leek op het begin van luchtzuigen,echter deed hij dat dus niet.

Toen hij later wegens copd 24/7 naar buiten moest heeft hij dit gedrag natuurlijk niet meer vertoond.
Zijn copd problemen zijn weg evenals de dagelijkse stalbenen waar hij altijd mee kampte :j

Dus ja, sinds hij dag en nacht buiten woont is hij enorm opgeknapt :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:58

Ik denk dat verbetering / herstel van een gezondheidsprobleem vaak van meerdere factoren afhankelijk is. Mijn Welsh (bijna 21) is HB gevoelig, hoest snel en is snel mager, maar door 24/7 buiten met schuilgelegenheid én onbeperkt hooi in de buitenlucht én veel bewegen (ze hebben een track; tussen de hooibakken zit al gauw 60-80 meter) is ze zeker een stuk opgeknapt. Maar ik denk dus wel dat dit een samenvoegsel van omstandigheden is, en niet één aanwijsbare oplossing, zeg maar.

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 05:58

Mijn merrie was dampig en is ontzettend opgeknapt toen ze 24/7 naar buiten ging. Weet alleen niet of dat is wat je bedoelt want ze had verder geen last van beenproblemen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 20:56

Mijn pony is zowel geestelijk als lichamelijk opgeknapt van meer naar buiten gaan. Stond vroeger in de winter 24/7 op stal. Toen vielen we er zo 5 x in een uur af, hij was baldadig en sloom. Na stal wissel en een paar uurtjes per dag naar buiten ging het rijden een stuk beter. Hij ontwikkelde toen wel stal benen. Deze gingen over toen hij 24/7 naar buiten ging.
Maar wat met zijm leeftijd en mijn rij ervaring te maken heeft durf ik niet te zeggen. Denk dat dat ook zeker invloed heeft gehad.