Even een paar feiten op een rijtje.
[naam] is een [ras] ruintje van 12 jaar dat:
- Sinds 19 September 2015 van ons is.
- Ongeveer 8 jaar manege lessen heeft gelopen.
- Even lang bij Kim in de paddock staat.
- Altijd een te krap zadel op heeft gehad.
- In de lessen al onregelmatig liep met periodes.
- Nagenoeg altijd te laat is bekapt.
Toen we hem in September kochten, hebben we hem direct helemaal laten nakijken.
Tandjes, zadeltje, Osteopaat, hoefsmid, etc.
Hier kwam uit dat hij altijd met een te krap zadel is gereden en last had van zijn schoudertje.
Wij hebben hem eerst een aantal weken rust gegeven en daarna liep hij helemaal goed.
Toen zijn we stapritjes met af en toe een drafje gaan maken en korte tijd later leek hij teugelkreupel.
Als je de teugels los liet, liep hij goed, anders onregelmatig.
Osteopaat er weer bij gehaald, laten behandelen en hij heeft een paar maanden rust gekregen.
Veel gewandeld in die tijd en elke week opnieuw laten beoordelen.
Dit leek hem goed te doen!! Hij liep 100% zuiver en we mochten weer rijden.
Dus heel voorzichtig opbouwen, stap en een beetje draf uiteindelijk.
Ging harstikke goed, hij liep geen pas onregelmatig.
Tot voor ongeveer 4 á 5 dagen terug...
Ik wilde hem longeren, maar hij liep echt niet goed.
Even aangekeken, misschien een rare beweging gemaakt, maar gisteren nog steeds even slecht.
Donderdag worden er röntgenfoto's gemaakt en wordt hij helemaal onderzocht, maar ben benieuwd of er mensen zijn die deze vorm van onregelmatigheid/kreupelheid herkennen.
Op de video zie je hem rechtsvoor slecht lopen, wat ik raar vind, omdat het op de linkerhand slechter is en je juist andersom zou verwachten.
Ook zie ik daar in de achterhand duidelijk een onregelmatigheid weg komen.
Verder speelt hij elke dag met 'zijn' veulen, rent, springt, bokt, stuitert uit zichzelf door de bak.
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen.

Video van gisteren:
Hoe hij zelf dagelijks speelt:
Hou het a.u.b netjes en zijn er vragen, stel die dan eerst i.p.v gelijk aannames te doen.
Bij voorbaat dank!

Ik was ooit in Utrecht met mijn vorige IJslander en de veeartsen daar zeiden dat ze haast geen IJslander zonder spat kende..