Paard kreupel na bekappen (ervaringen gezocht).

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GixWillsNino

Paard kreupel na bekappen (ervaringen gezocht).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 12:57

Ik denk wel dat het hier een wat extremer geval betreft,
Mijn paard heeft problemen met de hoefsmid, en is voordat hij van mij was eigenlijk jaren niet naar de smid geweest. Minimaal 8 jaar maar het zou ook vanaf zijn geboorte geweest kunnen zijn (hij is 22)... het laatste jaar wel hier en daar wat kunnen veilen en veel over asfalt gereden om slijtage te bevorderen. Dat ging best goed alleen kreeg ik 2 scheuren tot de kroonrand niet weg, waardoor toch besloten is er iets onder een roesje aan te laten doen.

Nu is hij iets meer dan 2 weken terug onder een roesje bekapt door de hoefsmid en sinds dien loopt hij dus kreupel. Op asfalt is het erger dan op zand.

Nu heb ik wel hele fijne mensen om mij heen maar wil ik zelf graag nog wat meer kennis hierover opdoen.
Misschien zijn er mensen die hier ervaring mee hebben.

Hij staat sinds gisteren op de pijnstilling en ik blijf wel iets van rustig werk met hem doen (vooral stappen) omdat er gedacht word dat het ook een kwestie van wennen is.

Maar het is echt mijn vriendje en als een bezorgd baasje maak ik mij best een hoop zorgen als hem iets mankeert.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:02

Het kan heel simpel gewenning zijn. En, als de hoefsmid net iets te veel heeft weggehaald kan dit natuurlijk niet prettig voor hem zijn. Heb je al contact opgenomen met je smid?

Het is vrij normaal dat paarden een korte periode na bekappen wat gevoeliger lopen, echter zou dit wel met een paar dagen over moeten zijn.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:04

De mijne loopt ook altijd een week niet rad als de hoefsmid is geweest.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:06

Het is heel moeilijk om er iets over te zeggen zonder foto's.
Eigenlijk mag een paard na het bekappen nooit kreupel lopen, zelfs als hij zijn hele leven niet bekapt is.
Wat heeft de smid gedaan? Heeft hij de stand veranderd? Heeft hij in de zool of straal gesneden? De smid heeft waarschijnlijk gedacht 'laat ik er maar in een keer flink wat af halen zodat hij niet over 6 weken weer bekapt moet worden', en als dat het geval is, is dat gewoon niet slim.
Persoonlijk zou ik me eens verdiepen in natuurlijk bekappen, eventueel een cursus volgen, en zelf de hoeven gaan bijhouden. Dan kun je nog steeds eens of twee keer per jaar bv sederen en door een goede bekapper alles laten bijwerken, maar dat is zeker voor zo'n soort paarden veel makkelijker en beter voor de hoeven. Kans dat simpele kwartierboogjes de scheuren helemaal oplossen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:07

Is er gewoon teveel afgehaald en is hij daardoor gevoelig, of is er echt iets aan de stand gedaan?
Daar zit nog wel verschil in. In theorie mag je paard niet kreupel zijn na de hoefsmid, maar ik kan me voorstellen dat als er veel verwijderd is om die scheuren weg te krijgen, dat je paard daar wat gevoelig op kan zijn.
Ik heb dit in het verleden ook een keer gehad (gewoon wat te kort bekapt en weer aan de zool zitten prutsen). Heb haar een aantal weken op een ijzertje gehad, en dat ging prima.
Nu een andere smid die er niet teveel af haalt en met zijn tengels van de zool afblijft, en dan gaat het prima.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 13:10

Ja het bekende op eieren lopen had ik ook wel rekening mee gehouden. Maar dan zou je dit 'op rotsen lopen' moeten noemen.

Voor mijn gevoel is er ook niet eens zo heel veel afgehaald, maar is de stand van zijn voeten heel anders nu.

Het word minder na een tijd warmstappen, maar blijft bij gewicht dragen (bijvoorbeeld in een bocht) en op asfalt is het veel erger. Verder geen vocht of warme plekken in de benen/hoeven.

Het is ook pas 2 weken en misschien maak ik mij wel gewoon teveel zorgen.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 13:15

Ja aan de zool is veel gedaan en aan de stand ook.

Ik zelf deed alleen de hoefrand bijwerken en kwartierrandjes onder de scheuren zetten. Maar ik kreeg die scheuren niet allemaal weg. Toen ik begon waren het 4 scheuren (2 per hoef, hij had 16 maanden geleden echt nog zulke scheuren dat de hoeven in 3 stukken verdeeld waren). Maar die laatste 2 kreeg ik niet helemaal weg. Wel waren de hoeven 1 geheel geworden en niet meer in 3 delen per hoef, wel stond hij voor te lang. Vijlen is 1 ding maar ik ga als niet-hoefsmid niet stukken hoef afknippen.

Hij liep vaker dan gemiddeld kreupel na bijvoorbeeld op een steen gestaan te hebben. Vandaar de keuze er professioneel wat aan te laten doen.

Ik denkt dat er 2 cm voor is afgehaald van de hoefrand. Maar aan de zool is veel gedaan en naast de straal had hij van die steundingen (geen idee hoe die heten) die zijn weggehaald.
De stand is ook heel anders maar is dat niet normaal is deze situatie dan? Moest veel aan gebeuren.
Laatst bijgewerkt door GixWillsNino op 26-02-16 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:20

Vervelend een kennis van me heeft een keer gehad dat zijn paard na bekappen een dikke week in de stal heeft gelegen.. alle vier de voeten veeelste kort bekapt, daarna liep het paard nog 2 weken op eieren op het zachte en nog wel een maand dat ie niet op het harde kon lopen...
Loopt jou paard ook kreupel met alle vier de voeten?

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 13:24

Brigitte_D schreef:
Vervelend een kennis van me heeft een keer gehad dat zijn paard na bekappen een dikke week in de stal heeft gelegen.. alle vier de voeten veeelste kort bekapt, daarna liep het paard nog 2 weken op eieren op het zachte en nog wel een maand dat ie niet op het harde kon lopen...
Loopt jou paard ook kreupel met alle vier de voeten?

Vooral voor, maar de eerste week ook achter. Achter is er ook minder verandering nodig geweest.

Hij staat er wel op maar dat is het dan ook wel. Buiten staat hij de hele tijd op dezelfde plek.

Het is normaal een energiek en snel nerveus paard maar hij is sinds het bekappen heel rustig.

karuna
Drukke kabouter

Re: Paard kreupel na bekappen (ervaringen gezocht).

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:37

Waarom is er ook wat aan de stand gedaan en hoeveel was dat. Op zich hoort het niet namelijk dat een paard kreupel is na kappen. Het is hier in bijna 42 jaar paarden houden misschien 5 keer voorgekomen. Waarvan 4 keer na een grote kapfout van een hoefsmid en een keer omdat ivm een te grote scheur een groot deel van de hoef weggehaald moest worden na het aftrappen van een ijzer ivm een grote scheur.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:31

Het boekje zegt idd; na een bekapping mag geen enkel paard minder goed lopen dan voorheen, dus al helemaal niet mank staan want dan is het wel echt heel erg.
De stand van de hoeven mag niet echt veranderd worden, zeker niet op zo'n leeftijd, dit zorgt alleen en enkel voor meer belasting op al de andere delen en kan dus zo schade gaan aanrichten.
Dit is wat het boekje zegt, en het in principe dus zou moeten zijn.
Maar hier zeg je een paard te hebben waar jaren en jaren geen enkel onderhoud aan gedaan is, die dus heel waarschijnlijk ook zulks een afwijkende stand en hoefvorm heeft dat er wel iets drastischer noodzakelijk is om het weer een beetje binnen de normen van het gangbare te krijgen nodig is.
De grote fout zit dus al heel zeker in het feit dat er dus hier sprake is van deels een soort verwildering, een deel verwaarlozing en deels ook onkunde.
Je hebt er ook een deel zelf aan gewerkt zonder enig goed referentiebeeld, en zonder de nodige ervaring en kunde.
Ik kan er best ook inkomen dat de hoefsmid iets overdreven te werk is gegaan, en te vlug een beter resultaat wou neerzetten dan haalbaar was, heb ik me zelf ook al wel eens aan mispakt, maar of dit dan ook echt verkeerd is, tjaaaa das een twijfel geval, het laten zoals het was is zeer zeker ook heel verkeerd.
hopelijk komt het uiteindelijk weer goed en zal de algehele toestand steeds beter worden, dus ik raad je toch aan laat die professionele smid eerder te vroeg terug komen dan te laat , ik vind in zo'n geval dat je de smid er meerdere keren moet bijhalen dus al na 4weken en dan stillekes opbouwen naar 5weken en 6weken en dan tjaaaa hopelijk kan dan het weer een beetje zijn normale gangetje gaan.
Zelf aan de gang gaan, en centen willen besparen door geen of heel weinig goede hulp is zeker in het geval van langdurige verwaarlozing een heel slecht idéé.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:33

Niet bevangen geworden na het bekappen? Als ik dit zo hoor lijkt het daar wel op.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:01

Heb je foto's?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:51

Je zegt dat het paard problemen heeft met de smid maar vervolgens geef je aan dat er waarschijnlijk nooit een smid is bijgeweest, dus dat snap ik niet helemaal.

Verder had het paard zoveel diepe scheuren dat de hoef niet eens meer op een hoef leek en daar heb je alleen zelf wat aan zitten vijlen.

Ik vermoed dat er schimmel in de hoef zit, of hoornzuilen en zolang dat niet behandeld wordt, blijven er scheuren in de hoef zitten.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's van voor het bekappen en er na.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 20:06

Nee nee er is wel degelijk een smid bij geweest, drie verschillende zelfs...! Maar hij accepteert geen behandeling.
De tweede smid kon zijn voorbenen optillen en er naar kijken, maar behandelen niet (angst).
Ik mocht zelf wel vijlen terwijl de smid er naast stond.

Het is bij dit paard geen probleem van centen besparen maar hij moet 'platgespoten' worden om behandeld te worden door een professional, waardoor we (dus samen met mijn toenmalige smid) besloten hebben het eerst zo aan te kijken. Ook omdat hij op leeftijd is.

De eerste smid was die van de vorige eigenaar, die kon er niks mee. In deze periode zijn die hoeven dus verwildert (dus voordat hij van mij was). Ik ken +- 8/9 jaar geschiedenis van dit paard, hij is 22.
De tweede smid was van mij, een rustige vriendelijke man, die kwam verder ook voor mijn andere paarden en was er gemiddeld 1 maal per maand dan werd dit paard ook zo ver mogelijk nagekeken, deze smid mocht zijn voorvoeten optillen van het paard maar wilde niet meewerken bij dit paard aan 'platspuiten'.
Toen een derde smid erbij gehaald en een bekwame dierenarts om zijn hoeven te laten doen.

Het heeft mij zelf 8 maanden geduurd van training en vertrouwen winnen om zijn achtervoeten te kunnen optillen.
Er is ooit iets met dit paard gebeurd en helaas kan ik niet achterhalen wat. Kwestie van er het beste van maken met die hoeven gezien de leeftijd.
Dingen zoals de tandarts en behandelingen door een dierenarts zonder optillen van de voeten gaan wel zonder problemen
Zeker geen kwestie van goedkoop uit willen zijn geweest, unieke situatie met dit paard.
Ik zal morgen of zondag foto's maken.

Schimmel was wel verteld toch? Ik bedoel hij is behandeld en nagekeken door een hoefsmid én dierenarts 2 weken terug.
Laatst bijgewerkt door GixWillsNino op 26-02-16 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:10

Komt heel veel voor, vaak zijn ze dan net even te kort bekapt en zijn ze gevoelig.
Meestal duurt het een paar dagen soms wat langer.
Als het langer dan een dag of een paar dagen duurt is hij/zij echt te kort bekapt en moet je het de volgende keer wel even vermelden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:45

Als je paard zo bang is, zou ik het zelf gaan leren. Jij hebt alle tijd en hij kent jou.....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:51

Mijn ervaring: ooit had ik een paard dat een jaar lang niet was bekapt.
Ik heb er een goede smid bij gehaald, maar de eerste drie dagen wist het beest werkelijk niet hoe ze moest bewegen....
Daarna trok het bij.

De mijnes was toen 14.

Dat jouw pasrd nu al twee weken kreupel is, is lang!

En typisch dat het op zand minder is. Voor spieren en pezen is zand zwaar, maar de hoef landt zacht.

Patlican

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:59

Kan idd door te kort bekappen komen of stand verrandering. Wel heel vervelend hoop dat het snel beter gaat..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:30

Ik heb zelf al verschillende paarden bewerkt tijdens dat ze verdoofd werden, en tjaaa idd dat werkt in zulke situaties net wel iets makkelijker en vooral ook veiliger.
Maar zelf vind ik dat het paard beter getraind dient te worden, dan geeft het paard zijn voeten als bijna vanzelf, en geloof me ieder paard kan dit leren ook een paard van bijna 22j oud.
Hoe lang dit leerproces duurt is uiteraard moeilijk te zeggen, maar een paar weken tot een maand training zouden ruimschoots toch moeten volstaan dacht ik toch wel.
Ik ben zelf ook trainer en heb dit al bij heel veel paarden zo aangepakt en bijna in al de gevallen met zeer goed succes, ben er dus echt wel vrij zeker van dat dit ook bij jouw paard moet lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:32

Als je schrijft dat er aan de voorkant 2 cm van de hoeven af is gehaald, de steunsels zijn 'weggesneden' en je paard na warmlopen iets beter begint te lopen maar dat bochten zwaar zijn,
dan klinkt het voor mij alsof je paard last heeft van zijn pezen die ineens compleet anders gebruikt worden nu de hielen drastisch verlaagd zijn (zie steunsels) en er heel veel teen ontbreekt waardoor de hoef op een ander moment 'omkiept' dan vroeger.
Ik geloof absoluut dat je paard hoefpijn heeft, maar hoefpijn wordt nooit beter als je het paard meer laat lopen, bij peesproblemen wel omdat je een geirriteerde, koude en verkorte pees door beweging warmer en soepeler maakt.

Je schrijft dat je nu rustig met hem werkt, vooral in stap, maar dat je eerst warmstapt? Wat voor werk doe je dan nu precies met hem? Ik neem aan dat dat niet onder het zadel is of longeren, maar ik zou er ook echt niet meer mee doen dan stappen op het zachte tot hij pijnvrij is. Dus niet draf proberen of toch stukjes over het harde gaan; dat laatste werkt nu zelfs alleen maar in je nadeel want daarmee slijt je nog meer van zijn hoeven af terwijl hij dat al zo moeilijk kan verwerken.
Als ik de keus had zou ik hem inderdaad die pijnstillers geven en verder vrij geven/alleen op het zachte laten stappen tot hij weer pijnvrij is.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:31

Oei dat is lastig. Een gezond paard met gezonde hoeven mag na bekappen niet slechter lopen.
Zijn de voeten niet goed dan kan dat wel is anders zijn.
Aangezien er bij jouw paard lang niet zo drastisch te werk is gegaan zal het wel ff wennen kunnen zijn..
Ik neem aan dat schoenen aandoen/plakken fzo niet zo handig zijn in zijn geval dan? Ik vind dit niet meteen de fout van jouw smid of niet per se te kort bekapt... altijd handig om hem keer te bellen en zijn mening/gedachte te vragen... Ben natuurlijk ook benieuwd hoe de voeten eruit zien maar geen idee of foto's maken ook zo makkelijk is daar haha :p En vòòr foto's zullen er ook niet zijn natuurlijk :p
Ik denk dat ie vnl. oude zool heeft weggehaald en steunsel, maar dat is maar een gok :)

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:41

Bij mijn paard was er ooit een smid bijgeweest die hem veel te kort had gezet. Leken wel pony hoefjes.
Heeft 8 weken geduurd!!! hij liep alleen niet mank, maar heeeeeel gevoelig.
Als er zoveel aan de stand veranderd is en hij voorheen wel goed liep, vraag ik me af of die standverandering wel goed is geweest. Denk het niet. Logisch nadenken....eerst wel goed, nu niet...
Dus ik zou snel een smid erbij halen die tijdelijk de stand weer goed zet met ijzers. Dit ondersteund ook de dunne zool. Die steunsrls zitten er ook niet voor niets, geven steun. Mijn smid laat die juist zoveel mogelijk in tact.
Dit klinkt echt niet goed en voor je problemen krijgt met zijn pezen, zou ik snel actie ondernemen.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 23:16

Ik heb vandaag meer informatie gevraagd en het ging om een dubbele zool. Dat is een term die mij onbekend is.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:34

Mijn paard was ook ooit te kort bekapt. Na een week wilde hij nog steeds liefst liggen, terwijl hij gewoonlijk heel vrolijk en actief was.
Een bevriende hoefsmid heeft toen speciale ijzers voor hem gemaakt die meteen hielpen. Na een maand of drie hebben we die er weer afgehaald.