Het werk weer oppakken na een lange blessure, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sammy_rockey

Het werk weer oppakken na een lange blessure, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 18:19

Hallo! *\o/*

Ik heb een vraagje... Ik rijd een 6 jarige tinker merrie en begin januari is ze heel naar gevallen in het weiland, waardoor ze flink haar spieren van had verrekt. ze heeft erg lang kreupel gelopen, maar ze loopt nu al weer twee weken weer helemaal goed!

Nu mijn vraag: Zijn er speciale trainingsschema's om het werk weer op te pakken? wat is jullie advies hierin? Ze is namelijk nog wel heel erg stijf en ze zit heel erg vast overal.

Alvast bedankt! :)

croyslover

Re: Het werk weer oppakken na een lange blessure, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:25

misschien eerst wat spelen in de bak , later longeren en daarna eventjes erop (niet dezelfde dag dat is te zwaar)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:32

wandelen en steppen langs de weg aan de hand? Eerst maar eens lange stukken rechtuit zegt mijn gevoel.

Nuggetbaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:39

Mijn tip is om grondwerk met haar te doen! Dan kun je het zelf ook zien wat je paard al aankan. Veel beweging is goed voor haar stijfheid. Als je graag wilt rijden met haar kan ook. Maar dan voornamelijk een staprit. In stap kun je dan veel oefeningen doen, zoals stelling vragen en figuren rijden, zodat je paard ook minder vast komt te zitten.

Wij hadden een fries die een pees blesure had. Zijn blesure was niet meer te verhelpen. Soms ging het goed en soms liep die mank. We reden wel altijd op hem, maar zagen vooraf in de wei al of het ging of niet. Lekker bosritten met hem rijden vond die heerlijk. Als die dan weer mank ging lopen bleven we vooral stappen.

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 18:51

Grondwerk doe ik al veel met haar, maar ik zat zelf ook iets meer richting rechtrichten te denken. rijden wil ik nog niet doen. de had de spieren in haar heup verrekt en die pijn is uitgestraald naar haar rug, dus ze is nog redelijk gevoelig...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 03:26

Je bent nu dus een week of 7 na de val en ze loopt alweer twee weken goed?
Je spreekt in je titel over een lange blessure, dan denk ik eerder aan een blessure van 6mnd + ik vind een week of 6 niet heel extreem.
Ik zou het werk rustig weer oppakken, of juist nog een tijdje rust gunnen. Ik heb er een met een heupblessure meer dan een jaar uit de running gehad

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 06:50

Kalm aan oppakken op de grond , werk aan de hand of de lange lijnen en gaan hand stappen ...
En dan eens een check van osteopaat en indien pijn vrij onder zadel gaan oppakken lange rechte lijnen stappen en draven

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:15

Ben je ondertussen al terug bezig? Ik zou toch ook beginnen met mss grondwerken er al terug gaan opzitten hoor. Gewoon in stap zien hoe los je ze krijgt en welke figuren ze vlot kan doen. Dan heb je toch al een goed idee en gevoel wanneer je verder kan gaan