Advies/tips gevraagd m.b.t. stand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luca1968

Advies/tips gevraagd m.b.t. stand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 21:09

Graag advies.

Mijn bijna 3-jarige merrie heeft als veulen haar bekken (darmbeen) gebroken. Dit is helemaal genezen maar in de maanden stalrust die zij na de breuk heeft gehad, heeft ze een ietwat afwijkende stand van de achterbenen ontwikkelt. Ze staat en loopt koehakkig met de toon naar buiten. Alhoewel ze wel is verbeterd door veel lange rechte stukken te lopen op het harde, denk ik niet dat het alleen een kwestie van sterker worden is, zoals o.a. de dierenarts aangeeft. Eerder is ze al behandeld door een osteopaat en een fysiotherapeut. Door de osteopaat zijn in 2014 geen afwijkingen gevonden, de fysiotherapeut heeft haar spieren los gemaakt en daar is ze enorm van opgeknapt.

Wie heeft er iets soortgelijks meegemaakt, heeft een paard laten behandelen dat enorm verbeterd is qua stand na een behandeling. Wat zien jullie aan haar op de bijgaande filmpjes?
Al met al advies en/of tips gevraagd.

[video] https://m.youtube.com/watch?v=mqq5mijiovE[\video]

[video] https://m.youtube.com/watch?v=dTOE89Mkl5g[\video]

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:14

Wat ik mis in je verhaal is wat je er mee wil. Wat is je doel met dit paard?

Misschien ook even de spatie weghalen tussen de tag en de link naar je filmpjes, dan kunnen mensen ze meteen in je topic zien.

Vooral het tweede filmpje vind ik erg lastig om wat over te zeggen. Schokkerig beeld en paard loopt niet zelf (onrustig, geruk aan touw)
Laatst bijgewerkt door Koper op 22-02-16 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Luca1968

Re: Advies/tips gevraagd m.b.t. stand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 21:18

Uiteindelijk voor de sport en eventueel fokkerij. Voordat ik met haar aan de gang ga, wil ik wel zeker weten dat dat haar stand niet veroorzaakt wordt door een blokkade.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:20

Tja, blokkade kunnen we zo natuurlijk weinig over zeggen. Daar heb je een osteopaat voor.

Ik zie er weinig geks aan. Als de stand door een trauma (fractuur) is veroorzaakt is het ook niet erfelijk. Zou natuurlijk wel kunnen dat ze bij een dracht weer last krijgt van dat bekken. Dat zou ik dan even overleggen als je haar wil laten dekken.

Mooi paard trouwens :j

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:24

Mooi paard en ik zie idd niets opvallend verkeerd hoor.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:29

Ik zie niks geks aan het stappen van je paard.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 21:38

Dank voor de leuke reacties! Het is inderdaad ook een erg mooi paard vandaar dat ik ook alles doe om haar weer zo goed mogelijk te krijgen. Als veulen werd ze geselecteerd vior de Prinsjesdag veulenveiling "helaas" door de breuk ging de veiling niet door. Op het filmpje van achter genomen is toch wel te zien dat ze nauw in de hakken is en haar hoef naar buiten plaatst.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:21

Heb je foto's van de hoeven?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:12

FroukjeM schreef:
Dank voor de leuke reacties! Het is inderdaad ook een erg mooi paard vandaar dat ik ook alles doe om haar weer zo goed mogelijk te krijgen. Als veulen werd ze geselecteerd vior de Prinsjesdag veulenveiling "helaas" door de breuk ging de veiling niet door. Op het filmpje van achter genomen is toch wel te zien dat ze nauw in de hakken is en haar hoef naar buiten plaatst.

Dat schrijf je zelf al in de OP.

Wat wil je nu precies? Behalve weten of de stand door een blokkade komt, want dat kun je met zo'n filmpje niet beoordelen. Paard loopt niet onregelmatig, is voorwaarts en kan het lijf doelmatig gebruiken. Enige wat me niet duidelijk is is wat je met dit topic wil bereiken behalve kennelijk bevestiging van wat je al weet. En wat zou je in hemelsnaam nog willen behandelen, de fractuur is al lang weer geheeld en de boel is vastgegroeid zoals het vastgegroeid is. Spieren, pezen enz zullen zich daar wel aan aanpassen en je kunt ze tot op zekere hoogte beïnvloeden maar als je écht een correctie wil zul je het bekken opnieuw moeten doen breken :+

Bovenstaande uitgaande van gebruik als sportpaard. Maar gezien je topic waarin je op zoek bent naar een hengst voor deze merrie en waarin je aangeeft dat ze volledig hersteld is en dat de veearts groen licht heeft gegeven om met haar te fokken wordt het mij een steeds groter raadsel wat nou precies je bedoeling is met dit topic.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 07:37

@Arabesk, ik heb geen foto's van de hoeven maar zal deze vandaag maken en plaatsen.
@ Koper, inderdaad heb ik een topic geopend ivm advies hengst voor deze merrie. Achterliggende gedachte was om haar nog niet in te rijden en langer de tijd te geven. Uit de antwoorden, gegeven op dat topic, blijkt dat zij vinden dat de merrie meer souplesse zou mogen hebben en haar achterhand beter zou moeten gebruiken. Daar hebben ze op dit moment wel een punt, ze is nl inderdaad veel losser geweest en haar achterhand zou ze beter onder kunnen brengen (vooral in draf). Reden voor mij om haar nogmaals na te laten kijken én advies te vragen op een specifiek bewegingsforum.

Wat ik wil weten is dus:
- wat vinden jullie van de manier van bewegen?
- wat of wie raden jullie aan (naam goede osteopaat of mss iets anders)
- heeft iemand ervaring met een afwijkende stand door trauma en is deze veranderd door behandeling.

Kortom ik zie iets aan haar en kan er de vinger niet opleggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:00

FroukjeM schreef:
ze is nl inderdaad veel losser geweest en haar achterhand zou ze beter onder kunnen brengen (vooral in draf). Reden voor mij om haar nogmaals na te laten kijken én advies te vragen op een specifiek bewegingsforum.

Waarom zet je dan in hemelsnaam alleen filmpjes neer van dit paard in stap?

Maar goed, om je vragen te beantwoorden:

- ik vind haar niet raar bewegen afgezien van wat je zelf ook al had aangegeven
- als ik niet weet in welke regio je zit kan ik met de beste wil van de wereld niet iemand aanraden
- hier alleen ervaring met trauma aan schedel. Ook schedelbotten kunnen bewegen, paard is behandeld door een cranio-sacraal therapeut en is erg goed opgeknapt.

Jij kent je paard zelf het beste, als je iets aan haar denkt te zien waarom overleg je dan niet met je veearts, osteopaat, chiropractor enz? Andere mensen weten niet hoe ze bewoog voor de fractuur, en op bokt zien mensen ook heel vaak iets omdat ze iets willen zien ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:51

In het filmpje van achter uit gezien lijkt me niks speciaals op te vallen, in het andere filmpje dacht ik idd eerst ook te zien tjaaa ze neemt niet heel ruime passen dus ze treedt idd niet echt over, maar je zegt het paard is nog niet gereden en dus kan dit nog heel wat verbeteren indien ze goed gereden wordt.
Alleen is het de vraag of dat fysiek ook echt kan, dat zien wij niet van achter onze pc, daar zijn dierenartsen voor en de nodige peuten. en dan nog is het afwachten of het er wel inzit er er ook uit komt.
Dus is beetje een gok, en door de breuk die er geweest is, een net iets grotere gok.
Maar zie idd niet echt een probleem dat zo in het oog valt.