Terugkerende acute kreupelheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Siri

Terugkerende acute kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 20:34

Hallo bokkers,

Na lang twijfelen toch maar een topic maken. Misschien dat iemand het verhaal herkent..

Drie jaar geleden tijdens een bosrit werd mijn paard ineens acuut kreupel. Ze was toen 21.
We hebben haar toen met de trailer uit het bos gehaald. Dierenarts erbij en die dacht aan een hoefzweer.
Hoefsmid erbij, maar kon niks vinden. Wel is de hoefsmid een paar keer geweest om te snijden, omdat het vermoeden was dat het vrij diep zat.
Van de een op andere dag was de kreupelheid weer weg..

Een paar maanden later stokkreupel uit de wei. Weer hetzelfde been, weer op drie benen.
Wederom de hoefsmid erbij die niets kon vinden. Hoef was wel wat warm op een plek, dus weer werd er gedacht aan een diepe zweer.
Elke dag 2x weken en na een paar dagen zou de smid weer komen.
Vervolgens.. Weer van de een op de andere dag weer helemaal goed.

Dit verhaal herhaalt zich nog een aantal keer. Eerst om de 3/6 maanden, daarna zat er een jaar tussen, toen weer een jaar.
Enkele week geleden met de vorst weer kreupel uit de wei gehaald.
Vermoeden was weer een zweer, want de hoef was nu ook echt goed warm. In combinatie met de harde grond.
Hoefsmid gebeld en die zou de volgende ochtend vroeg komen.
Vervolgens haal ik mijn paard uit de stal die ochtend, loopt ze weer helemaal goed..

Nu zijn we weer een paar weken verder en vanavond haalde ik haar kreupel uit de stal en stond ze weer zo ongeveer op drie benen.
Echter naar een paar passen wordt het wat beter en na wat meters loopt ze rechtuit wel moeilijk, maar niet zwaar kreupel.
Hoef voelt wel weer wat warm aan een kant, maar ze reageert nergens gevoelig op.

Ik hoop dat er iemand is die het verhaal herkent of een idee heeft waar ik het zoeken moet..
Een hoefzweer lijkt qua kreupelheid nog steeds het meest logisch, maar zou niet elke keer terug kunnen keren lijkt mij.

Het been is verder niet dik of warm, voor zover dit voelbaar is. Het gaat nl. om een tinker en dus behoorlijk wat beharing aan het been. Ze is inmiddels 24 jaar, staat overdag de hele dag buiten en 's avonds/'s nachts op stal.

Als het morgen niet verbeterd is, bel ik sowieso de kliniek. Maar voor nu ben ik benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:41

Waarom is er nog geen foto gemaakt op het moment dat ze zo kreupel is?
Als er niks te zien is, en de smid kan niks vinden..

Ik bedoel.. nu blijft het gissen.. een foto kan wellicht duidelijkheid geven..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 09-02-16 20:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Mloui

Laat eens een röntgenfoto schieten. Dit soort heftige acute kreupelheid kan heel goed passen bij een cyste in het bot

BigOne

Een hoefzweer kan zeker wel vaker terug keren, sommige paarden zijn er zeer gevoelig voor. Welke bodembedekking heb je in de stal?? Kan soms van invloed zijn maar het is wel vreemd dat er elke keer niets gevonden word door de smid. Misschien toch een foto van die ondervoet maken voor alle zekerheid.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:42

Een keer een röntgenfoto van de voet laten maken kan geen kwaad. Misschien dat ze zo de oorzaak van de terugkerende hoefzweer vinden.
Hoornzuil bijvoorbeeld.

Gezien de leeftijd zou ik ook even laten checken op cushing/ppid daar kunnen ook terugkerende infecties bij horen.

SandravdB

Re: Terugkerende acute kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:46

Vraag je smid is of het een hoornzuil kan zijn, mijne had telkens hoefzweren die bleken te ontstaan door hoornzuil en dus ook niet uit te snijden waren

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:47

Hoefkatrol kan dit beeld geven van terugkerende kortdurende acuute kreupelheid. Lijkt me een goed plan om eens een foto te maken. Let wel, je hebt een ouder paard er wordt dus altijd wat gevonden en je zult je bij het behandelplan goed moeten beraden of het het leven van je beest leuker maakt of dat het leefbaar is.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:52

Ja! DIt verhaal zou ik zo'n 7 jaar geleden geschreven kunnen hebben over mijn verzorgpaard. Paard bleek in het kogelgewricht een stukje bot te missen. Op de foto zag je dat er een stukje miste in het gewricht, dat het stukje miste was geen probleem. Maar het stukje ging dus door het gewricht zwerven. Dat kun je vergelijken met een klein steentje in je schoen. Die kan er maanden zitten zonder dat je er last van hebt, maar je kan er ook enorm veel last van hebben. Optie was een scan maken, om het stukje bot te vinden en direct te opereren tijdens/na de scan. Maar dat wilde de eigenaresse niet doen. Te duur voor een simpele haflinger.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:03

Dit heeft mijn pony ook een paar keer gehad. Haar geven we 3 dagen metacam en ze loopt weer als een trein. Bij haar is het verder onder zocht. En gaat het om een pees die met een rare beweging of over belasting klem komt te zitten. Nu ik alleen nog recratief met haar rij gaat het heel er goed. Zitten nu ook ijzers onder met een verbrede tak. Al om al komt het bij haar bij haar pezen vandaan. Op de scan is er niks aan der pezen te zien.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 21:05

Een foto laten maken wil ik sowieso laten doen. Daarvoor ga ik morgen de kliniek bellen.
Tot nu toe vonden ze het niet nodig om haar op de foto te zetten.

Er ligt stro in de stal, maar daar staat ze al ruim 6 jaar op.

Hoornzuil of hoefkatrol zit ook in mijn gedachte.
Dat ze oud is en er sowieso iets gevonden wordt, daar ben ik me ook bewust van. Ik weet ook bijna wel zeker dat er ook artrose in zit.

Bedankt voor jullie info tot nu toe :)

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:07

Mocht het hoornzuil zijn kun je me eventueel pb sturen, heb foto's van tijdens operatie hoe het er toen uit zag en nu zijn we vier weken verder ondertussen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:19

SandravdB schreef:
Mocht het hoornzuil zijn kun je me eventueel pb sturen, heb foto's van tijdens operatie hoe het er toen uit zag en nu zijn we vier weken verder ondertussen.

Het lijkt mij niet logisch om een 24 jarige nog te operen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:29

pillow schreef:
SandravdB schreef:

Het lijkt mij niet logisch om een 24 jarige nog te operen

Een en ander kan lokaal verdoofd en de algehele conditie van het paard is doorslaggevender dan een leeftijd op zich.
Een 24 jarig paard kán gewoon een werkend paard zijn dat nog tien jaar voor zich heeft....

Ik moet trouwens bij zo´n verhaal denken aan gewrichtspijn (atrose bv). Vooral omdat het zo accuut opkomt en ook zomaar weer weg is, maar wel weer terugkomt.

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:32

Inderdaad een foto laten maken, het heeft destijds bij mijn paard veel duidelijkheid gegeven. Ik heb er toen veel te lang mee gewacht om die foto te laten maken. (Was voor het eerst in het bezit van een paard, en liet me erg beïnvloeden van wat anderen zeiden) maar het had enorm veel pijn bij het paard en voor mij slapeloze nachten gescheeld. Na een behandeling in de kliniek, was het eindelijk verholpen.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:45

Ik denk ook gelijk aan hoefkatrolontsteking ivm de wisselende kreupelheid, maar dat hoeft het niet te zijn natuurlijk. Mijn paardje liep laatst ook op 3 benen, na 2 dagen liep hij weer zo goed als normaal. De smid is inmiddels geweest maar heeft niks kunnen vinden. Ik zou het verder laten onderzoeken als ik jou was en idd een foto laten maken, dan heb je hopelijk meer duidelijkheid.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 09:27

Morgen om half 4 staat de afspraak bij de kliniek. Ze gaan dan onderzoeken doen en ook foto's maken.
Eerder kon helaas niet..

Nadine_yvana; dat is dus precies wat zij elke keer heeft.

Lusitana; kan artrose ook zulke acute kreupelheid geven en zo weer verdwijnen? Ze staat dan echt op drie benen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 09:57

Heb je foto's van de hoeven?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:03

_Siri schreef:
Morgen om half 4 staat de afspraak bij de kliniek. Ze gaan dan onderzoeken doen en ook foto's maken.
Eerder kon helaas niet..

Nadine_yvana; dat is dus precies wat zij elke keer heeft.

Lusitana; kan artrose ook zulke acute kreupelheid geven en zo weer verdwijnen? Ze staat dan echt op drie benen.

Het kan ook een heel klein flinstertje bot zijn dat in een gewricht net even verkeerd zit, pats kreupel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:25

_Siri schreef:

Ik heb atrose in mijn schouders en in mijn wervels. Kan maanden goedgaan en ik kan ineens allesoverheersende pijn hebben die nauwelijks te stillen is en dan weet ik niet welke houding ik aan moet nemen om het te ontlasten. Deze kan na een paar uur of een paar dagen net zo plots weer verdwenen zijn.
Soms heb ik in een paar maanden tijd meerdere aanvallen, soms heb ik een half jaar geen last. Koude en vocht lijken een invloed te hebben. Overbelasting ook, maar ik moet het wel los houden, dus ook niet volkomen ontlasten in de periodes dat er geen pijn is.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 19:05

Vanmiddag zijn we bij de kliniek geweest en is er een hoop duidelijkheid gekomen.
Wel lastig om na te vertellen wat de DA gezegd heeft, maar ik zal het proberen.

Paard liep niet meer kreupel. Zowel op het harde rechtuit en op de volte hard/zachte grond.
Bij de buigproef van de kogel bleek het probleem al snel daar te zitten, want daar reageert ze overduidelijk op.
Röntgenfoto's hebben dit beeld al bevestigd. Daar was op te zien dat aan een van de kanten het sesambeentje extra botvorming had en op een andere plek het bot iets leek op te lossen. Dat zou dan komen door de band die eraan vast zit, dat die op spanning kwam te staan door vocht in de peesschede (lastig uit te leggen..)
Echo gemaakt en ook de echo bevestigde dat beeld. Duidelijk irritatie/weefsel te zien bij die peesschede.

Volgens de DA is het iets wat waarschijnlijk al jaren speelt en waar ze waarschijnlijk ook mee zal blijven sukkelen. Ze gaven aan dat het chronisch is en dus weer terug zal komen. Op het moment dat het overbelast/geirriteerd raakt en er veel vocht bij komt, dan gaat ze kreupel lopen. Mocht dit weer gebeuren, kunnen ze een sterke ontstekingsremmer (ben de naam vergeten) inspuiten, maar dit vergroot weer de kans op hoefbevangenheid..

Ze kan er in ieder geval wel mee op de wei lopen. In ieder geval 6 weken rust en daarna mag ik eventueel alleen rustig rijden/stappen. Pensioen dus voor haar..

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:27

Och ik had zo gehoopt dat het mee zou vallen. Gelukkig heb je nu duidelijkheid voor jezelf,dat geeft toch wat rust. Fijn dat je even een berichtje hebt geplaatst.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 19:31

Het is balen dat we niet meer echt kunnen rijden, maar ik ben vooral blij dat ze lekker op de wei kan blijven en daar geen pijn aan heeft. Hopelijk komt er nu weer een lange periode dat ze niet kreupel is en anders hebben we nog de optie tot inspuiten.

De duidelijkheid is inderdaad wel fijn en ik ging er al vanuit dat rijden niet meer echt een optie zou zijn, maar desondanks komt het nog wel hard aan..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:02

Hebben ze nog advies gegeven over bekappen of beslag waarbij ze makkelijk over de toon rollen zodat de pezen aan de achterkant ontlast worden?
Mustangrol, breakover beslag, equilibrium? Daar zou je best resultaat mee kunnen behalen.