Ijzers zorgen voor verminderde/geen doorbloeding in been?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Ijzers zorgen voor verminderde/geen doorbloeding in been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 07:53

Beste Bokkers,

ik zag net een artikel voorbij komen op FB waar gesproken werd dat een beslagen hoef zorgde voor geen doorbloeding in het been. Nu heb ik zelf niet zoveel verstand van hoefijzers maar ik vroeg me af of dit waar was en hoe dit dan kan.. Een hoefijzer wordt toch geslagen in het ongevoelige deel van een hoef? Hoe kan het dan dat het er voor zorgt dat de doorbloeding minder is?

Hier het artikel:
http://www.sarakampert.nl/leefomstandig ... ou-lijden/

Ben benieuwd naar jullie meningen! :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 07:57

Geen doorbloeding in het been? Dan rotten die er wel héél snel af... :D

De theorie is dat hoefijzers het hoefmechanisme verminderen, en de 'pomp'werking van het hoefmechanisme heeft indirect ook effect op de bloedvaten in de voeten.

In de praktijk merk je daar geen barst van en in de wetenschap is dit nog nooit bewezen.
*zoekt nu dekking voor de antihoefijzerbrigade*

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 08:00

Hoewel de foto overdreven is, is het inderdaad zo dat de doorbloeding iets verminderd kan worden door ijzers doordat het uitzetten van de hoef vaak iets geremd is. De hoef werkt als een pomp, als hij op de grond komt zet hij uit, daardoor loopt de haarvaten daar vol bloed en als hij zijn voet optilt dan krimpt hij weer en duwt hij het bloed weer uit de hoef, omhoog terug naar het hart.

Het is een beetje alsof, wanneer hij de hoef neerzet, hij een spons vol laat lopen en als hij de hoef optilt, de spons weer uitgeknepen wordt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 08:02

Op paardenhoeven.info. Kan je veel informatie vinden over de werking van de hoef.

Een ijzer zit wel op ongevoelige deel van de hoef maar de werking van de hoef wordt er wel door beperkt.
Hoeveel dat invloed heeft op de doorbloeding van het been, geen idee. Maar met een ijzer beperk je wel een deel van het hoefmechanisme... Het uitzetten en inkrimpen van de hoef bij beweging.. en dat helpt bij de bloedsomloop in het onderbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 08:06

Ik begrijp eerlijk gezegd het hele idee van maar 1 hoef beslaan niet? Want dan zou het scheef staan, dan ook niet voor die gestelde afkoeling kunnen zorgen in dat ene been? Als het waar is wat ze hier proberen te bewijzen natuurlijk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 08:06

Mizora schreef:
Hoewel de foto overdreven is, is het inderdaad zo dat de doorbloeding iets verminderd kan worden door ijzers doordat het uitzetten van de hoef vaak iets geremd is. De hoef werkt als een pomp, als hij op de grond komt zet hij uit, daardoor loopt de haarvaten daar vol bloed en als hij zijn voet optilt dan krimpt hij weer en duwt hij het bloed weer uit de hoef, omhoog terug naar het hart.

Het is een beetje alsof, wanneer hij de hoef neerzet, hij een spons vol laat lopen en als hij de hoef optilt, de spons weer uitgeknepen wordt.

Aahh kijk, dat is duidelijk! Eigenlijk heel logisch ook maar nog nooit een paard gehad met hoefijzers. Ben benieuwd naar meer meningen en een discussie!

Mizora

Re: Ijzers zorgen voor verminderde/geen doorbloeding in been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 08:08

De foto is overigens waarschijnlijk van een paard met een beenblessure.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:59

In een recent onderzoek bleek dat hoefijzers wel degelijk het hoefmechanisme belemmeren, met veel tam tam is er toen een nieuw ijzer gepresenteerd met flexibele achterkant.

Niet alleen 'naturals' en natuurlijk bekappers kennen de nadelen van ijzers, maar hoefsmeden zelf ook: Nadelen van hoefbeslag:

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkelijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verzenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau, die het weer overgeschreven heeft uit een ouder hoefsmedenboekje.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:29

ik heb een thermo foto van mijn paard met ijzers
wat je heel goed ziet is zijn peesblessure gebied
maar geen blauwe foto van koude benen.
Afbeelding