Hoefkatrolontsteking, maar wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijke_Dub

Hoefkatrolontsteking, maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 16:57

Hallo,

Ik heb een paard met HKO maar zit momenteel heel erg te twijfelen met
hoe ik nu verder moet. Ik zal mijn verhaal zo kort en bondig mogelijk opschrijven en
hoop dat jullie me een advies kunnen geven of een nieuw beeld van wat ik eventueel
kan doen.

In Januari 2008 kochten wij mijn eerste eigen paard. Het was een KWPN'er ruin uit 2002.
Viper (het paard) was gekeurd door andere mensen die interesse hadden in hem, klinisch
helemaal goedgekeurd. Maar op de röntgen foto's van zijn straalbenen is hij linksvoor op
een 2 beoordeeld en rechts op een 3. Die mensen die hem lieten keuren hebben hem daarop
laten staan, maar wij hebben na overleg met de DA Viper gekocht.

Zo trots als een pauw met de allergrootste glimlach liep ik daar als klein meisje met mijn
spierbonk. Want een paard van 1.70m voor een klein meisje van 14 jaar was echt niet
overdreven. :+ Alles ging kwa gezondheid van Viper goed en de eerste 1,5 jaar vlogen
voorbij. Totdat we wat vraagtekens kregen omdat hij ineens met zijn hoofd begon te schudden
in de zomer. Om dat verhaal kort te houden heeft Viper last van het Headshaking Syndrom.
Dit heeft hij tijdens het voorjaar en in de zomer. We hebben voor zijn headshaken al zoveel
mogelijke oplossingen bedacht/uitgeprobeerd/ experts langs laten komen maar nergens heeft
Viper baat bij. Dit headshaken hebben we inmiddels aanvaard omdat Viper, na zoveel uit geprobeerd
te hebben, aangaf het genoeg te vinden. Nu staat hij gewoon lekker tijdens die periode met
zijn vriendjes op het weiland en ziet er dan ook goed uit.

Tijdens het najaar en in de winter heeft hij nergens last van en is hij gewoon goed te rijden.
Ik heb hem altijd op een recreatieve manier bereden. Heel af en toe wat gesprongen en dressuur-
matig op B niveau. De laatste jaren (3 jaar ongeveer) is Viper minder actief gereden, laat ik zeggen
gemiddeld 1 a 2 keer in de week.
Viper heeft in de tijd dat ik hem heb nog nooit 1 pas kreupel gelopen tot September. Hij begon heel
ligt onregelmatig te lopen, het was nauwelijks te zien. 10 September kwam de DA en afgesproken
om het even aan te kijken.

Helaas werd het naar mijn idee niet beter en zo zijn we eind september naar de kliniek gereden
voor een kreupelheids onderzoek. We hebben foto's laten maken van zijn voorbenen. Uitslag:
Linksvoor werd hij beoordeeld met een 3 en rechts met een 4, de HKO is verergerd. Natuurlijk
schrik je maar goed we blijven natuurlijk positief. De smid is een korte tijd daarna geweest
en na overleg besloten dat Viper voor ijzers ging krijgen met steunzolen. Hoewel we onze paarden
liever op blote voeten laten lopen vertrouwen wij onze smid hier 100% in.

Viper heeft naar ons idee zeker baat bij de ijzers. Hij loopt weer beter en strekt zijn benen meer.
Kortom heel positief en dat kwam goed uit want ik wilde , ook zeker voor Viper, onze paardrijd
activiteiten oppakken. Viper geniet er namelijk erg van als hij mee op stap gaat, we hadden al net
een maandje geleden een nieuwe trailer gekocht dus we konden weer op avontuur uit.

Maar nu...
Nu twijfel ik. Alles lijkt eigenlijk goed te gaan. Als we in het bos rijden wil Viper het liefst galopperen.
Hij is niet vervelend of gemeen en altijd samenwerkend. Oortjes naar voren en kijken om zich heen.
Maar wat me nu op gaat vallen is dat hij stiekem toch redelijk wat struikelt, en eerst dacht ik dat kan
door uitstekende wortels of dergelijke, maar hij struikelt in de binnenbak ook. Niet dat hij elk rondje
struikelt maar wel meer dan hij voorheen ooit gedaan heeft.
En waar mijn zorg ook door komt wat misschien een wat aparte redenatie is, hij staat voortaan als
hij geregend heeft met zijn hoeven in de waterplas. Ik vraag me dan af zou hij dit dan doen om met de
'koeling' van het water enige pijn te verlichten?

Ben ik nu van muggen olifanten aan het maken of zou het wel zorgwekkend zijn?

Ik ben al verschillende dingen op het internet tegen gekomen zo ook de methode van Antoine de Bodt.
Heeft iemand hier ervaring mee en zou ik zoiets uit moeten proberen? Of kan ik beter weer met hem
naar de DA, maar voor wat precies weet ik dan niet zo goed. Ik ben vanalles aan het bedenken
maar eigenlijk weet ik het gewoon niet zo goed meer. Misschien zijn hier mensen die het herkennen
of dingen ervan die mij op een nieuw pad kunnen brengen.

Bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal! _/-\o_

Marjo89

Re: Hoefkatrolontsteking, maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:00

Heb je foto,s van hoe hij op de hoeven staat ?

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 17:17

Ik heb snel even een foto gemaakt.

Afbeelding
Marjo89 schreef:
Heb je foto,s van hoe hij op de hoeven staat ?

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:21

Die van mij loopt nu een aantal jaar met speciaal beslag ivm zijn hoefkatrolontsteking, zooltje met vulling en hij heeft daarmee nooit meer een pas kreupel gelopen *klopt af*

Sindsdien hou ik er wel rekening mee, ik spring niet fanatiek meer, af en toe een sprongetje en dat is het. Verder gewoon wel lekker naar het bos van de zomer en gewoon dresssuurmatig met hem aan het werk.

Ik durf hem overigens niet zo snel meer van het beslag af te halen.

shetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:41

Ik geef ons paard naast ijzers met oplopende zolen ook nog chinese kruiden. Ik ben er na een jaar eens mee gestopt en of het daardoor kwam?? Ze liep de week erna onregelmatig, weer gestart met de kruiden en het gaat weer super. Gaan zuinig met haar om. Veel in de wei .Ze loopt nog steeds goed! Verder wordt ze 4-5 keer in de week gereden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:27

Hoefkatrol wordt veroorzaakt door toonlanden en toonlanden komt vaak door pijn in de achterste delen van de hoef: bijv. te lange steunsels. Lange steunsels prikken tegen de diepe buigpees en veroorzaken irritatie aldaar. Het lichaam probeert dat op te lossen door meer bloed toe te voeren, dit kan alleen door voedingskanalen bij het hoefkatrolbeen. Die gaatjes zie je op een röntgenfoto. Echter die zijn niet de oorzaak maar een gevolg van problemen met de diepe buiger. Springen met een HKO paard is zeer af te raden. IJzers geven eventjes verlichting, maar daarna gaat het nog harder richting afgrond, want je zien niet of de hoeven gezonder worden of niet. Door de ijzers zie je niet meer of het paard nu werkelijk weer gezond is. Daar is maar één test voor; ijzers eraf. HKO is al talloze keren genezen zonder ijzers, door een combinatie van rust, vrijheid, beweging en een andere bekapping. www.hoefkatrol.nl

HKO is een vergaarbak van alles waarbij een paard pijn heeft in de achterste helft van de voet.

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 20:40

Viper heeft inderdaad ook oplopende zolen. Mijn moeder vertelde me dat ze eerder wel eens gelezen
had over Chinese kruiden. Toen waren we op zoek voor mijn D pony die atrose heeft, maar hebben
het toen om een of andere reden niet genomen.
Kun je me vertellen hoe de kruiden heten en waar je ze koopt. Weet jij misschien ook wat er in de
kruiden allemaal zit?

shetty schreef:
Ik geef ons paard naast ijzers met oplopende zolen ook nog chinese kruiden. Ik ben er na een jaar eens mee gestopt en of het daardoor kwam?? Ze liep de week erna onregelmatig, weer gestart met de kruiden en het gaat weer super. Gaan zuinig met haar om. Veel in de wei .Ze loopt nog steeds goed! Verder wordt ze 4-5 keer in de week gereden.

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 20:57

Heel erg bedankt voor je reactie.

Springen is inderdaad uitgesloten daar ben ik het helemaal met je eens. Ik vind het het niet waard om
hem daar extra risico of pijn door op te laten lopen.
Ons gevoel ligt op dit moment eerder bij de ijzers eronder dan bijvoorbeeld natuurlijk laten bekappen.
Ook omdat wij naar ons gevoel een hele goede smid hebben die hem goed bekapt en je op een gegeven moment een keus moet maken waar je voor gaat. Ik denk wel dat als
ik Viper na een langere tijd van zijn ijzers af zou laten halen dat het harder voor hem aan zal komen.
Maar als hij zijn leven lang prima loopt als hij ijzers voor krijgt, dan betaal ik daar graag extra voor.

Ik plaats mijn verhaal over Viper op bokt omdat ik nog een lichte twijfel heb, zal zeker jou reactie
meenemen. Ben jouw site al eens tegen gekomen maar ga zeker nog eens kijken
Viper loopt nu ongeveer al 2 jaar 24/7 buiten met een goed schuilgelegenheid.

Wat dat betreft is Viper een van de gelukkige paarden die naast HKO ook nog eens het headshaking
syndrom heeft. Beide is het een gevolg van een moeilijk vindbare oorzaak. En wat dat betreft denk ik
dat het weer per paard verschilt waar hij/zij baat bij heeft.

Arabesk schreef:
Hoefkatrol wordt veroorzaakt door toonlanden en toonlanden komt vaak door pijn in de achterste delen van de hoef: bijv. te lange steunsels. Lange steunsels prikken tegen de diepe buigpees en veroorzaken irritatie aldaar. Het lichaam probeert dat op te lossen door meer bloed toe te voeren, dit kan alleen door voedingskanalen bij het hoefkatrolbeen. Die gaatjes zie je op een röntgenfoto. Echter die zijn niet de oorzaak maar een gevolg van problemen met de diepe buiger. Springen met een HKO paard is zeer af te raden. IJzers geven eventjes verlichting, maar daarna gaat het nog harder richting afgrond, want je zien niet of de hoeven gezonder worden of niet. Door de ijzers zie je niet meer of het paard nu werkelijk weer gezond is. Daar is maar één test voor; ijzers eraf. HKO is al talloze keren genezen zonder ijzers, door een combinatie van rust, vrijheid, beweging en een andere bekapping. http://www.hoefkatrol.nl

HKO is een vergaarbak van alles waarbij een paard pijn heeft in de achterste helft van de voet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:26

Heb je ook een foto van de onderkant? Daar ben ik erg nieuwsgierig naar :j

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:47

Mijn paard heeft ook hoefkatrol sinds zijn 15e. Hij is nu 27 en loopt nog steeds goed dankzij een goede hoefsmid. Kijk eens naar breakover-ijzers. Kijk maar eens op de site www.hoofcare.nl. Daar staan ze op.
Veel vrije beweging is in ieder geval goed voor ze, dat doe je dus al goed. En inderdaad niet meer springen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:55

Ik ook wel Arabesk :p

En hm even over dat headshaking.
Dit is anekdotisch, maar is er gechecked naar vit E & selenium waarden ?
Ik ken 1 paard, die dat zou gedaan hebben, winter en zomer door. Waarden waren iets laag maar DA vond niet nodig om vit E & Se bij te geven, oa omdat je het kan overdoseren en Se een sporen element is.
Spelen wel een rol bij het zenuwstelsel. Mevrouw heeft het toch gedaan en paard zou het niet meer doen. Ik ken paard en vrouw persoonlijk, ik heb het paard dit effectief nog nooit zien doen, maar weet dus niet of hij het daarvoor ook echt zo erg deed en of dat de oplossing was. Wie weet. Moest je dit ooit proberen en t werkt laat je het mij weten ? :')

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:11

Mijn paard had hoefkatrolontsteking, ik heb haar helaas op de leeftijd van 15 jaar in moeten laten slapen.

Ik had zoveel voor haar gedaan, maar in mijn ogen nog niet genoeg.
Ze heeft normale ijzers eronder gekregen, door het vele buitenrijden.
Ik heb haar biotin gegeven voor de hoefen, hierdoor zijn de hoeven abnormaal sterk geworden.
Ze heeft jaren regelmatig kreupel gelopen, uiteindelijk is ze van de ijzers gehaald.
Natuurlijk had ze gevoelig gelopen maar we gingen al lang niet meer uitrijden.

Het was echt erg met de pijn, ik had haar in de ogen aangekeken en kon zien dat het goed was. Na de fotos had ik haar laten gaan..

En HKO is niet te genezen, ik weet ook niet hoe mensen daar op komen.
Je kunt er wel voor zorgen dat de pijn veel minder wordt en dan uiteindelijk de pijn dusdanig weg is dat je weer kunt rijden.
Maar dit vergt de juiste training, juiste manier bekappen.

De dierenartsen die ik gevraagt had zeggen hetzelfde, met de juiste training en bekapping kan je het verbeteren maar of het daadwerkelijk verdwijnt?

Heel veel sterkte met jou paardje! Volg je gevoel en advies van je dierenarts.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:37

Hoe mensen daar bij komen? Nou toen de hoefsmide Jaime Jackson het natuurlijk bekappen ontwikkelde kwam hij erachter dat met andere huisvesting voeding en bekapping genezing mogelijk was. Hij schrijft:

"Not surprisingly, navicular is unknown in wild horse country. Nor have I seen it among naturally trimmed, barefooted horses... Please take heart, I am unaware of any 'navicular' horse that has failed to heal in a genuine program of natural hoof care." En hij heeft heeeeeeeel veel paarden bekapt en is van oorsprong hoefsmid

ZIjn collega hoefsmid die ook overging op NB schrijft:

"Simply start a natural hoof program and you will see. I have seen hopeless navicular cases go sound at the first trimming or it can take a while. It is a simple fact that I have never seen a "navicular horse" fail to be completely healed under my care."

Dit is wat de arts Dr. vet. med. H. Strasser zegt:
In the last 3 years, the course and healing of navicular syndrome was documented on 53 horses of various breeds. The shoes were removed, the living conditions of the horse changed to more closely approximate the natural amount of movement of a horse each day, and the shape of the hoof capsule was, over the course of months, returned (close) to its natural form through proper trimming. Depending on the length of time the problem had been in existence, and how far living conditions could be optimized, the return to full use of a horse diagnosed with "podotrochlosis" can take a few weeks to nine months"

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/navicular.html

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:52

Door juiste voeding, juiste beweging en bekapping kun je al veel doen.

Een lichte variant van hoefkatrolontsteking geloof ik dat wel maar een zwaardere variant heb ik twijfels.

Offtopic: Dan zeg jij mij eigenlijk dat ik mijn paard voor niks ingeslapen heb? Als een zwaar tot zeer zwaar variant HKO te genezen is. (niet boos opvatten, zo bedoel ik dat niet!)
En mijn paard is natuurlijk bekapt gewezen.

Ik geloof niet wat mensen zeggen, een lichte variant geloof ik maar een zwaardere niet..

Ontopic:
TS, vraag de dierenarts wat je kunt doen. En misschien deze antoin both. Ik had ook daar heen gemailt of ze wat kon betekenen, heb uiteindelijk niet gedaan omdat mijn merrie voor mijn vevoel teveel pijn had.

Edit: wat toegevoegd.

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 12:39

Bij deze de foto's. Ik heb wel alleen maar foto's van hoe het er nu uitziet en niet blootsvoets.
Afbeelding
Afbeelding

Dat HKO niet te genezen is daar ben ik me van bewust. Maar omdat mijn paard nog teveel geniet van onze uitjes en het naar mijn idee in lichte variant is zoek ik de beste oplossing om het te verlichten.
Het rijden is voor mij zeker geen verplichting.

Ik heb besloten om waarschijnlijk volgende week nog even met hem naar de dierenarts te gaan zodat ik zeker weet hoe de zaken er nu voorstaan.

Ik ga me even verdiepen in de vit. E en de selenium. Ik weet dat hij dit wel eens bijgevoerd heeft gekregen maar dat was maar voor korte duur. Ook ga ik biotin even opzoeken.

Ik heb het met mijn smid toen ook over de braekover ijzers gehad want dit was wat mijn dierenarts toen adviseerde. Toen heb ik samen met mijn smid besloten om hem zo te beslaan als je op de foto kan zien.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:03

Ts: daar heb je gelijk in, zolang je paard nog kan en wil en zoveel mogelijk pijnvrij kan lopen. Ik had niet anders gedaan, bij mijn merrie was het helaas erg schlecht..

De hoeven van mijn merrie en jou paard zien bijna gelijk uit XD ik had gedacht ik kijk naar de hoeven van mijn paard XD

Biotin is echt om de hoeven sterker te maken/ behouden. Omdat mijn merrie altijd brokkelhoeven had en om de haverklap een grootstuk afgebroken was. Na 1 week hadden de hoeven uitgezien alsof die maanden niet gedaan zijn..
Ze had lange tijd op ijzers gestaan, ik had haar in de laatste halfjaar er af laten halen.

Ik vind de hoeven van jou paard netjes gedaan :-)

Vraagje dierenarts hoe de zaken ervoor staan, ik hoop voor jou dat je nog lang mag genieten van jou paard!