Ik heb een paard met HKO maar zit momenteel heel erg te twijfelen met
hoe ik nu verder moet. Ik zal mijn verhaal zo kort en bondig mogelijk opschrijven en
hoop dat jullie me een advies kunnen geven of een nieuw beeld van wat ik eventueel
kan doen.
In Januari 2008 kochten wij mijn eerste eigen paard. Het was een KWPN'er ruin uit 2002.
Viper (het paard) was gekeurd door andere mensen die interesse hadden in hem, klinisch
helemaal goedgekeurd. Maar op de röntgen foto's van zijn straalbenen is hij linksvoor op
een 2 beoordeeld en rechts op een 3. Die mensen die hem lieten keuren hebben hem daarop
laten staan, maar wij hebben na overleg met de DA Viper gekocht.
Zo trots als een pauw met de allergrootste glimlach liep ik daar als klein meisje met mijn
spierbonk. Want een paard van 1.70m voor een klein meisje van 14 jaar was echt niet
overdreven.
Alles ging kwa gezondheid van Viper goed en de eerste 1,5 jaar vlogen voorbij. Totdat we wat vraagtekens kregen omdat hij ineens met zijn hoofd begon te schudden
in de zomer. Om dat verhaal kort te houden heeft Viper last van het Headshaking Syndrom.
Dit heeft hij tijdens het voorjaar en in de zomer. We hebben voor zijn headshaken al zoveel
mogelijke oplossingen bedacht/uitgeprobeerd/ experts langs laten komen maar nergens heeft
Viper baat bij. Dit headshaken hebben we inmiddels aanvaard omdat Viper, na zoveel uit geprobeerd
te hebben, aangaf het genoeg te vinden. Nu staat hij gewoon lekker tijdens die periode met
zijn vriendjes op het weiland en ziet er dan ook goed uit.
Tijdens het najaar en in de winter heeft hij nergens last van en is hij gewoon goed te rijden.
Ik heb hem altijd op een recreatieve manier bereden. Heel af en toe wat gesprongen en dressuur-
matig op B niveau. De laatste jaren (3 jaar ongeveer) is Viper minder actief gereden, laat ik zeggen
gemiddeld 1 a 2 keer in de week.
Viper heeft in de tijd dat ik hem heb nog nooit 1 pas kreupel gelopen tot September. Hij begon heel
ligt onregelmatig te lopen, het was nauwelijks te zien. 10 September kwam de DA en afgesproken
om het even aan te kijken.
Helaas werd het naar mijn idee niet beter en zo zijn we eind september naar de kliniek gereden
voor een kreupelheids onderzoek. We hebben foto's laten maken van zijn voorbenen. Uitslag:
Linksvoor werd hij beoordeeld met een 3 en rechts met een 4, de HKO is verergerd. Natuurlijk
schrik je maar goed we blijven natuurlijk positief. De smid is een korte tijd daarna geweest
en na overleg besloten dat Viper voor ijzers ging krijgen met steunzolen. Hoewel we onze paarden
liever op blote voeten laten lopen vertrouwen wij onze smid hier 100% in.
Viper heeft naar ons idee zeker baat bij de ijzers. Hij loopt weer beter en strekt zijn benen meer.
Kortom heel positief en dat kwam goed uit want ik wilde , ook zeker voor Viper, onze paardrijd
activiteiten oppakken. Viper geniet er namelijk erg van als hij mee op stap gaat, we hadden al net
een maandje geleden een nieuwe trailer gekocht dus we konden weer op avontuur uit.
Maar nu...
Nu twijfel ik. Alles lijkt eigenlijk goed te gaan. Als we in het bos rijden wil Viper het liefst galopperen.
Hij is niet vervelend of gemeen en altijd samenwerkend. Oortjes naar voren en kijken om zich heen.
Maar wat me nu op gaat vallen is dat hij stiekem toch redelijk wat struikelt, en eerst dacht ik dat kan
door uitstekende wortels of dergelijke, maar hij struikelt in de binnenbak ook. Niet dat hij elk rondje
struikelt maar wel meer dan hij voorheen ooit gedaan heeft.
En waar mijn zorg ook door komt wat misschien een wat aparte redenatie is, hij staat voortaan als
hij geregend heeft met zijn hoeven in de waterplas. Ik vraag me dan af zou hij dit dan doen om met de
'koeling' van het water enige pijn te verlichten?
Ben ik nu van muggen olifanten aan het maken of zou het wel zorgwekkend zijn?
Ik ben al verschillende dingen op het internet tegen gekomen zo ook de methode van Antoine de Bodt.
Heeft iemand hier ervaring mee en zou ik zoiets uit moeten proberen? Of kan ik beter weer met hem
naar de DA, maar voor wat precies weet ik dan niet zo goed. Ik ben vanalles aan het bedenken
maar eigenlijk weet ik het gewoon niet zo goed meer. Misschien zijn hier mensen die het herkennen
of dingen ervan die mij op een nieuw pad kunnen brengen.
Bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal!