Bokhoef en PROK-keuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dispar_Vulgo

Bokhoef en PROK-keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 14:53

Ik ben benieuwd of een bokhoef bij een PROK-keuring geconstateerd wordt?
En is dit vervolgens een reden voor afkeuring?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 16:30

Niemand een idee?

Ik ben namelijk bij een paard wezen kijken, welke prok goedgekeurd was, maar uiteindelijk wel een bokhoef bleek te hebben

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Bokhoef en PROK-keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:34

Lijkt me toch minstens een aantekening waard. Mijn vorige ruin had dit ook en keuringsarts heeft er wel degelijk naar gekeken en er een opmerking over geplaatst (maar: ruin was voor recreatieve sport). Verder zou ik een paard met een bokhoef altijd laten staan.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:40

Bij PROK keuring worden alleen de röntgenfoto's beoordeeld (en dan alleen de gewrichten waarvan wetenschappelijk is bewezen dat OC(D)op die plek erfelijk is. De PROK commissie ziet het paard er nooit bij. Zo kan een paard met fragmenten in het hoefgewricht wel degelijk het PROKcertificaat krijgen. Erg ongelijke voeten zie je wel op een rontgen foto, maar dit is niet iets wat de PROK commissie beoordeelt. Een PROK certificaat zegt ook niks over de bruikbaarheid van het paard in de sport.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:41

Een PROK keuring is een röntgenologische keuring ten behoeve van een PROK certificaat voor het stamboek. Ik weet eerlijk gezegd niet meer of daar een opmerking geplaatst wordt.

Bij een sport keuring zit meestal ook een klinische keuring. Daar zal zeker een opmerking worden gemaakt van het bokvoetje.

Sport-keuring en PROKkeuring zijn niet hetzelfde.

Een bokvoet kan wel een rede zijn om een paard af te wijze voor stamboekopname.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:42

Mloui schreef:
Bij PROK keuring worden alleen de röntgenfoto's beoordeeld (en dan alleen de gewrichten waarvan wetenschappelijk is bewezen dat OC(D)op die plek erfelijk is. De PROK commissie ziet het paard er nooit bij. Zo kan een paard met fragmenten in het hoefgewricht wel degelijk het PROKcertificaat krijgen. Erg ongelijke voeten zie je wel op een rontgen foto, maar dit is niet iets wat de PROK commissie beoordeelt. Een PROK certificaat zegt ook niks over de bruikbaarheid van het paard in de sport.

Er wordt niet alleen gekeurd op OCD.

Ook op artrose en de kwaliteit van de straalbeentjes en dergelijke.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:43

PROK is een röntgenonderzoek op mogelijk erfelijke afwijkingen en dan met name artrose en OC/OCD
Daarop worden de gemaakte foto's beoordeeld volgens door het KWPN opgestelde normering. Deze staan beschreven in onderstaand document.
http://www.kwpn.nl/wp-content/uploads/2 ... 2-2014.pdf

Overige zaken wordt niet op gekeurd. Een bokhoef kan geconstateerd worden maar heeft als zodanig geen invloed op de einduitslag en het te behalen certificaat.

Prok is een waardevol predicaat voor de fokkerij, maar geen vervanger van een aankoopkeuring en zegt niets over de bruikbaarheid van het betreffende paard voor de sport.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 09:21

Rije schreef:
.. Verder zou ik een paard met een bokhoef altijd laten staan.

Ja, dat vond ik (helaas) ook.

tiwi1969 schreef:
PROK is een röntgenonderzoek op mogelijk erfelijke afwijkingen en dan met name artrose en OC/OCD
Daarop worden de gemaakte foto's beoordeeld volgens door het KWPN opgestelde normering. Deze staan beschreven in onderstaand document.
http://www.kwpn.nl/wp-content/uploads/2 ... 2-2014.pdf

Overige zaken wordt niet op gekeurd. Een bokhoef kan geconstateerd worden maar heeft als zodanig geen invloed op de einduitslag en het te behalen certificaat.

Prok is een waardevol predicaat voor de fokkerij, maar geen vervanger van een aankoopkeuring en zegt niets over de bruikbaarheid van het betreffende paard voor de sport.

Maar een bokhoef kan toch erfelijk zijn? Dus eigenlijk heeft het wel degelijk invloed op de fokkerij.
(Maar dat is een andere discussie)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:59

Om een bokhoef te constateren heb je geen röntgen foto's nodig.
Die filteren ze er op de stamboekkeuringen wel uit. Zo'n paard krijgt waarschijnlijk verder geen predicaten/premies

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:02

Paard kan zelfs afgewezen worden op de stamboekkeuring met een bokhoef.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:30

Je hebt bokhoeven en bokhoeven. De mate waarin verschilt nogal. Soms lijkt het een bokhoef en blijkt het gewoon een te stijle hoef te zijn met te lange hielen, maar echte bokhoeven zijn wel erg lastig en nadelig voor het paard en is na z'n jonge jaren weinig meer aan te doen.....

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 13:42

Er was bij dat betreffende paard niks te zien aan de hoef, maar zij hadden dan ook een goede hoefsmid.

Onlangs bij een ander paard geweest, welke een grasvoet heeft, maar deze had gewoon een ster predicaat!
(Ik tref het niet met bokhoeven en grasvoetjes :+ )