Gevoelige zolen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mik_Frits

Gevoelige zolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 15:21

Voor paarden met gevoelige zolen heb ik de volgende tip.

Neem siliconenkit, de meest voordelige die zo stinkt naar azijn en meng dat met maizena. Ik gebruik 50% kit en 50% maizena ongeveer de hoeveelheid van een tennisbal, afhankelijk van de hoefmaat. Goed door elkaar mengen met bijvoorbeeld een oude vork. Voorbeeld filmpje http://youtu.be/YKw8pxgPJFU. Als het goed is krijg je nu een kneedbaar spul. In het begin is dit even uitproberen, hoe meer maizena hoe sneller het droogt en andersom plakt het teveel.
Als het goed kneedbaar is, druk je het in de zool en maak je er een mooi vlak geheel van even hoog als het ijzer. Mijn paard staat op vlas, dus zodra hij zijn voet neerzet maakt het vlas het niet plakkend. Je kunt ook een laagje zand erop strooien waardoor de kit niet aan de bodem plakt.
Je hebt nu een flexibel blijvende zool. Na een dag zakt het een beetje uit richting hoefballen. Ik snij die flap er dan af.
Mijn Fjord van 31 jaar is er heel blij mee.
Het is verbazend hoe lang het in de hoef blijft zitten, bij mijn paard ruim zes weken. De smid was verbaasd hoe goed zijn zolen eruit zagen onder de kit, want het houdt kennelijk ook de zool vochtig.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:05

Interessant. Werkt het ook met de vorst of op buitenrit?

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 18:07

Ja, zelfs in de bagger blijft het zitten.
Laatst bijgewerkt door Gini op 25-01-16 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:44

Heb je misschien een foto van hoe het er uit ziet? En het kan dus alleen met ijzers?

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 01:02

Zal morgen een foto maken. Ik weet niet of het werkt zonder ijzers, ben wel benieuwd. Mijn oude fjord een tijdje zonder ijzers gehad maar dat ging niet omdat ik veel over de weg reed (menner). Hij heeft de ziekte van Cushing en daardoor gevoelige zolen.
Laatst bijgewerkt door Gini op 25-01-16 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 11:37

Afbeelding

Hierbij een foto van de zool. Deze zit er nu ongeveer een week in.
De vorige ( de eerste keer dat ik dit toegepast heb ) heeft dik zes weken gehouden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:39

Dat ziet er goed uit. Dat zou iets moois kunnen zijn voor als er sneeuw ligt. Altijd een gedoe met paarden met ijzers. Bedankt voor de tip! :j

sassie81

Re: Gevoelige zolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:40

is een zooltje van de hoefsmid niet makkelijker :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:52

Weet ik niet, maar volgens mij moet je dan een vooruitziende blik hebben om te weten of het gaat sneeuwen, want ik doe er liever niks onder als het niet hoeft. Vandaar dat het misschien iets zou kunnen zijn.

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 13:03

sassie81 schreef:
is een zooltje van de hoefsmid niet makkelijker :D

Mijn ervaring met zooltjes is dat er een hoop vuil onder gaat zitten.

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 13:07

vur schreef:
Dat ziet er goed uit. Dat zou iets moois kunnen zijn voor als er sneeuw ligt. Altijd een gedoe met paarden met ijzers. Bedankt voor de tip! :j

Ja inderdaad, had ik niet eens aangedacht. Goed idee. Met een beetje kracht denk ik dat je ze er zo weer uit trekt.
Deed de smid ook toen mijn paard bekapt moest worden.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:15

Super goede tip idd wel de versie met azijn pakken anders vormen zich bacterien.
Om het uitzakken te voorkomen zou je er tijdelijk Ducktape om kunnen wikkelen
Laatst bijgewerkt door jobamara op 26-01-16 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:16

Heb je ook gemerkt dat het broeit? en maak je dan de zolen eerst heel goed schoon?
Ik hebt sinds kort een paard dat heel regelmatig hoefzweren heeft, mogelijk ook door steentjes.
Misschien een goed optie voor haar.

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 14:51

Even voor de duidelijkheid. Ik pas het nu ongeveer 11 weken toe. Tot nu geen enkele slechte ervaring, maar garanties kan ik niet geven. Ik ben er alleen zo enthousiast over dat ik het graag deel.
Heb niet het idee dat het broeit. Ik maak inderdaad eerst de hoeven schoon, het achterste deel van de straal laat ik vrij omdat ik daar een paar keer per week Hooflex in spuit tegen rotstraal.
Het werkt alleen met de simpele (azijn) siliconenkit. Ik gebruik die van Pattex € 2,95 bij de Action.
Het aanmaken is in het begin een beetje uitzoekwerk, de eerste keer zat alles onder de plakzooi, maar daar krijg je handigheid in. Je moet het iets laten drogen voordat je het erin drukt.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:12

TS je bent nu een jaar verder.... ben je nog steeds tevreden of heb je toch een of andere opmerking?
Het lijkt me een fijne tip! Dankjewel alvast!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:27

Toevallig ben ik gisteren bezig geweest en je moet er idd handigheid in krijgen om het te mengen, beetje kliederboel. Maarrrrrr hier heerlijk in de natte sneeuw gelopen en de voet die goed gelukt is is netjes blijven zitten bij de andere was de kit reeds te hard, kreeg ik niet mooi in de voet gedrukt en was na 1 uurtje los.
Ik had de TS nog pb gedaan of zij nog tips had, is ook nog een manier om de kit direct in water met afwasmiddel te doen dan plakt het ook niet aan je handen, ga ik een volgende keer proberen.
Dat het een heel goed idee is en zowel bij gevoelige zolen als zeker bij hoefbevangenheid een diertje veel pijn kan besparen weet ik zeker. En dus ook met sneeuw en een ijzer, alleen nog wat handiger worden zelf :D . Had na het opbrengen er wat vlas opgestrooid en een zelfplakkende bandage m de hoef gedaan, dit vanochtend verwijderd en zoals TS aangaf het overtollige bij de ballen van de voet afgesneden.

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 12:12

TanteFlavie schreef:
TS je bent nu een jaar verder.... ben je nog steeds tevreden of heb je toch een of andere opmerking?
Het lijkt me een fijne tip! Dankjewel alvast!

Ben er nog steeds enthousiast over alhoewel ik het niet meer toepas. Mijn paard loopt al een tijdje zonder ijzers, wel met hoefschoenen. Heb het wel zonder ijzers ook toegepast maar dan blijft het minder goed zitten. Als je de hoef goed schoonmaakt en föhnt houdt het dan een week of twee/drie.
Je moet er inderdaad wat handigheid in krijgen. Ik gebruikte een soort plamuurmes (natgemaakt) om het in de hoef te drukken. Het is eigenlijk een doe het zelf soort Vettec.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:59

Dankjewel! Ondertussen ben je een jaar verder, dus als het "negatief" zou zijn, dan had je dat wel ondervonden.
Ik sla deze tip op. Met mijn huidige paardjes heb ik het (hopelijk nooit) niet nodig, maar met Winnie Zaliger had dit een supertip geweest. Paardje was eerst insulineresistent en later bleek dat Cushing te zijn. Met momenten was die héél gevoelig op de zolen.

Dankjewel voor het delen!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:09

Hoe doe je het dan op als paard geen ijzer draagt? Vouw je het als het ware om de hoef een stukje heen?

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 13:17

PanamaD schreef:
Hoe doe je het dan op als paard geen ijzer draagt? Vouw je het als het ware om de hoef een stukje heen?

Ik maak de hoef goed schoon met een sopje van water met een beetje afwasmiddel en föhn het droog dan gummiemassa er in drukken en zool vlak maken, met plamuurmes gaat dat eigenlijk vanzelf. Als je het in een stal met vlas doet kan het paard zijn hoef zo neerzetten, anders zou ik er wat zand over doen, zodat het niet meer plakt, voordat je zijn voet weer neerzet. Een voordeel is dat het niet hard wordt maar echt flexibel blijft.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:29

Lapmiddel.
Wat écht helpt: Ijzers eronder uit en je paard al dan niet belast op verschillende ondergronden laten lopen. In het begin zonodig hoefschoenen gebruiken op buitenrit bijvoorbeeld. Dan worden de zolen sterker en minder gevoelig. Goede ervaring mee!

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:37

Ik vind het wel interessant, ik gebruik hier geen ijzers, wel hoefschoenen.

Maar soms als paarden moeten wennen aan de paddock komen ze wat kort te staan door het vele lopen over de bestrating. Als je dan op deze manier de hoef wat kunt beschermen zonder een ijzer onder te hoeven slaan vind ik het een mooie tussen oplossing!

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:38

Jetta schreef:
Lapmiddel.
Wat écht helpt: Ijzers eronder uit en je paard al dan niet belast op verschillende ondergronden laten lopen. In het begin zonodig hoefschoenen gebruiken op buitenrit bijvoorbeeld. Dan worden de zolen sterker en minder gevoelig. Goede ervaring mee!

Veel plezier met mijn cushing patiënt dan.. door zijn ziekte worden zijn zolen niet meer sterk. 1 steentje en meneer heeft al grote kans op hoefzweer..

Waaron.geen hoefschoen. Geprobeerd maar de weg naar de wei ligt vol.met kiezels dan moet mijn stal eigenaar de schoenen aan gaan doen en op de wei weer af smiddags idemdito.

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 14:53

Jetta schreef:
Lapmiddel.

Denk dat mijn paard daar anders over denkt.
Mijn paard van 31 met Cushing heeft gevoelige zolen en dat zal niet beter worden. Met dit "lapmiddel" liep hij compleet pijnvrij.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:05

Jetta schreef:
Lapmiddel.

Ieder zijn mening, maar weet zeker dat de paarden vd mensen die er wel voor openstaan veel leed bespaard blijft.
Je kan zelf misschien ook blootsvoets gaan lopen wennen je voeten ook aan, maar of het fijn is?????