pony loopt slecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nolta87

pony loopt slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 21:08

Hallo allemaal sins 2 maanden hebben wij een shet/pony staan met een hele rare bouw als je haar ziet denk je mooi veelste dik totdat je Door haar dikke haren aanraakt voel je duidelijk haar ribben maar nu zag ik gisteren dat ze moeilijk liep(voorbenen) in de bak harde ondergrond (vanwege de kou) alles nagekeken geen verdikkingen of warme plekken op haar benen...

Wel zijn haar kroonranden en voor hoeven wat warm

Nu is mijn vraag omdat ik haar ribben kan voelen wil ik haar natuurlijk niet meteen op dieet zetten ze geeft ook gewoon al haar voetjes nog

Ze krijgt nu 1 zak kuil slowfeeder per dag staat nog een mini shetje bij die heeft nergens last van

Groetjes

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:09

Dierenarts eerst erbij halen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:10

Bij twijfel de dierenarts laten kijken,misschien is ze toch hoefbevangen en loopt daardoor zo moeilijk.
Zsker als je de ribben kan voelen kan er meer aan de hand zijn.
Goed ontwormen, het gebit laten nakijken en misschien is een bloedonderzoek nodig.
Hoe oud is de pony, oudere dieren kunnen ook nog Cushing hebben met alle problemen die daar bij horen.

Beter dan morgen de arts bellen voor advies wat het beste is voor de pony :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:14

zeker in combinatie met de rare bouw, gewoon de DA er een keer goed naar laten kijken of het dier niet staat te lijden.

overigens lopen heel veel paarden momenteel op eieren.. de hobbeltjes en bobbeltjes die normaal meeveren zijn nu knoerthard, de meeste paarden en pony's stellen dat niet zo op prijs.

ik zou haar niet 'checken' in de bak en dat harde ondergrond noemen, simpelweg omdat het ongelijk en onprettig aanvoelt ook al mankeren ze niets.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 22-01-16 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Re: pony loopt slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:15

1 woord: Dierenarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:16

Klinkt toch als hoefbevangenheid.

Ben wel benieuwd naar een foto!

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:20

Oww jeeitje dat klinkt bekend! Niet goed lopen op het harde in combi met warme hoeven en kroondranden warm... Klinkt als hoefbevangen!
Nog een symptoom hiervan is een dikke harde nek. Ik zou hier snel een dierenarts bij halen! Kan zijn dat je pony vitamine te kort heeft of juist teveel suikers (goed mogelijk met deze vorst) voor de zekerheid tot de da er is zou ik veel koelen zo een 3x daags en oppassen met wat je voert, het liefst zo arm mogelijk tot overleg met dierenarts. Laat snoepjes Etc even achterwege....
Je hebt hoefbevangenheid in verschillende maten, het kan zo over zijn en verder niks aan de hand, maar het kan ook erger zijn. Ik hoop voor je dat het het niet is maar ik Denk het haast wel.
Dus mijn advies: Dierenarts bellen, arm voeren en koelen (natuurlijk nu niet met ijskoud water maar met net aan lauw)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:24

Heb je een foto van je pony?Kun je zijn hoefjes nog uitkrabben?Kuil is geen paardenvoer en al helemaal geen shetlander voer ben ik bang.Kun je goed zijn ribben voelen,zonder hard te drukken?Dan klinkt het alsof je pony te mager is....zijn ze ontwormd? De dierenarts erbij halen is denk ik een goed idee!sterkte met hem!

janiekhm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:38

Dierenarts erbij halen.. Beter voor niets dan dat er wel echt wat is. Het kan hoefbevangenheid zijn maar dat is wel vreemd zo in de winter

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:51

Hoezo vreemd?
Het fructaangehalte van het gras is door de vorst juist enorm hoog!

Dierenarts bellen, ts :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:08

Veel paarden lopen nu gevoelig door die hobbelige modder die hard geworden is. Ook als ze dan over het vlakke moeten. Onderkant is dan gewoon gekneust. Persoonlijk zou ik denk ik eerst even een weekje aankijken of het wegtrekt. Zo niet kun je dan alsnog de DA bellen

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:36

Maartje1990 schreef:
Veel paarden lopen nu gevoelig door die hobbelige modder die hard geworden is. Ook als ze dan over het vlakke moeten. Onderkant is dan gewoon gekneust. Persoonlijk zou ik denk ik eerst even een weekje aankijken of het wegtrekt. Zo niet kun je dan alsnog de DA bellen

Dat veel paarden nu lastig lopen ben ik het zeker met je eens, maar de combi van op het harde onzuiver lopen met warme hoeven geeft mij toch wel de kriebels, dus dan is een weekje wachten met da bellen niet zo een goed idee als je paardje wel bevangen is...