Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ik heb zelf net mijn paardje met hko klass 4 moeten laten inslapen. Ze was nog goed voorwaarts maar had duidelijk wel last en ik wil geen pijnlijk leen voor haar.IsaGabriëlla schreef:Vorig jaar heb ik besloten om haar te laten dekken door Silas. Om de focus eens even te verleggen en omdat de foto's verder goed waren.
Babootje schreef:IsaGabriëlla schreef:Vorig jaar heb ik besloten om haar te laten dekken door Silas. Om de focus eens even te verleggen en omdat de foto's verder goed waren.
Waarom in vredesnaam een paard met dit soort problemen laten dekken? Ik word daar eerlijk gezegd altijd treurig van....
Grote kans dat het dier pijn heeft. Dat zou je kunnen checken met het geven van pijnstilling maar geen idee of dat ivm de dracht kan.

Roodvos schreef:Ik ken een paard die puntgaaf is op de foto’s, maar toch afgekeurd op HKO. Dat dier heeft af en aan ontsteking gehad van de slijmbeurs die zich in het hoefkatrolgebied bevindt. Door de steeds terugkerende ontsteking is er littekenweefsel ontstaan op de pees en uiteindelijk verkleving van de pees.
Volgens mij hebben ze bij dit paard idd met echo vastgesteld dat het om de slijmbeurs ging. Dit paard is ook slecht voorwaarts, maar wil nog wel draven. Galop onder het zadel is wel een probleem. En het paard loopt, zeker op de volte en aan de longe, steeds heel scheef. Vooral in de hals verbuigt het dier heel erg sterk. Ook buiten de kreupele periodes.
Zie bijv. afbeelding in deze link voor locatie van de slijmbeurs:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/h ... ntsteking/
Ik zou nu eerst even rustig afwachten tot het veulen er is, en deze zomer merrie en veulen lekker op de weide zetten. En dan na het afspenen maar eens kijken hoe de merrie er voor staat. Misschien bloeit ze wel helemaal op door zo'n vrolijke spruit en heb je na de zomer een heel ander paard.
Succes.