Trainingsprogramma paard met HKO

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Trainingsprogramma paard met HKO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 21:36

Dag iedereen

Zo'n 3 jaar geleden is er vastgesteld dat mijn paard hoefkatrolontsteking heeft.
Hij is toen in de kliniek behandeld en met aangepast beslag loopt hij weer rad sindsdien *\o/*
Nu door allerlei omstandigheden heeft hij de laatste 4 à 5 jaar lekker vakantie mogen vieren op de weide met heel af en toe een ritje.
Nu heb ik eindelijk al mijn moed bij elkaar geraapt en hem terug opgezadeld.
ik heb hem een paar keer gelongeerd maar dat vond ik geen succes dus erop! (wat een enorme overwinning is voor me :o )

Tijdens het rijden voel ik in geen enkele gang onregelmatigheden, wanneer hij de dag na het rijden op de weide gaat, moet hij eerst 15 min in volle galop rondcrossen, dus pijn heeft hij niet volgens mij. Hij doet alles met de oortjes naar voren en werkt goed mee (1 keer mij getest }:) )

Maar die HKO blijft in mijn gedachten spelen, hoe bouw ik het rijden nu het beste op? Ik ben bang dat ik hem overbelast en hij mank zal worden, ook al zal dit volgens de DA niet gebeuren.
Ik heb nu steeds 2 rustdagen tussen het rijden (wel dagelijks weidegang), ik dacht van zo'n 3 tal keer per week te rijden, telkens rond de 30 minuten.
Ik rijd grote oefeningen, geen kleine wendingen, rustig tempo, ... maar doe ik hier goed aan?

Tips en advies hieromtrent is erg welkom :j

Farjen

Re: Trainingsprogramma paard met HKO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 09:17

Niemand ervaring hiermee? :)

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:13

Ik ben 'slechts' een manegeruiter, maar het klinkt een erg fijn en rustig programma. Je doet er in ieder geval goed aan om een beetje te voorzichtig te zijn! Is alleen maar beter voor je paard, lijkt me :)
Succes!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:34

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om begeleiding te zoeken in hoe je nu het beste je paard kan trainen. Er zit nu denk ik wel een verschil in een half uur als een giraffe rondhobbelen en bepaalde spiergroepen trainen.

Ik zou me als ik jou was verdiepen in verschillende soorten methodieken. Ik ken het alleen van online, maar ik heb wel een lichte voorkeur voor de volgende methode:

http://www.hoefkatrol.be/overzicht.php?cat=Hoefkatrol

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 12:36

Ik ben bekend met het belang van rechtrichten en heb ook meerdere bijrijdpaarden en een goede instructeur waarbij ik les en dit dus toepas:)
Met mijn paard zal ik uiteindelijk ook lessen maar voorlopig is het nog basis basis en conditie kweken.
Maar qua giraffe gehalte valt heel goed mee :D

Ik was vooral benieuwd naar de regelmaat en dergelijke, op de wiki vond ik dit:
http://www.bokt.nl/wiki/Hoefkatrolontsteking

bij training zeggen zij van bijna dagelijks te rijden, veel regelmaat. Ik denk niet dat 2, 3x per week dan voldoet. En op maandag 5 min draven en op woensdag 6 minuten en op zaterdag 7 lijkt me heel traag?
Hij biedt uit zichzelf aan dat hij wil werken en vooral even 2 rondjes galop :P Volgens de wiki zou dit Veel te snel zijn..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:42

Ivm een medische behandeling heeft mijn paard twee maanden stil gestaan en bouw ik de training weer op. Ik heb de bron niet meer, maar pas onderstaande nu toe om conditie weer op te bouwen. Misschien is dat meer een antwoord op je vraag:

Spring niet meteen weer midden in het intensieve werk. Onderzoeken tonen aan dat paarden die minder dan drie dagen per week bewegen na vijf tot acht weken conditie gaan verliezen. De meeste ruiters denken dat fitheid snel terugkomt als je maar weer fulltime gaat trainen, maar dit is niet het geval.

Er hangt veel af van de snelheid van herintroductie, de individuele metabolische aanpasbaarheid, leeftijd en andere factoren.

Opbouw - week 1-3
Wanneer je in de lente weer aan het trainen gaat, rijd dan de eerste tien dagen niet langer dan 25 minuten.
Zorg ervoor dat de hartslag in deze eerste trainingen niet te hoog wordt, door flink te stappen afgewisseld met wat draf. In de tweede en derde week rijd je twee keer nog 25 minuten en verhoog je de rest naar 35 minuten. In week vier kan een van je trainingen 45 minuten tot een uur lang zijn, alle andere moeten korter zijn. Zorg ervoor dat minstens een derde van de training bestaat uit stappen.

Verhoog het niveau - week 4-6
Na vier weken verhoog je het werk tijdens de trainingen. Moeilijkheid haal je uit of het vergroten van de duur en de intensiteit van de training. Verhoog nooit beide. Het is raadzaam om eerst de duur van de training te verhogen, je paard twee weken te laten wennen en dan de intensiteit te verhogen.

Cardio-interval - week 6-8
Een nuttige wekelijkse conditietraining op dit stadium is een cardio-intervaloefening. Galoppeer voor 30 tot 60 seconden, draaf dan 60 seconden langzaam om te herstellen. Herhaal deze volgorde acht keer.

Maak je paard lenig
Gymnastiek moet prioriteit hebben. Het onderliggende spiersysteem van je paard, dat verantwoordelijk is voor het stabiliseren van zijn skelet, verliest belangrijke veerkracht als je paard niets doet. Tenzij je het specifiek aanpakt, zal dit de prestaties beïnvloeden. De meeste rij-oefeningen zijn niet gericht op dit spiersysteem. Het is dan ook nodig om oefeningen te doen vanaf de grond, zoals het lopen van cavaletti’s en het buigen naar bijvoorbeeld een wortel.

Houd een ritme vast
Wanneer je je training in de lente weer oppakt, houd dan tenminste vier dagen per week aan constante training vast. Fysiologische studies tonen aan dat spiervezels en metabolische functies dit minstens nodig hebben om sprongen te maken.

Houd het algemeen
Focus je zes tot acht weken lang op algemene cardiovasculaire en gymnastiektraining, voordat je je weer gaat richten op je specifieke discipline

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:49

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:17

Ik heb ook een merrie met HKO, klasse 4 op beide straalbenen.
Na een aantal terugvallen en een hoop zorgen zijn wij ook weer opnieuw aan het opbouwen.

De meningen verschillen nogal, de een zegt (zo goed als) elke dag rijden, de ander zegt juist om de dag. Vond ik ook erg lastig in het begin om nou te beslissen wat goed is.
Inmiddels hebben wij onze weg wel gevonden. En waar ik eerst per se aan strakke schema's en specifieke tijden en trainingen hing, doe ik nu het meeste op gevoel, waarbij ik bepaalde methodes wel in acht houd.

Dat je paard zelf meer aan bied kan gevaarlijk zijn. Pijn geven ze pas veel later aan, dus er kan al wat aan het rommelen zijn of (nog) niet helemaal in orde zijn. Mijn merrie is stokkreupel zelfs nog een vrolijk en levendig paard wat wil crossen en rennen, dus laat je niet in de maling nemen door verschijning.
Liever de eerste keer opbouwen te rustig dan een terugval en weer maanden uit de running zijn.
Ik heb de eerste 3 weken niet meer dan 25 minuten gereden, waarvan zeker 15 minuten opwarmen en afkoelen zijn. vanaf de 4e week ben ik langzaam naar 35 a 45 minuten gegaan en hier blijf ik bij. Enkel 1 keer in de week met de les rijd ik bijna een uur. De warming-up en cooling down zijn voor een HKO'er enorm belangrijk. Ik stap dan ook altijd 5 minuutjes aan de hand op het harde voor ik er op ga en dan nog zo'n 10 minuten instappen voor ik haar oppak.

Ik vind het stukje van Jotoma een interessant stuk, helaas werkt zoiets voor mij niet helemaal.
buiten dat ik het niet voor elkaar krijg om bij te houden of ik 30 of 60 seconden of 2 of 3 minuten aan het galopperen of draven ben, ziet elke week er wel iets anders uit bij mij.
Ik rijd ongeveer 4 of 5 dagen in de week, de andere dagen zorg ik wel dat ze buiten weidegang of paddock ook beweging krijgt, in de vorm van stuk stevig wandelen of werken aan dubbele lijnen, zeker niet longeren!
Mijn schema ziet er ongeveer zo uit in een week:
maandag: veel ontspanning en extra focus op recht richten, lichte training van ong. 30 minuten.
Dinsdag: "vrij", 30 minuten werken aan de dubbele lijnen, focus op recht richten en krachttraining, op achterbeen zetten.
Woensdag: les van 45 minuten, intensieve training.
Donderdag: veel ontspanning en focus op rekken en strekken tegen de spierpijn, lichte training van ong. 30 minuten.
Vrijdag: "vrij", half uur tot 3 kwartier stevig stappen op het harde.
Zaterdag: focus op ontspanning, afwisseling met balkjes of buitenrijden.
Zondag: echt vrij, stalling gesloten.

Sophie_Elsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:31

vesceron, ik vind dat je vrij veel doet !
met mijn merrie doe ik veel minder :o

wij zijn er nu ongeveer een jaar achter dat mijn merrie (chronisch) hoefkatrol ontsteking heeft.
we hebben veel verschillende manieren geprobeerd en ondanks dat de DA en kliniek adviseerde haar in te laten slapen zijn we nu al een paar maanden aan het opbouwen en gaat het echt super.
als je meer over ons schema etc wilt weten kan je me altijd een pb sturen :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:47

@vesceron: de interval trainingen doe ik met een interval-app. En die geeft signaaltjes wanneer we van warming up naar wat intersiever gaan, moeten wisselen van hand of bij de cooling down zijn.
Ik heb zelf momenteel een whiplash dus kan niet rijden. Alleen longeren. En dan ook alleen omdat ik een braaf paard heb. Doordat mijn hersenstammen een tik hebben gehad kan ik me nauwelijks concentreren of fingen onthouden. Dus die app is voor mij ideaal.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 14:59

Welke app is dat? :)

Bedankt voor de reacties!

Ik voel me nog steeds goed bij het 3 keer per week 30 min en dagelijks weidegang en hij ook :)
Helaas zal hij deze week maar 1 keer gereden worden door de feestdagen en mijn werk maar erna pakken we het weer wat op :)

Sophie lesje, een pb mag steeds :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:05

De app heet intervaltimer. In elk geval voor iphones beschikbaar.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:09

@Sophie_Elsje, mag ik vragen waarom je dat vind? :)
Ik ben er namelijk van overtuigd dat een bepaald ritme belangrijk is voor een HKO'er.
Buiten dat beweging goed is, is het versterken van de achterhand enorm belangrijk om je paard van de voorhand af te krijgen. Zo kun je je paard gewoon enorm ondersteunen en wordt het aangetaste gebied vele malen minder belast. Daarnaast is bij een recht gericht paard wat zijn of haar lijf goed kan gebruiken en sterk is, al de helft gewonnen bij zulke aandoeningen. In mijn ogen bereik je dit niet met 2 of 3 keer in de week een beetje rijden. Uiteraard afhankelijk van je (rij)doel.

@Jotoma, zo'n app zou geweldig zijn! Ik ben ook benieuwd welke dat is :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:56

@ vesceron:

Jotoma schreef:
De app heet intervaltimer. In elk geval voor iphones beschikbaar.

Sophie_Elsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:32

Vesceron schreef:
@Sophie_Elsje, mag ik vragen waarom je dat vind? :)
Ik ben er namelijk van overtuigd dat een bepaald ritme belangrijk is voor een HKO'er.
Buiten dat beweging goed is, is het versterken van de achterhand enorm belangrijk om je paard van de voorhand af te krijgen. Zo kun je je paard gewoon enorm ondersteunen en wordt het aangetaste gebied vele malen minder belast. Daarnaast is bij een recht gericht paard wat zijn of haar lijf goed kan gebruiken en sterk is, al de helft gewonnen bij zulke aandoeningen. In mijn ogen bereik je dit niet met 2 of 3 keer in de week een beetje rijden. Uiteraard afhankelijk van je (rij)doel.

ik vind het vrij intensief !
ik ben het helemaal met je eens wat je in bovenstaande stukje zegt maar ik ben echt te bang dat als ik jou schema volg ze binnen de kortste keren weer kreupel is :o
ik ben misschien wel iets te voorzichtig met haar soms, dat geef ik dan ook wel weer toe ! haha

ik maak blokjes van 3 dagen, 1 dag aan de longeerlijn/dubbele lijnen, 1 dag rijden en dan een dag wandelen en extra tutten etc.
zowel longeren als rijden doen we een half uur en daar komt het uitstappen nog bij.
we zijn bezig met de intensiviteit opbouwen ipv de tijd.
denk aan meerdere keren aanspringen in galop en weer terug, meer voltes en echt stukjes waar ze goed moet balanceren.
hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel :')

Rover77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:28

Dit is nou precies een vraag waar ik ook tegenaan loop. Bij mijn merrie is sinds 2 maanden HKO(3) vastgesteld. Na een periode van 6 weken met ontstekingsremmers en nieuw beslag zijn we inmiddels weer langzaamaan aan het rijden. Ze loopt nu zuiver en aan de lange lijn dravend knikt ze ook niet meer met haar hoofd als ik er naast loop, wat aangeeft dat ze dus ook geen(of minimaal) pijn ervaart. De veearts geeft aan dat ik het trainen weer op kan pakken, maar waar doe ik goed aan.
Bij mij op stal hebben we geen bak om in te rijden dus alles moet buiten gebeuren. Wat is wijsheid?

Ik ben inmiddels voornemens om bij een kenner te gaan trainen om me met name te richten op het rechtrichten en het intenstiever gebruik van de achterhand. Maar wat doe ik in de tussentijd? Ik wil haar conditie niet te ver achteruit laten gaan, maar ik wil haar ook niet overbelasten. Voorheen reden we met gemak 2-3 uur buiten, maar dat ga ik nu bij lange na niet halen...

Iemand tips?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:44

@Sophie_Elsje,
Ieder uiteraard zijn manier :)
Maar in mijn ogen, als mijn paard geen 4 of 5 dagen, 30 minuten aan kan waarvan zeker de helft stappen is, dan is het überhaupt niet goed gesteld met de HKO. Als die ene dag extra arbeid er voor zou zorgen dat ze kreupel wordt dan zit het al niet goed. Ik moet daarbij zeggen, dat ik de galop nog maar 1 of 2 keer in de week meepak en dan op beide kanten 1 of 2 voltes. Ik wil eerst dat ik haar echt goed op de achterhand kan zetten voordat ik de galop volledig mee pak.

@Kirsten77, zodra mijn paard niet meer 'knikte' stond ze altijd nog zo'n 2 weken op rust. Daarna begon ik zachtjes op te bouwen. Mijn mening is dat een paard pijn niet snel aangeeft, maar dat het dan zeker nog niet weg hoeft te zijn (prooidieren). Persoonlijk zou ik vooral veel stevig aan de hand stappen, dat kan zeker wel zo'n 45 minuten zijn. Longeren is voor mij persoonlijk een duidelijk no go, wil niet zeggen dat het nooit meer kan, maar die scheve belasting zeker als ze pas net herstellende is, is niet goed. Dan eerder met dubbele lijnen zodat je haar ook kunt recht richten. Als ze goed blijft lopen en ze is braaf kan je ook onder het zadel stappen en als het goed is, kleine stukken recht uit gaan draven. Vooral goed je gevoel blijven volgen, je kent je merrie het best, wordt ze slomer of reageert ze anders dan normaal, een stapje terug doen.

Rover77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:15

@Vesceron, het knikken aan de hand doet ze al een week of 3 niet meer. Vandaar ook dat ik nu aan het rijden ben. Longeren vind ik in deze conditie zelf ook een no go, helemaal niet in de bak die ik tot mijn beschikking heb. Ze geeft nu wel duidelijk aan dat ze meer wil. Ik merk dat ze chagrijnig wordt van het weinige wat we ondernemen, terwijl ik wel van alles met haar onderneem. Kan ik me ook wel voorstellen als je als paard gewend was om einden naar buiten te gaan. Nu stappen we op het harde en we draven kleine stukjes. Ik merk vanzelf of dat ze het aankan, maar het is haar conditie waar ik me zorgen om maak. Ik heb een fjord en die worden van de lucht al dik. Voorheen had ik er geen last van en was ze altijd mooi op gewicht, maar ondanks een matig rantsoen(haar darmen moeten wel aan de slag blijven) via slowfeeders, merk ik dat ze dikker wordt... Lastige kwestie vind ik zelf....