Orthopedische ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brittzero

Orthopedische ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 18:45

Hallo,

Mijn paard heeft een vorm van hoefkatrol (straalbeentjes zijn gekarteld). Sinds gisteren heeft hij orthopedische hoefijzers (onionix ijzers). Maar vanaf dat de ijzers op liggen, mankt hij meer dan zonder deze ijzers. Heeft iemand ervaring met deze ijzers? Hoelang het duurt om hieraan te wennen? Op de wei zag ik niet veel, maar in de stal is dit zeer opvallend dat hij mankt en vooral bij het draaien.

tamary

Re: Orthopedische ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:01

Bel je hoefsmid, want dit kan zowel gewenning zijn als een probleem met het beslag.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:06

Ik heb net even gegoogled, wat een aparte ijzers! Wat is daar precies het idee achter?
Ik zou inderdaad vanavond nog je smid bellen, het is nooit de bedoeling dat je paard slechter gaat lopen.
Ik heb zelf zeer goede ervaring met breakover beslag met balken bij hetzelfde probleem.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:34

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:44

Dit is van de site van de ontwikkelaar van deze ijzers: http://www.michel-vaillant.com/gb/shop/ ... ,1398.html . Hier staat inderdaad bij dat het gebruikt wordt bij paarden die problemen hebben met het straalbeentje. Op zich snap ik dus dat jouw smid ( misschien in overleg met de dierenarts) dit ijzer heeft gebruikt bij jouw paard. Ik zou inderdaad even contact opnemen met hem of met je dierenarts om te horen of dit normaal is ( misschien moet hij even wennen aan dit beslag). stond hij hiervoor ook op ijzers of stond hij blootvoets?

Overigens heb ik een paard gehad die bij twee verschillende peesblessures ook op beslag van JMD heeft gestaan en bij de mijne heeft dat destijds wel goed geholpen daarvoor.

Sterkte ermee hoor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:47

Niemand heeft me tot nu toe nog een overtuigend verhaal kunnen vertellen hóe een ijzer het HKO of wat dan ook precies ontlast.... Gezien de nadelen die aan ijzers kleven, kunnen mijns inziens de nadelen van het ijzer nooit opwegen tegen de eventuele voordelen.

Niet alleen natuurlijk bekappers vinden dat ijzers nadelen hebben, hoefsmeden zélf vinden dat ook:

Nadelen van hoefbeslag:

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkerlijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:32

MD >> BEH