6 november heb ik een nieuw paard gekocht. Een 15 jarige draver ruin. Gekocht voor een leuk prijsje (lagere prijsklasse). Dit omdat de oude eigenaren hem naar een enorm goed huisje wilde doen en daarom het huisje belangrijker was dan de prijs. De oude eigenaar heeft hem gebracht om zo ook de stal eerst te beoordelen. We hebben hem niet laten keuren.
Helaas liep hij binnen een week licht kreupel met achterbeen. Ruim 2 weken op rust gezet met stappen aan de hand. Daarna weer een keer er op en leek hij een stuk beter te lopen. Iets wat stijfjes maar niet echt kreupel. Echter de keer daarna begon hij zelfs te stijgeren toen ik wilde aandraven en enorme protest.
Dit was de druppel om er toch iemand bij te halen. Gister is de dierenarts geweest. Paard heeft flink wat vocht in het rechter achterbeen iets boven de kogel. In het linker achterbeen zit ook iets wat vocht boven de kogel. Tijdens het onderzoek liep hij ook wisselend kreupel. Alle benen buigproeven gedaan en liep bij elke been iets kreupel een paar passen en herstelde zich na een paar passen goed. Bij het rechter achter been na de buigproef weigerde hij een pas te draven.
De dierenarts denkt aan een lichte peesblessure. Maar is ook bang voor iets anders, iets wat al langer speelt, iets van vroeger of iets chronisch.
Hij moet nu 2 weken compleet op rust (stal/paddoc) en na die 2 weken stappen opbouwen. Na die 6 weken geen verbetering moet hij naar de kliniek voor foto's.
Ik twijfel dus ook of het niet iets onderliggends is, omdat het zo wisselend is geweest en hij er voor de rest geen pijn aan geeft (bij aanraking enzovoorts, buigproeven vond hij ook niet vervelend)
Hoe zouden jullie hier mee om gaan? Meteen verder onderzoeken of 6 weken afwachten? We hebben hem nu bijna 5 weken maar is in die 5 weken al een erg duur paard geworden ook al hebben we hem voor een goedkopere prijs gekocht.
Ik heb de oude eigenaar gecontacteerd maar die blijft er bij dat hij bij hun en bij de eigenaren voor hun geen blessures gehad heeft. Echter begin ik hier steeds meer me twijfels bij te krijgen.
Ik zou zeker even een peesscan laten maken, en foto's. 't Is knap stom als het bv een griffelbeenfractuur blijkt te zijn - dan helpt een peesrevalidatieschema niet erg.
Hij staat nof op rust. Ik heb zelf een enorm drukke periode gehad met laatste 2 maanden opleiding dus lekker op rust laten staan. Volgende week stappen rustig opbouwen.
Aahh wat ontzettend balen dat je hem niet hebt laten keuren toen je hem kocht.... dan had je nu geweten hoe het zat en er misschien zelfs nooit aan begonnen... Ik zou geen 6 weken afwachten, maar toch verder laten onderzoeken... laat anders even foto's maken?