Paard blijft kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 10:51

Hallo,

Ik hoop dat iemand me nog een idee kan voorleggen, of misschien een idee heeft. Zit momenteel met de handen in me haar, en ben een beetje hopeloos aan het worden momenteel. Klein beeld

Heb men paard +- 3 jaar (eerste paardje ook), tijdens die 3 jaar, nooit iets voorgehad, nooit geen dierenarts moeten bellen. Echter de laatste weken is het huilen met de pet op. Paard liep niet goed, stijf, beetje ongemakkelijk.

Dierenarts 1 gebeld, is gekomen, zei dat er niets aan de hand was, verbeelding, lui, moest hem maar wat vooruit zetten. Ik was het niet eens met deze conclusie (ik vond dat ik men eigen paard wel ken, en het verschil merk tussen niet kunnen en niet willen), Dierenarts 2 dan maar opgebeld. Deze kwam langs, zei dat ik men paard maar naar de kliniek moest brengen, dat het hoefkatrolontsteking was. Echter, mijn hoefsmid en lesgever vonden dit een vreemde conclusie, want mijn paard voldeed niet aan andere symptomen voor hoefkatrolontsteking. Nummer gekregen voor Dierenarts 3, deze gebeld, is langs geweest. Die vond dat het dan in de rechter kogel zat, en een ontsteking was, waarschijnlijk wat overbelast met het springen, en dat als gevolg. Heeft wat ontsteking remmers ingespoten en gegeven en een rustperiode voorgesteld. Na deze rustperiode, liep men paardje weer zoals voordien, terug zoals het hoorde. Super blij, en rustig aan begon ik beetje bij beetje weer te rijden.

Tot enkele weken verder, ineens terug mank, maar ditmaal niet rechts voor, maar links achter. Mijn lesgever dacht aan een blijn op de manier waarop hij zijn poot neerzette. Naar hoefsmid gebeld, langskomen, maar deze vond niets. Terug maar naar de dierenarts (nummer 3) gebeld. Deze is langsgeweest, heeft wat onderzoeken gedaan, kwam tot de conclusie, misschien gevallen op de weide met het natte weer of in de stal en daarbij zijn knie bezeerd. Dierenarts stelde voor om hem geregeld te stappen samen met wat ontstekingsremmers, en dat het dan zou beteren. Zogezegd zo gedaan. Had een beetje langer rust ook gegeven dan dat de dierenarts had gezegd, zodat hij zeker genoeg rust had. Ik had er een goed oog in, daar mijn paardje ook aangaf van dat hij zich goed voelde. Tot ik gisteren eens wou kijken hoe men paardje liep. In stap, heel netjes, niets aan te zien, goed vooruit, mooi overzetten etc. Ik laat hem in draf gaan, en het is een verschrikkelijk beeld. Krijgt amper de linkse voorbij de rechtse gezet, plaats hem gewoon maar heel snel neer en neemt hem zo snel mogelijk weer terug op. Het was gewoon nog erger geworden. Heb alvast maar de dierenarts gebeld, deze komt deze avond terug langs, maar ik heb geen idee wat het kan zijn, heb alles gedaan zoals de dierenarts zei.

Het rare vind ik er ook aan, als hij stapt, stapt hij echt mooi, staat hij stil, zet hij zelfs zijn rechts achter op rust, dus dan staat hij ook volledig op de linkse. Maar in draf, is het echt niet om aan te zien, galop heb ik zelfs niet durven vragen. Heeft iemand misschien een idee dat ik straks kan voorstellen aan de dierenarts? Ik voel me zo een beetje verloren en weet niet goed wat doen.

ikkedus

Re: Paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:59

Tijd voor een gedegen onderzoek op de kliniek met evt uitverdoven en röntgenfoto's.
Je kunt zonder hulpmiddelen denk ik nu niet verder. Iedere keer een andere dierenarts gaat je ook niet helpen. Probeer bij andere paardenrigenaren ba te vragen met welke kliniek ze goede ervaringen hebben en maak een afspraak om daar naar toe te gaan.
Succes!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:05

Ik denk ook dat het het beste is om hem in een goede kliniek na te laten kijken. Zo vanaf de computer kan niemand er iets zinnigs over zeggen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 11:07

ikkedus schreef:
Tijd voor een gedegen onderzoek op de kliniek met evt uitverdoven en röntgenfoto's.
Je kunt zonder hulpmiddelen denk ik nu niet verder. Iedere keer een andere dierenarts gaat je ook niet helpen. Probeer bij andere paardenrigenaren ba te vragen met welke kliniek ze goede ervaringen hebben en maak een afspraak om daar naar toe te gaan.
Succes!

Uitverdoven heeft de 3de dierenarts laatst gedaan. Het voordeel bij deze dierenarts is dat hij ook werkt voor een kliniek, dus dan ben ik meteen ook bij iemand die al bekend is met de zaak.

Het was ook niet mijn bedoeling om altijd een andere dierenarts te zoeken, enkel bij de eerste was ik niet akkoord met hoe hij het aanbracht, en bij de 2de waren mijn hoefsmid en lesgever niet echt akkoord.

Het was ook al mijn idee om dat misschien als optie te vragen aan de dierenarts straks, voor misschien platen. Ik weet ook niet of het ene met het andere te maken heeft, of dat het nu zomaar eventjes 'bad luck' is. Want rechts voor heb ik hem helemaal niet meer moeilijk zien lopen, of is dat nu even weg omdat hij links achter zo slecht gaat. Ook zo vreemd dat het in kruis is :(

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:15

Dat is juist helemaal niet vreemd. Gedurende de tijd dat hij rechtsvoor niet goed was, zal hij linksachter ter compensatie meer belast hebben. Mogelijk is hij bijvoorbeeld scheef gaan lopen wat nu tot uiting komt. Omdat het zo duidelijk een bewegingskreupelheid lijkt te zijn kan het best zijn dat het helemaal niet uit het been komt maar uit bekken, SI-gewricht of rug. Ik denk dat het erg belangrijk is dat je iemand naar je paard als geheel laat kijken (liefst wel met een achtergrond als DA) zodat je niet van het ene in het andere probleem blijft vallen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 11:22

0000 schreef:
Dat is juist helemaal niet vreemd. Gedurende de tijd dat hij rechtsvoor niet goed was, zal hij linksachter ter compensatie meer belast hebben. Mogelijk is hij bijvoorbeeld scheef gaan lopen wat nu tot uiting komt. Omdat het zo duidelijk een bewegingskreupelheid lijkt te zijn kan het best zijn dat het helemaal niet uit het been komt maar uit bekken, SI-gewricht of rug. Ik denk dat het erg belangrijk is dat je iemand naar je paard als geheel laat kijken (liefst wel met een achtergrond als DA) zodat je niet van het ene in het andere probleem blijft vallen.

Ah bedankt, zo had ik het inderdaad nog niet bekeken. Anders zal ik misschien straks aan mijn dierenarts eens vragen voor misschien een osteopaat dan?

En gewoon ook ter algemeen: ik weet ook dat mensen niet veel kunnen helpen van achter de pc, maar opmerkingen zoals deze kan ik misschien voorleggen aan de dierenarts. Ik heb hier echt nog maar weinig ervaring mee, het is men eerste paard, en heb er echt nooit een probleem met gehad. Het enige waarvoor ik een dierenarts had daarvoor was voor entingen en controle van bloed. Ik voel me dus een beetje blind varen omdat ik niet goed weet van welk hout pijlen maken

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:23

Hoi, deze nieuwe blessure hoeft niks te maken te hebben met de vorige hoor! En jij hoeft helemaal niks voor te stellen aan de dierenarts, je laat hem toch komen omdat hij er verstand van heeft! Helaas pindakaas is kreupelheid nu eenmaal het uiterlijke teken van een veelheid van verschillende blessures, en wie de uitdrukking " zo sterk als een paard" heeft bedacht die was niet goed bij zijn hoofd! Vroeg of laat krijg je als paardenbesitter er altijd mee te maken, je kunt alleen door goed management de risico's verkleinen.

Je doet al wat je moet doen, namelijk een goeie dierenarts laten komen.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:35

Het kan van alles zijn. Het paardje van mijn vriend was ook een tijdje niet goed. Eerst dachten we voorbeen, deze helemaal op de foto gezet en daar kwam natuurlijk niks uit. Tijdje rust, weer opgepakt. Daarna leek het van achter te komen, weer onderzocht en natuurlijk niks gevonden. Ik heb zelf het idee dat het vanuit de rug komt. We zijn niet verder gaan dokteren, omdat ze drachtig is en toch op rust zou gaan. Als het veulen er is en we willen weer gaan rijden eerst maar is naar een osteopaat en weer rustig beginnen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:44

Ik lees een soort van mijn verhaal....
Alleen had meerdere da die zeiden dat hij goed liep.
Uiteindelijk da gevonden die het wel zag wat ik zag,uitverdoofd en foto's conclusie was bij hem artrose in zn kogels.
Hij liep achter niet kreupel maar compenseerde wel dat was te zien aan zn hoeven achter.
Ik zeg niet dat jou paard artrose heeft want ben geen da maar zou zeker even foto's laten maken.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 11:50

Ik zal het straks eens vragen aan de dierenarts, voor de foto's en de osteopaat :)!

bedankt iedereen om even de tijd te nemen om te lezen en wat hulp te geven.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:16

Mijn paard heeft ook maanden getobd met wisselende kreupelheid, in de kliniek geweest, niets kunnen vinden tot mijn masseur tot de conclusie kwam dat het zadel niet goed lag. Het kan dus ook uit de rug komen.

LoesvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:22

Ik heb ook zo een soort probleem gehad, met de pony naar de kliniek geweest maar niemand kon iets vinden. Uiteindelijk via mijn lesgever bij een accupuncturist in Duitsland terecht gekomen, wat bleek, rugwervel was geblokkeerd waardoor steeds onregelmatig liep, na daar te zijn geweest nooit meer kreupel geweest.
Vorig jaar vlak voor de kampioenschappen mijn paard kreupel gehad, hierbij wist ook niemand wat het was, achteraf bleek het een hoefzweer te zijn, deze zat zo diep dat niemand het herkend had als hoefzweer, dit 2 maanden goed met badedas geweekt en verzorgd en het paard liep weer correct.
Misschien een van die dingen, of inderdaad zoals hierboven genoemd vanuit de rug, het trekt dan makkelijk door naar plaatsen die niet logisch lijken, maar achteraf wel logisch zijn door het in verband staan met bepaalde spieren bijvoorbeeld.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:38

Ik zou geen va op stal laten komen tenzij deze mobiele röntgen en scan apparatuur heeft. Zo niet:opladen naar kliniek want een va heeft nu eenmaal geen röntgenogen! Er moet gewoon binnenin gekeken worden anders is het zinloos.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:46

The_Cat schreef:
Ik zal het straks eens vragen aan de dierenarts, voor de foto's en de osteopaat :)!

bedankt iedereen om even de tijd te nemen om te lezen en wat hulp te geven.

Osteopaat moet je er niet bij willen halen. Neem er dan iemand bij die meer verstand heeft van
kreupelheden; fysio of chiropractor (met een fysio- of DA-achtergrond).

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 14:03

DatBenIkNou schreef:
Ik zou geen va op stal laten komen tenzij deze mobiele röntgen en scan apparatuur heeft. Zo niet:opladen naar kliniek want een va heeft nu eenmaal geen röntgenogen! Er moet gewoon binnenin gekeken worden anders is het zinloos.

Dat heeft hij ;)

@Rindin: ok, ik zal het in ieder geval vragen aan de dierenarts. Sinds hij voor een kliniek werkt neem ik aan dat hij zo iemand wel zal kennen :)!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:13

1. heb je een filmpje van je paard hoe hij loopt
2. heb je foto's van z'n stand, hoeven, voor zij en onder aanzicht?
3. heb je röntgenfoto's

:-)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 01:06

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:06

Een? Wat zei de vee-arts? Zijn er foto's of scan gemaakt?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 08:02

Dierenarts is gisteren geweest. Vrijdag kon hij niet komen omwille van een spoedgeval, en ik was niet thuis in het weekend. In ieder geval heb ik er wel goede moed in. Zover dierenarts kon zien was het een spijtige samenloop van omstandigheden.

Waarschijnlijk zoals 0000 Hierboven zei, was het links al gevoeliger. Hij heeft dan iets gedaan (op de wei, paddock of in de stal, geen idee) waarbij hij zijn knie nog gekwetst heeft. Dierenarts heeft gisteren gevonden op wat hij dacht dat een wondje/beschadiging zou zijn geweest. Het was niet groot, maar met het wassen van de knie viel het ineens op dat er wat haar nog ontbrak.

Dus, dierenarts heeft voorgesteld om de medicatie gewoon een beetje te verlengen en verder te doen zoals ik bezig was. 2 weken gecontroleerd stappen en zorgen dat hij niet loopt (dus op kleine paddock, klein stukje wei en voor de rest gewoon aan de hand wat stappen). Er was al verbetering te zien tegenover enkele weken geleden. Hij stapt namelijk terug vlot, galop is geen probleem, enkel de draf. Omwille van de vreemde manier van zetten/bewegen (hij zwiert namelijk op een heel vreemde manier zijn poot naar buiten in draf), gaat mijn dierenarts er van uit dat er (momenteel) geen ander probleem in het spel is. Na deze 2 weken van gecontroleerd stappen, zou ik terug moeten beginnen met rechte lijnen in draf.

Na 3 weken zou ik contact moeten terug moeten opnemen met de dierenarts om even te laten weten hoe het gaat.

Indien het na 3 weken toch niet beter is, zou mijn paard een dag naar de kliniek moeten, om daar bepaald onderzoeken te moeten laten doen. Ik weet de naam niet meer, maar ze spuiten een bepaalde vloeistof in die zich hecht aan bot en gewrichten en een beter beeld oplevert dan een Echo of gewone foto zou kunnen.

Ik heb in ieder een goed gevoel bij de dierenarts, en hopelijk slaagt de medicatie verder goed aan. Over 2 weken zal ik in ieder geval meer weten. Bedankt voor diegene die hier tips hebben neergeschreven :)!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:16

Hopelijk valt het allemaal mee dan!