Even de situatie: ik heb nog geen maand geleden een paard gekocht en afgelopen maandag zag ik opeens dat de achterkant van een van zijn hoeven er heel raar uitzag. Het leek wel of er een hele lange scheur langs de bovenkant liep. Gelijk een foto van gemaakt en naar m'n hoefsmid gestuurd. Die wist niet goed wat hij er van moest denken, dus hij zou vrijdag een kijkje komen nemen.
M'n paard liep ook opeens sinds maandag kreupel, maar ik ontdekte ook een soort grote schaafwond net onder de kogel (aan hetzelfde been als van de twijfelachtige hoef), dus ik dacht dat de kreupelheid daar vandaan kwam.
Vrijdag kwam de smid, hij hoopte dat het een dubbele straal zou zijn, maar het bleek een vorm van rotstraal te zijn, die er al lang voor de aankoop van m'n paard moet hebben gezeten. Waarschijnlijk is de bacterie lekker gaan broeden en is het zondag op maandag aan de achterkant naar buiten gekomen. Ik had eerder nooit wat vreemds gezien aan zijn hoef en ook met de keuring is het niet aan het licht gekomen, dus ik schrok er best van dat het al zo ver in zijn hoef zat. De smid heeft zoveel mogelijk geprobeerd weg te snijden, maar het ging zo diep dat hij niet alles weg heeft kunnen krijgen en hij wou mijn paard natuurlijk ook niet stokkreupel maken.
We hadden dit natuurlijk niet voorzien, maar gelukkig had ik zelfklevend verband, watten en betadine tinctuur op stal liggen, dus we hebben gelijk zijn hoefje mooi ingepakt. Dit zou ik elke dag moeten vervangen en vrijdag komt de smid dan weer checken hoe het erbij staat. Helaas liet het verband al los voor m'n paard terug op stal was en toen we zijn hoef voor de 2e keer in gingen pakken was mijn paard er een beetje klaar mee, dus was het heel lastig om het verband aan te brengen en ook dat was er al af voor de smid weg was. Ik heb toen snel bij de Welkoop een canvas hoefzak gekocht, om te kijken of we daar het weekend mee door konden komen, maar dat was dus geen succes. Ik maak nu 2x per dag de hoef schoon en doe toch de kapotte zak om, in de hoop dat zijn hoef zo een klein beetje droog en schoon blijft, maar ik denk dat de zak morgen definitief het loodje legt

Nu heb ik eens zitten Googelen om te zien wat de alternatieven zijn en toen kwam ik onder andere een paar kunststof/rubberen hoefschoen-achtige dingen tegen. Dat lijkt me veel fijner voor het paard, het houdt de hoef mooi droog en schoon, maar het lijkt me ook ideaal wanneer ik de hoef eventueel toch nog moet gaan verbinden, kan die er mooi overheen!
Maar nu de grote vraag: wat zijn goede "schoenen" bij dit soort problemen? Zelf had ik deze gezien:
Hoefzak Ekkia

De Easysoaker

Davis Medic Hoefschoen