Ervaringen EDM of vergelijkbare ziektes? (Kreupelheid)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ervaringen EDM of vergelijkbare ziektes? (Kreupelheid)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:11

Mijn shetlander loopt al meer dan een jaar erg slecht. Meerdere keren dierenarts bij gehad, conclussie was eerst spierbevangen wat mij niet helemaal lekker zat, dus nogmaals (een andere) DA erbij gehad die kwam tot de diagnose hoefbevangen wat al snel de stempel chronisch hoefbevangen werd. Aan de hand hiervan (en omdat hij heel veel andere vage klachten had) hebben we mijn pony laten testen op PPID en dat bleek positief. Pony was op dat moment 12, nu dus 13 jaar oud.

Het begon vorig jaar zomer met dat hij vooral van achteren erg slecht liep. Heel veel lag, moeilijk in de benen kon komen. Echt op gang moest komen. Hierbij kregen we de diagnose chronisch hoefbevangen, en aan de hand hiervan bloed laten trekken en op cushing laten testen. Test bleek positief dus dat leek de oorzaak en oplossing van de problemen te zijn. Helaas bleek de gewenste opknap-beurt (door de medicatie) uit en pas sinds dit jaar loopt hij ook van voren slecht eigenlijk. Nogmaals een aantal keer de DA erbij gehad, maar ik was goed bezig kon hem niet nog meer beperken in zn eten/ manier van houden, en hij was gewoon chronisch hoefbevangen.
Omdat het te lang duurt en mij te raadselachtig was (nooit geen enkele tekenen van hoefbevangenheid gehad) heb ik foto's laten maken, want ik wilde wel weten hoe erg de schade was, of dat we toch ernaast zaten. Bleek dus dat er geen schade was, maar hij kon (door zijn loopje) best op dat moment licht bevangen zijn dat kon de DA niet helemaal uitsluiten al achtte hij de kans erg klein. Op de foto's had hij wel een erg dikke zool, dus het beste kon ik terug naar de smid en die de gezondheid van de hoeven laten beoordelen. Anders restte ons alleen nog een kreupelheidsonderzoek. Nu afgelopen week dus bij de smid (die bij de kliniek zit) geweest, uiteraard de foto's meegenomen en zijn hoeven zijn uitgebreid getest, behandeld en helemaal gezond bevonden. Niks geen tekenen van hoefbevangenheid, ook geen verdikte witte lijn o.i.d., dus dat is nu echt helemaal uitgesloten. De volgende stap zou dus een kreupelheid-onderzoek zijn om dan doormiddel van uitverdoven er achter te komen waarom hij nou zo slecht loopt.

Dit dus doorverteld aan mijn DA, die (gelukkig) erg betrokken is bij het raadsel (zij en 2 andere DA's van 2 verschillende praktijken waren er echt van overtuigd dat hij chronisch HB aan alle 4 de voeten was, en dat juist die HB aan de achtervoeten ook er voor zorgde dat Sed dus nooit typisch HB heeft gestaan (voorvoeten ontlasten zou juist achtervoeten extra belasten en daar zou het ook in hebben gezeten). Nu dat uitgesloten is twijfelt ze dus of we de oorzaak nu wel in het voorbeen moeten zoeken waar hij het slechtst mee loopt, juist omdat het niet in dit been is begonnen..

Ik had een kreupelheids-onderzoek helaas al on-hold staan i.v.m. mn budget wat er nu in de DA, het rontgen-bezoek en 2 keer smid is gaan zitten. In gesprek met mijn DA noemde ze dat ze ook wel dacht aan EDM of iets wat daarop lijkt zoals EMND of EPM (kan ik niets specifiek over vinden). Maar, tot op heden zijn er nog geen gevallen bij shetlanders bekend, en eigenlijk vooral bij quarter horses. Zijn sympthomen komen inderdaad wel enigszins overeen met EDM.
Nu zijn we bezig met wat meer informatie te vergaren hoe we de ziekte kunnen bevestigen of juist uitsluiten. Onderzoek op bloed, ruggenmerg vloeistof en röntgenonderzoek levert vaak niets op. De diagnose kan (wat nu bekent is) pas worden bevestigd tijdens een sectie..

Natuurlijk heb ik wel wat vragen (ook gesteld aan de DA), o.a. hoe kunnen we het bevestigen/ uitsluiten? Wat is de beste behandeling? Hoe erg is het dat we er nu, ruim een jaar later, pas aan denken?

Dus dacht ik misschien zijn hier mensen die hier iets meer over weten?
Alle meningen, vragen en antwoorden zijn welkom!

Bij deze een video hoe we begonnen zijn;

En eenmaal op gang (zeg maar een minuut later) liep hij dan zo;

April dit jaar;

September;

Ibbel

Re: Ervaringen EDM of vergelijkbare ziektes? (Kreupelheid)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 08:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:33

Bedankt voor het meedenken en je link!
Als ik de klinische beelden zie dan heb ik zelf niet het idee dat hij weke koten heeft of doorzakt in zn koten, net als dat hij niet leunt/ hangt o.i.d., hij ligt ook niet meer zo veel/ vaak als in het begin. Maar het is voor iedereen een raadsel wat hij nou precies heeft en waar we het moeten zoeken dus alle richtingen wil ik tenminste besproken hebben met de DA. Ik heb natuurlijk ook niet een super getraind oog om zoiets te kunnen zien, maar al die keren dat ik er een DA naar heb laten kijken, en dan ook vooral naar zn loopje met zn achterbenen is het niet eerder opgevallen.

Misschien ook niet onbelangrijk om te melden, de rontgen-foto's waren van alle 4 de benen schoon. Zowel het hoefbeen als de gewrichten in de ondervoet zagen er allemaal goed uit. Dus ook niks met de hoefkatrollen of artrose o.i.d..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:08

Doorzakken zie je pas in een heel laat stadium. In een vroeg stadium lijkt het vooral uit de rug te komen. En dat is ook zo, de rugligamenten worden ook aangetast. Daarom werkt dat biopt uit het halsligament dus ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:20

Ook al aan PSSM/EPSM gedacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:39

Ikzelf nog niet nee, we waren eigenlijk een jaar lang bezig met hem voor de cushing en chronische hoefbevangenheid te behandelen. Maar omdat de chronische HB mij niet helemaal lekker zat (omdat hij nooit geen tekenen/ kenmerken ervan heeft getoond) wilde ik het toch bevestigd of uitgesloten hebben. Om deze reden hebben we de foto's gemaakt, en pas na deze foto's en het definitieve uitsluitsel van de smid zitten we nu dus verder te kijken. En om weer back to basic te gaan is een kreupelheids-onderzoek misschien niet de meest logische stap om te doen. Het is juist logischer om het te zoeken waar het mee begonnen is, maar wat de oorzaak van alle problemen is is nu dus een groot raadsel.. Ik ben zelf ook niet bekent met al die ziektes en namen, dus ik geef ze (als ik er inderdaad overeenkomsten mee zie) door aan mijn DA om te zien wat die er van denkt.

PSSM zie ik geen overeenkomsten mee overigens. Wat is de reden dat je dit benoemt?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:52

Je zegt dat hij Cushing heeft misschien ligt daar het hele probleem.
Mijn paard was 14 toen er cushing werd geconstateerd en was idd 1x hoefbevangen geweest maar dat was niet aan de orde toen ze stijf ging lopen. (foto's, bloed enz. wees niet op HB )
Paard laten masseren dit gaf een paar dagen verlichting en liep beter maar na een paar dagen weer niet goed lopen toen thermografie laten doen, nog steeds geen HB maar op verschillende punten in het lijf wel aandachtspunten, dus nog een keer laten masseren, ze kreeg al pergolide, weer een paar dagen beter maar toch weer terugval, na de 3e keer masseren geen verbetering.
Diverse supplementen gegeven maar ook geen verbetering.

Vanuit het niets liep ze ineens weer helemaal goed voor 2 dagen en daarna weer beroerd, beetje hetzelfde als op je 2e filmpje.
Iedere ochtend was het weer de vraag hoe komt ze uit stal en dat was net als op je 1e filmpje heel beroerd.
Alles laten onderzoeken, spieren, bloed, via gewone VA en via den Hoek, wat het nou precies was zijn we nooit achter gekomen omdat ik voor die tijd had besloten dat het genoeg was na 3 jaar tobben.

Het kan dus goed met de cushing te maken hebben de spieren vallen weg en, en alle aanverwante problemen komen tevoorschijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:55

Ik dacht eraan omdat je zegt dat hij stijf is en onverklaarbare kreupelheid.
Dat kan natuurlijk ook een spieraandoening zijn.
Bij koudbloeden en ponies is het verloop anders dan bij warmbloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:43

Hij heeft inderdaad cushing, waarde waaruit dat bleek was 18 waar 12 de grenswaarde was. Dus slechts lichtelijk verhoogd, maar verhoogd i.c.m. zijn klachten was genoeg om per direct aan de medicatie te gaan. Inmiddels ruim een jaar op de medicatie voor de cushing en een keurige waarde van 8 waar 12 nogsteeds de grenswaarde is. Beide keren in oktober gemeten.
We dachten in het begin dus dat hij bevangen was door de cushing. Dus niet zo zeer door overgewicht (want hij heeft soms wel wat overgewicht, maar niet mega veel, en doordat hij zo slecht loopt staat hij ook al meer dan een jaar stil helaas..).

Spieraandoening hebben we al wel aan gedacht inderdaad, net als dat we misschien de oorzaak in de rug moeten zoeken i.p.v. in zijn benen. Om deze reden kwamen we op EDM of iets wat er op lijkt uit. Ik heb helaas geen geld om de pony helemaal door te lichten (en om eerlijk te zijn is hij dat ook niet meer waard, ik kan het niet riskeren om failliet te gaan op een pony * ), dus als we wat gaan onderzoeken wil ik wel gericht kunnen zoeken om het te bevestigen of juist uit te sluiten.

* Lees dit niet verkeerd, maar het is puur een recreatie-pony, en ik heb ook geen grote plannen met hem (alleen recreatief) dus ik kan het niet riskeren om hem helemaal te laten doorlichten zonder dat we weten waar we het moeten zoeken, dat daaruit iets of misschien ook niets komt (zoals bij EDM het geval zou zijn) en dat ik dan een kleine duizend euro lichter ben misschien wel zonder resultaat, om nog maar te zwijgen over alle kosten die daarop zullen volgen om te proberen de pony weer beter te maken. Als blijkt dat hij nooit meer beter zal worden en we ook niks kunnen doen om hem nog te helpen het zo aangenaam mogelijk te maken of zijn klachten te verminderen zal ik er ook voor moeten kiezen hem in te laten slapen omdat ik gewoon geen geldboompje heb die mij de mogelijkheid geeft om alles op alles te zetten.
De pony is zijn gewicht in goud waard voor mij, maar hij moet het niet gaan kosten..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:47

Ik begrijp de afweging heel goed.
Zelfs al weet je het, dan kun je toch weinig doen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:54

Een paar weken geleden heb ik helaas de testresultaten van een PSSM1 positieve Shetlander gezien. Deze ziekte komt dus wel degelijk voor bij het ras dus misschien is het toch wel een goed idee om te laten testen. Zijn manier van lopen past wel in het beeld. De PSSM test is goedkoop (in Amerikaans lab 40 dollar = plmns 37 Euro) en makkelijk uit te voeren: je hoeft alleen maar haren te trekken (met wortel en al) en met een formulier op te sturen naar het lab. Kun je allemaal zelf doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:17

Nog iemand met ervaringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:01

Bij deze een filmpje van gisteren;

Ik vind hem al wel beter dan de vorige keer. Hij maakt al wel ruimere passen maar nog steeds zn passen niet af (naar mijn mening). Ik durf hem ook nog niet te laten draven.

Dit filmpje was om te zien hoe hij een drempeltje neemt, hoe hij zn benen onder zn lijf zet bij het draaien, en hoe hij zn benen beweegt bij het achterwaarts gaan.

Is er iemand die hier zn mening over wilt delen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:00

Bij deze een drafje op de harde volte. Ik vind hem zelf wel beter dan bijv de filmpjes van september, maar nog steeds kort van achteren en kreupel.
Wel heb ik het idee dat de extra vitamines en mineralen nu hun werk beginnen te doen. En misschien heeft het bekappen bij de kliniek ook wel gezorgd dat het scherpe randje er nu af is?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:43

MD >> BEH

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:38

Helaas hebben we nog steeds geen duidelijkheid waar de kreupelheid nu vandaan komt. Inmiddels krijgt hij vitamine E en selenium bijgevoerd (nu 1 week). Misschien iemand die nog tips heeft?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:00

Ik had eerder al pssm genoemd.
Mijn paard is inmiddels positief getest daarvoor en ik zie toch echt wel veel overeenkomsten in de beweging uit jouw filmpjes.
Misschien toch testen?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:01

Ik had ook al PSSM genoemd nav mijn eigen ervaringen ermee en het feit dat er meer shetlanders zijn die het hebben. Testen is niet duur en je hoeft er alleen een paar haren voor te trekken dus waarom zou je het niét doen? Helemaal als de artsen verder niks kunnen vinden?

Testen kan bij het Van Haeringen Instituut in Wageningen of bij Horsetesting.com in Florida (goedkoper en sneller, maar wel credit card voor nodig). Je kunt het allemaal zelf regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:01

Ik heb dat niet getest omdat mijn DA er geen vergelijkingen mee ziet en ik eigenlijk ook niet, maar ik ga toch maar even uitvogelen wat het precies is en wat zo'n test kost.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:25

Dat staat al in dit topic.
40 dollar en een postzegel.
Dat is voor pssm1.

Voor type 2 moet je een spierbiopt nemen, maar dat zou ik in jouw geval waarschijnlijk ook niet meer doen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:41

Voor PSSM type 2 komt per januari 2016 ook een harentest beschikbaar.

Ik durf met enige zekerheid te beweren dat jouw dierenarts nog nooit een symptomatisch PSSM paard heeft gezien Shanna. Dat is niet om je dierenarts af te kraken, maar dierenartsen hier hebben er gewoon geen ervaring mee. Mijn dierenartsen ook niet (zeiden ze gelukkig ook eerlijk) dus heb ik alles zelf uitgevogeld met hulp van mensen online die in hetzelfde schuitje zitten.

Als het een dure of ingrijpende test zou zijn zou ik het je nooit aanraden, maar testen is echt kinderlijk eenvoudig!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:46

Oh echt?
Dat wist ik niet. Stom zeg, ik heb net vandaag de test voor type 1 aangevraagd. Had ik dan net zo goed voor beiden kunnen doen 8)7

Het is dat "zwevende" achterbeen wat ik extreem typerend vind. Alsof het niet kan dalen vanuit de rug. Door die manier van bewegen wist ik dat mijn paard dit had en die loopt voor de leek eigenlijk gewoon nog zuiver.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:51

Ik lees hier ook even mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:34

Heb jij er ook mee te maken Charaz?

Ik ga vandaag of morgen nog even een nieuw filmpje van Sed maken. Ik twijfel steeds of ik nu wel of geen verbetering zie dus dan is vergelijken met de vorige wel zo handig.

Ik heb in stap wel het idee dat hij zn passen nu wat meer afmaakt, hij treed weer bijna in zn voorafdruk volgens mij!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:38

Heb je intussen nog wat ondernomen om uit te vinden wat het probleem kan zijn? Het is immers al meer dan een maand aan de gang.
Krijgt hij pijnstiller?
Of laat je hem gewoon zo rondlopen?
Ik vind het namelijk vrij heftig wat ik zie op die filmpjes.