Kreupelheid uit schouder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlenepony

Kreupelheid uit schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 17:07

Beste bokkers!

Ik had een vraag, zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met paarden met chronische kreupelheid?

Ik kan zeggen dat ik een pony van 11 jaar heb die eigenlijk chronisch kreupel is, de ene keer gaat het 2 maanden goed en is er niks aan de hand, maar de andere keer is ie om de paar dagen of een paar dagen lang stokkreupel. Dierenarts is langs geweest en kan niets vinden, volgende stap was naar de kliniek, maar toen we daar heen zouden was hij op dat moment niet kreupel dus heeft ook niets uitgehaald.

Een dik half jaar geleden is de fysio geweest en heet geconstateerd dat Lodi zijn kreupelheid uit zijn schouder komt, linksvoor staat zijn hoef naarbinnen en de hoef staat behoorlijk stijl waardoor de klap harder naar het schouder toe dreunt en overbelast raakt. In mijn oren klonk dit heel logisch. Ik heb hem voor ook al op ijzers staan met leder en kit.

Maar van de staleigenaar zelf hoor ik dat als hij Lodi ochtends eruit haalt om op het pad te zetten, dat hij ook bijna elke ochtend stokkreupel loopt, ookal is hij niet fanatiek gereden.

Vandaag haalde ik Lodi zelf van het pad en was hij kreupel, ik heb even 10 minuutjes gewandeld wat ik dan altijd doe, en tot grote verbazing loopt hij dan altijd na die 10 minuten weer als van ouds!!

Ik vind het apart dat als een paard zo heftig kreupel is, en je loopt even en het is over, waar zal het dan aan liggen verder?

Ik vroeg me af of meer van jullie hier ervaring mee hebben en tips hebben om dit te verhelpen.

Hier nog een filmpje van vorig jaar.

https://www.facebook.com/marlene.vander ... 2360052031

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:20

Alsnog naar de kliniek en onderzoek laten doen en foto's maken.
Denk dat je dan pas zekerheid hebt :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:24

Foto's laten maken & evt pezen laten scannen.. Een fysio kan nooit garanderen waar kreupelheid vandaan komt :x

Marlenepony

Re: Kreupelheid uit schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 17:28

Ja dat hadden we zelf ook al bedacht en dat is ook zo, maar als hij iets zou hebben zou de kreupelheid constant moeten zijn lijkt mij.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:32

Oei, die is idd heel kreupel, zeg! Het lijkt, uit die paar passen die op het filmpje ziet, als één van de spieren die het been naar voren moeten bewegen pijnlijk zijn.
Dat ie even bewegen nodig heeft om minder pijn te hebben, is best logisch. Bewegen is pijndempend (in veel gevallen, bij botbreuken natuurlijk niet ;) ) en zorgt dat de doorbloeding gestimuleerd wordt. Maar als ie dan weer een nacht op stal gestaan heeft, dan is ie weer stijf en pijnlijk.

Ik zou hem meenemen naar de kliniek om de structuren rond zijn schouder eens te laten echoën.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:33

Doubtless schreef:
Foto's laten maken & evt pezen laten scannen.. Een fysio kan nooit garanderen waar kreupelheid vandaan komt :x

Onderschat de kunde van de fysio niet ;)

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 17:38

Rindin schreef:
Oei, die is idd heel kreupel, zeg! Het lijkt, uit die paar passen die op het filmpje ziet, als één van de spieren die het been naar voren moeten bewegen pijnlijk zijn.
Dat ie even bewegen nodig heeft om minder pijn te hebben, is best logisch. Bewegen is pijndempend (in veel gevallen, bij botbreuken natuurlijk niet ;) ) en zorgt dat de doorbloeding gestimuleerd wordt. Maar als ie dan weer een nacht op stal gestaan heeft, dan is ie weer stijf en pijnlijk.

Ik zou hem meenemen naar de kliniek om de structuren rond zijn schouder eens te laten echoën.

Jaa ik snap je! Maar dan zit ik weer met het feit van zijn scheve voorbeentje en de stijle hoef.. Ik zal vanavond eens een foto maken van zijn been!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:18

Marlenepony schreef:
Rindin schreef:

Jaa ik snap je! Maar dan zit ik weer met het feit van zijn scheve voorbeentje en de stijle hoef.. Ik zal vanavond eens een foto maken van zijn been!

Zijn been naar binnen draaien kan heel goed compensatie zijn. Als een gezond been recht naar voren wordt gezet gebeurt dat bijvoorbeeld met spier A. Maar als die spier zeer doet bij gebruik, verzint het lijf en methode om minder pijn te hebben bij het naar voren zetten van het been. Door het been te draaien, kan de spier naast spier A de taak overnemen. Zo wordt spier A ontzien.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:25

Na een kliniek gaan
Als paard 1 week kreupel blijft ga jr vaak al na een kliniek laat staan als ze al vaak kreupel is geweest ook al is ze op dat moment niet kreupel je kan je verhaal uitleggen toch dat is voor hun echt wel een reden om te controleren

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 18:27

ralphtdw schreef:
Na een kliniek gaan
Als paard 1 week kreupel blijft ga jr vaak al na een kliniek laat staan als ze al vaak kreupel is geweest ook al is ze op dat moment niet kreupel je kan je verhaal uitleggen toch dat is voor hun echt wel een reden om te controleren

Zoals je al kunt lezen, zijn wij alsnog naar de kliniek geweest. Die heeft hem laten lopen en van alles onderzocht maar kon niets vinden.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:28

Ja hebben ze foto's en echo gemaakt
Want dan weet je nog niks

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 18:37

ralphtdw schreef:

Nee want als je paard niet kreupel loopt op dat moment heb je geen flauw idee waar je foto's van moet maken.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:38

Het hele been?? Auw.... Daar zit echt wel iets goed mis!!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:45

Als ik het filmpje zo zie, denk ik ook dat het uit de schouder komt. Helaas kun je die niet goed op de foto zetten. Maar ik zou de pezen en spieren aan de voorzijde van de schouder wel nader willen onderzoeken.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:52

Marlenepony schreef:
ralphtdw schreef:

Nee want als je paard niet kreupel loopt op dat moment heb je geen flauw idee waar je foto's van moet maken.

Jij weet toch wel aan welk Been Ze kreupel is
Ik kan het filmpje niet zien
Maar het is gewoon heel moeilijk Zeggen wat het kan zijn
Kan zoveel zijn en het kan ook zeker uit de schouder komen

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:58

Het lijkt erop dat ze haar been niet naar voren kan brengen of niet altijd. Mijn merrie kwam ongeveer ook zo van de zomer uit de wei. Kon niet naar voor bewegen of minimaal, sleepte wat met haar hoef, maar steunde er wel op. Bij haar was het een beknelling van een zenuw in haar schouder. Gelukkig was het binnen een paar dagen over anders kon het echt een beschadiging zijn van spieren/pezen/zenuwen.

Ik zou toch zeker opnieuw naar de kliniek gaan. Als je zegt dat de stalbandage ze bijna elke ochtend stokkreupel uit stal haalt en dit al een hele tijd speelt. Het anders wegzetten van het been lijkt mij zeker compensatie. Ik zou niet eerder weggaan voordat je weet wat het is, aangezien dit al maanden speelt ook als ze niet fanatiek gereden wordt (al zou ik er sowieso niet op stappen).

Heeft ze zich ergens aan gestoten of een trap gehad? Heb je een foto van haar schouder voor en zij?

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:30

Wij hebben ook heel lang lopen sukkelen met onze ruin.
Die bleef ook manken op de schouder. Dat is iets moeilijks.
Na van alles te hebben geprobeerd, hebben we hem uiteindelijk laten inspuiten in zijn schouder gewricht. Sinds toen ging het stukken beter. Hij heeft 2 jaar weer rad gelopen, en na 2 jaar begon hij toch weer onregelmatig te lopen. Weer ingespoten, en sinds die tijd niks meer aan te zien. Dat is nu ook al weer ander half jaar geleden. (ruin is inmiddels 19 en loopt nog 2 x per week recreatief)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:39

je zou denken dat er ook nog flinke artrose meespeelt?
Die loopt erg beroerd hoor,loopt hij nu nog steeds zo?
Heb je hem weleens op een ontstekingsremmer gehad?Was het toen beter?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:51

Het lijkt wel alsof er wat verschiet in zijn schouder waardoor je zo'n wisselend beeld krijgt.

De reden dat ik dit zeg is omdat ik zelf 2x een operatie aan mijn knie (bewegend gewricht) heb gehad omdat er een splinter van het kraakbeen af was. Dit gaf ook een beeld van dan wel en dan niet pijn.
Soms hielp lopen, soms juist rust.

Ik zou de schouder toch op de foto laten zetten. Ook al is het dier nu niet kreupel dan toch er mee naar de kliniek. Filmpje mee en onderzoeken. Dit is wel heel erg kreupel!

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 16:46

geerke schreef:
je zou denken dat er ook nog flinke artrose meespeelt?
Die loopt erg beroerd hoor,loopt hij nu nog steeds zo?
Heb je hem weleens op een ontstekingsremmer gehad?Was het toen beter?

Hij loopt op het moment niet zo, hij loopt nu gewoon goed.
Maar het is een hele alerte pony en erg vluchterig, dus hij heeft vaak dat hij keihard ervandoor gaat en dat belast hem, dan is ie de volgende dag kreupel..

Dit is een manier hoe hij kan gaan staan, zo onhandig en meestal trilt het pootje dan ook.

Afbeelding

En hieronder is gewoon de stand van zijn voet.

Afbeelding

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:27

Bah dat ziet er naar uit. Hup naar de kliniek en puzzelen tot je weet wat er is en wat je er mee kan doen. Dat is wat ik zou doen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:34

dat been ziet er vreemd uit...waarom weet ik niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:05

Dat lijkt voor mij als leek behoorlijke atrofie, mss door zenuw beschadiging?

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 21:34

Op het moment ben ik aan het sparen voor een bezoek aan de kliniek in Wolvega.. Zal er alles aan doen om hem te helpen en wil er ook alles aan gedaan hebben. Morgen gaat ie aan de selenium, maar hij loopt al heel lang niet meer zo als op het filmpje, dat is wel het extreemst hoe die kan lopen maar dat heb ik al een hele poos niet zo gezien

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:40

Gelukkig maar! Ik ben benieuwd naar de uitslag straks! :)