Te voet naar de manege?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Te voet naar de manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 19:29

Mijn ruitertje zou graag met mijn pony willen rijden in de les en van mij mag ze dit.
Het is ongeveer 1,4km naar de manege vanaf stal.
Hoelang zou je hierover doen in stap met een B pony van 1.22m? Ik ga te voet mee.
Hij staat niet op ijzers, zou dit 1x per week kunnen zonder ijzers over enkel asfalt (er is namelijk geen berm)

Renee_S

Re: Te voet naar de manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:30

Kwartiertje maximaal? Best te doen lijkt me

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:31

Denk dat je er een kwartiertje a 20 minuten over doet.
Bijkomend voordeel, pony is lekker warm gestapt en op de terugweg weer uitgestapt.
In stap over het asfalt 1 x in de week kunnen de hoeven best hebben!

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:34

dit deden wij ook met de paarden, zorg wel dat jullie gezien worden, mochten jullie in het donker over de weg moeten en misschien is het handig om een zweet deken mee te nemen om op de terug weg op te leggen tijdens het stappen

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 19:37

Ja dacht zelf ook aan een kwartiertje. Dan weet ik ongeveer hoelaat ik moet vertrekken.
Ja nu is het nog licht als we gaan, maar als we terugkomen is het donker dus ga eerst even lampjes kopen en een reflectie uitrijdeken!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:43

Ik zou uitgaan van toch wel een vrij lang kwartiertje.
Ik loop elke dag naar school 1km en doe daar toch snel 10 minuten over. Zeker als je bedenkt dat op het moment dat ik mijn tas pak (en de laatste keer op de klok kijk) niet al buiten sta.

Dus even iets meer speling dan dat kwartiertje is altijd wel fijn :) Veel plezier!

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:13

Snelle lopers inderdaad een kwartier (maar dan zet je echt de pas erin). Ga de eerste keer gewoon ruim op tijd weg, dan weet je het en kun je je er de volgende keer op aanpassen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:17

Dat zou toch makkelijk zonder ijzers te doen moeten zijn. Ook goed voor de pony, dan kan hij goed warm stappen en goed uitstappen. :j

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:24

Moet makkelijk kunnen! Zo is de pony lekker ingestapt en op de terugweg uitgestapt. Ik denk dat je afhankelijk van een snelle of rustigere pas er 15-20 min. over zal doen.

En voor de hoeven lijkt mij dat helemaal geen probleem. Hier staan onze A pony's ook zonder ijzers en met mijn dochter erop maken we zeker 3x per week een wandeling van 2 km over het asfalt.

Let er met het donkere weer in zicht inderdaad wel goed op dat jij en de pony en ruitertje zeer goed zichtbaar zijn in het verkeer!
Ik zou het ruitertje en jezelf in ieder geval ook een reflecterend hesje aan doen. Misschien heb je er zelfs wel meerdere liggen achter in de auto.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:48

Ik denk dat je zeker ruim een kwartier onderweg gaat zijn: ik moet 500 meter stappen met een paard van 1.83 en ik doe er welgeteld 7 minuten over ;-)

Zonder ijzers lijkt me geen probleem... en anders merk je dat snel genoeg...

Ik ben trouwens ook zo'n fluo-geval: deken, beenbeschermers, lampje aan de beugels, lampje op mijn hoofd... en ik moet gewoon door 't bos :+

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:55

Ik zou rekenen op 20 minuten. Dan zijn jullie zeker op tijd voor de les. Hoeven hangt van paard tot paard af. Indien het niet gaat dan merken jullie het vast wel. Maar ik verwacht geen problemen tenzij het paardje hele zwakke hoeven heeft. Super fijn dat je de tijd maakt om je ruitertje zo goed te begeleiden! Je ruitertje is met haar gat in de boter gevallen :-).

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:58

Ik reed met mijn B-pony van 1.25 in drie kwartier/half uur naar de manege.

opvangmoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:36

Jaa vind ook best te doen, en is dan al goed ingestapt, en spieren opgewarmd voor de les!

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:46

Hier ongeveer de zelfde afstand naar de vereniging. Doe er inderdaad ongeveer 20 minuten over.

Lizaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:14

Is inderdaad goed te doen, je kan altijd zoveel mogelijk door de bermen proberen te stappen.
Maar zonder ijzers een keer per week over het asvalt kan ook geen kwaad hoor. Als ik jou was zou ik wel echt gaan kijken voor goede verlichting. Het is niet voor te stellen hoe slecht zichtbaar je bent in het donker. Voor mijn eigen paard heb ik een fluoriserende uitrijdeken en voor mezelf een gekleurd hesje met om mijn armen hardloop lichtjes.

Sommige mensen die naar hun les komen hebben ook fluoriserende frontriemen, staarthoezen, martingalen etc. Ik weet niet of je direct naast een drukke weg loopt maar sommige auto's houden echt geen rekening met paarden, helemaal s'avonds rijden ze harder en minder oplettend.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 12:39

We zijn dinsdag voor het eerst naar de les geweest. Op de heenweg nog geen 15 minuutjes gestapt/klein stukje gedraafd omdat hij toch wat fris was. Op de terugweg was het donker, en dat vond hij toch wat spannend dus onderweg is hij enkele keren stil gaan staan en toen deden we er ongeveer 22 minuten over :D
Dankje voor de tips!