Ijzers en de winter...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Ijzers en de winter...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 13:21

Voor mij even de eerste winter op ijzers waarbij de pony 24/7 buiten staat. Jarenlang paarden gehad die ijzers hadden maar dan wel de nachten op stal stonden en bij sneeuw, eerst alles geveegd werd alvorens uit stal.

Nu dus een pony 24/7 buiten, niet wetende wat deze winter gaat doen (?). Een smid die in principe maar eens per 8 weken op stal komt.
Het weer is nog super zacht...Maakt de keuze moeilijk. Sneeuwzolen eronder laten beslaan of niet? Hoe lossen jullie dat op? Wat als je sneeuwzolen er niet onder laat slaan en het toch ineens gaat sneeuwen?
Ik moet volgende week beslissen want dan gaan de ijzers er tot januari onder

Op stal is geen optie, alleen de paddock en schuilstal zo goed mogelijk sneeuwvrij houden behoort tot de mogelijkheden

Zonnetje81

Re: Ijzers en de winter...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:22

Phoe, ik zou de hoefsmid bellen als het echt blijvend gaat sneeuwen want zo met ijzers op de wei en dikke sneeuw zoals een paar jaar terug is vragen om ongelukken.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:23

Hebben ze ijzers of niet, dat s me niet duidelijk.
Hier staat alles blootsvoets. Hoef je niets met de sneeuw

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:24

bij ons het zwlfde probleem, ik volg even :)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:26

kan ie niet zonder ijzers?

Hier in de winter alleen voor op ijzer, maar staat wel gewoon nachts binnen. Zelf met ijzer en sneeuw geen last.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:27

als er geen mogelijkheid is om tussendoor nog een de hoefsmid te laten komen, dan zou ik er nu al sneeuwbeslag onder laten slaan.
Ik heb het bij die van mij nu al een aantal jaar tijdens de winter er onder laten zetten en dat werkt echt super fijn. Ik kan echter als het gaat sneeuwen mijn hoefsmid bellen en dan komt hij het er met 1 max. 2 dagen er onder doen.
Als het niet sneeuwt heeft het paard er geen last van dat het sneeuwbeslag er onder zit.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:29

Mijn vz paardjes krijgen ze pas eind november om, en dan geen zooltjes maar van die ringetjes
Maar als ik jou was zou ik het wel doen, nu gaat het niet gelijk sneeuwen maar je smid komt pas in januari weer

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:40

Wij doen het ook begin december, het is altijd een beetje gokken. Vorig jaar hadden we 2 dagen sneeuw en hebben de hoeven gevet met vaseline. In droge sneeuw gaat dat wel goed, als het wat langer ligt wordt het drama. Wij laten zooltjes er tussen slaan.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:48

Wij hebben losse Sneeuwringen voor die paar dagen sneeuw in Nederland. Werken prima, blijven goed zitten. Moet je paard alleen geen hele platte voeten hebben.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 13:51

CarinaR schreef:
Hebben ze ijzers of niet, dat s me niet duidelijk.
Hier staat alles blootsvoets. Hoef je niets met de sneeuw

Dat lijkt mij juist heel duidelijk, anders hoef ik het niet te vragen ;)

Sharonaa: nee helaas ze loopt te gevoelig ivm dunne zool, daarbij wordt er erg veel gemend op asfalt en baan met grint in het zand. Het ijzer houd haar ook van het steen af waardoor ze minder last heeft van het vocht en daarmee ook haar zool. Ik was al bezig met hoefverbetering maar de pijn werd haar te veel en ze ging op "eieren" lopen bij elke stap. Nu met ijzer loopt ze weer perfect.

oscar1996: ja dat is dus mijn vraag, ga ik dat wel of niet doen. Het is toch weer even een paar tientjes er bovenop, en dat natuurlijk 2 x want in januari sta ik weer voor diezelfde keuze. Ik dacht misschien is er een andere creatieve oplossing dan maar preventief zolen er onder.
Helaas is mijn smid ivm zijn drukke agenda gewoon vast elke 8 weken bij ons op stal, er zijn wel andere smeden nog die tussendoor komen,maar ik blijf liever bij mijn eigen smid waar ik al jaren >14 jaar klant ben
Hij komt nu 11 november en dan weer rond 4 januari

sneeuwringen ken ik niet? Is dat ook haalbaar 24/7 op de paddock?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:55

Ja hoor, mijn paard krijgt de volgende keer bij de smid ook de sneeuwringen voor, achter heeft hij geen ijzers
Maar ik zou als ik jou was nu al sneeuwbeslag doen omdat je smid in januari pas weer komt

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:59

Zoek maar eens op Hufflex Sneeuwringen. Als het goed is komen ze ook met een ander product binnenkort. Hier staan twee paarden rondom op ijzers met Sneeuwringen 24/7 in de paddock. Ik wil geen vaste Sneeuwringen, omdat je ze dan nu al eronder moet doen tm ?? terwijl ze niet nodig zijn. Vriendin van mij had ze eronder, geen sneeuw gehad. Toen dacht ze nu krijgen we vast geen sneeuw meer en had ze er onderuit gehaald. Je raad het al, sneeuw.

oscar1996

Ik zou ze er dan toch nu onder laten slaan denk ik. De rubbers kun je hergebruiken en kunnen dus met de volgende beurt er opnieuw onder gezet worden ik betaal dan alleen de 1e keer extra als er nieuwe rubbers onder worden gezet. Ik kan ze meestal 2 winters gebruiken, dan zitten ze er ongeveer 4 a 5 beslag beurten onder.

marleen_a_a

Ik zou de gok ook niet nemen als het niet nodig is. Anders inderdaad sneeuwbeslag.
Ze glijden echt heel erg naar mijn ervaring

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 14:03

marleen_a_a schreef:
Ik zou de gok ook niet nemen als het niet nodig is. Anders inderdaad sneeuwbeslag.
Ze glijden echt heel erg naar mijn ervaring

Het gaat mij meer ivm klontvorming.

Maar ik denk dan idd dat ik dan toch beter preventief de zooltjes eronder kan laten zetten.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:16

Ik liet er bij mijn paard altijd rond deze tijd sneeuwbeslag onder leggen. Dat kon mooi 1 winter mee dus heb je er alleen de eerste keer extra kosten aan. Ik heb nooit de indruk gehad dat hij er last van heeft gehad. Dit jaar kan/hoeft het niet, hij heeft zooltjes met een gellaag er onder, ivm gevoeligheid van de weke delen van zijn hoef linksvoor, dus er kan toch al geen sneeuw klonteren.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:35

Hier zit het sneeuwbeslag er onder. Eind okt. Gaan ze er standaard onder. Geen gezeik als er sneeuw komt. Mijne staan ook 24/7 buiten en ga en wil ze niet opsluiten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:45

Mijn paard heb ik van haar ijzers afgehaald ivm de winter.
Dit gaat bij jou niet lees ik, dan zou ik het risico niet nemen en gewoon sneeuwbeslag doen. Ook omdat je smid tussendoor niet kan komen... Hoe doe je dat trouwens als je paard een ijzer verliest tussendoor??

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:55

Ik volg even. Die van mij moet begin december weer naar de smid. Twijfel tussen zooltjes of ijzers eronderuit. Staat alleen voor op ijzers.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 20:45

Ineke2 schreef:
Mijn paard heb ik van haar ijzers afgehaald ivm de winter.
Dit gaat bij jou niet lees ik, dan zou ik het risico niet nemen en gewoon sneeuwbeslag doen. Ook omdat je smid tussendoor niet kan komen... Hoe doe je dat trouwens als je paard een ijzer verliest tussendoor??

Desnoods met de trailer zijn kant op.....
Of zo plannen dat ik ergens op z'n route terecht kom, dus hij in de buurt is, hij maakt voor dat soort gevallen wel uitzondering . Maar hij heeft het heel druk, en veel vaste dagen op grote stallen, net zoals bij ons dus een vaste dag.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:30

Inderdaad gewoon bij de volgende beurt rubberen sneeuwringen ertussen laten slaan.
Dit is ook mijn plan en de ringen gaan wel een heel seizoen mee, met wat geluk zelfs twee jaar.
Lijkt een beetje gek nu het haast 20 graden is; maar voor hetzelfde geld ligt er over een maand een dik pak sneeuw. :')

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 12:13

Nou vandaag kwam ik aan en was ze een hoefijzer verloren -O-
Gelukkig komt ie overmorgen!

Hij gaat er trouwens gewone rubberen zolen onder zetten want sneeuwbeslag heeft hij niet op haar maat.
Ik ga idd maar gewoon voor de zooltjes van ik zag dat half december al flink koud gaat worden volgens de voorspellingen

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:15

Hier ooit een pony dag en nacht buiten gehad en met ijzers.
Was geen enkel probleem

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 12:18

inowa schreef:
Hier ooit een pony dag en nacht buiten gehad en met ijzers.
Was geen enkel probleem

in de sneeuw zonder zolen?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:19

Yep,zaten soms wel eens klonten onder maar had pony geen last van.

En op de hele erge dagen deed ik oude sokken over de hoef en ijzer