Gister heb ik een buitenrit gemaakt en we moesten over een slootje (zonder water). Over dat slootje lag een houten "bruggetje" om over heen te lopen. Het was best smal.
Mijn pony sprong er over heen toen we op de helft waren en toen ben ik achter een boom blijven hangen en gevallen.
De kogel rechts achter vond ik wel iets dikker dan normaal en warm wel warm maar dat kan ook van de inspanning (al 3 kwartier gestapt en wat gedraaft) komen.
Na de buitenrit heb ik het gekoeld met koud water maar hij liep in stap niet kreupel of anders voor zo ver ik kan beoordelen.
Ik ga het dadelijk nog een keer voor de zekerheid koelen en zal dan ook een foto maken maar hoe kan je zien of je paard kreupel is? Ik weet dat als hij mankt het niet goed is maar zou hij door dit ongeval kreupel kunnen zijn? De pony zelf is niet gevallen of blijven hangen maar als ik aan zijn kogel kom trekt hij wel zijn voet op...
Je kunt het zien als hij in draf onregelmatig zou zijn. Natuurlijk kan hij door een dergelijk voorval kreupel worden,als hij zin been heeft gestoten. Als het heel erg zou zijn dan zie je het in stap ook al. Ik zou nu in ieder geval niet gaan rijden en het in de gaten houden.
Ten eerste mag een paard absoluut geen dikke benen krijgen van inspanning. Onder beenbeschermers mag het been wat warmer zijn dan zonder, maar als het ene been bijvoorbeeld duidelijk warmer aanvoelt dan de rest is ook dat een teken dat er iets aan de hand is.
Kreupelheid zie je het makkelijkst in draf. Eigenlijk komt kreupel zijn er simpelweg op neer dat het paard geen zuivere, correcte beweging maakt. Hij zal dus niet meer zoals normaal met alle vier de benen een gelijkmatige, ritmische, even lange pas maken. Omdat je een mogelijk kreupel paard niet te lang wil belasten is het handigst denk ik om even iemand met veel ervaring mee te laten kijken terwijl je de pony aan de longe neemt. Een lichte kreupelheid is niet altijd makkelijk te zien. Het is wel aan te raden de pony even zowel links- als rechtsom te bekijken, liefst zowel op zachte als op harde grond. De belasting van het binnenbeen is net iets groter tijdens het bewegen op een cirkel dus soms kan het voorkomen dat een paard waavan een linkerbeen pijn doet, linksom wat onregelmatig is en rechtsom niet. Of als juist het maken van grote passen pijnlijk is zal je dit duidelijker zien op het moment dat het kreupele been aan de buitenkant zit.
Koelen kan bijna nooit kwaad, als je koelt is het wel belangrijk dat minimaal tien minuten met stromend water te doen, anders koel je alleen oppervlakkig, de huid en dat is niet waar de blessure zit.
Een stalgenootje heeft mee gekeken en zei weet veel van paarden af en hij was niet kreupel. Het been is ook niet meer warm. Geen van de benen trouwens. Bedankt!!