Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
rink schreef:Mijn paard, een 16 jarige half tuigpeerd, heeft ook platvoeten en artrose in beide voorkogels in al fixe mate. Hij is ingespoten en staat nu op normale ijzers waarin mijn smid zelf een opzet slaat, zodat hij makkelijk afrolt. Mijn paard loopt ook met succes ZZL hiermee. Mijn smid is orthopedisch opgeleid, onze bedrijfs smid die in opleiding is geweest bij de orthopedische smid beslaat hem ook vaak nu duidelijk is hoe hij zijn stand fijn vind.
Wendy1978 schreef:Heb je wel is nagedacht over kunststof beslag? (Duplo's)
Paar paarden die ik ken met atrose zijn hier echt door opgeknapt
Die paarden staan in de winter op kunststof beslag (en in een stenen paddock)
En in de zomer op de wei blootvoets
Dit doen ze al jaren zo en werkt echt goed
Kermis schreef:Wendy1978 schreef:Heb je wel is nagedacht over kunststof beslag? (Duplo's)
Bedankt voor de tip.
Ik heb liever helemaal geen beslag. Er moet dan nog steeds genageld worden en volgens mij slijt het ook sneller? Mijn paardje staat ongeveer 3 maanden per jaar op de paddock. De rest op het land. Alleen als mijn paddock bevriest kan meneer dus niet naar buiten met ijzers. Zonder ijzers wel.
Amanda schreef:Weet je zeker dat het struikelen door artrose komt?
Wat voor het struikelen goed helpt is de hoeven rond te vijlen, zodat ze beter afrollen. De zogenaamde mustangrol.
Je smid kan je leren hoe je dit zelf bij kunt vijlen, want dit is wel elke 2 weken nodig.
Mijn pony struikelde ook veel, maar had geen artrose (foto's laten maken omdat ik dat wel vermoedde). Hij had lange tenen, waardoor hij ging struikelen. Ik heb hem een jaar op ijzers gehad, waarin de ronding werd meegenomen. Maar nu sinds een paar maanden weer zonder ijzers. Ik vijl ze zelf elke 2 weken bij, waardoor de tenen weer wat korter worden, de ronding er weer in komt. Hij struikelt nauwelijks meer en loopt duidelijk beter.
Amanda schreef:Maar kan jouw smid de hoeven niet zo vijlen dat er een afrolling in komt?
Je zou toch wel iets rond kunnen vijlen, ook met plattere voeten?
Sneu zeg
Kermis schreef:Wendy1978 schreef:Heb je wel is nagedacht over kunststof beslag? (Duplo's)
Bedankt voor de tip.
Ik heb liever helemaal geen beslag. Er moet dan nog steeds genageld worden en volgens mij slijt het ook sneller? Mijn paardje staat ongeveer 3 maanden per jaar op de paddock. De rest op het land. Alleen als mijn paddock bevriest kan meneer dus niet naar buiten met ijzers. Zonder ijzers wel.