Opgezwollen pezen na rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Galatino

Opgezwollen pezen na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 13:19

Hallo allemaal

Mijn paardje heeft na het rijden vaak last van zwellingen net boven zijn kogel. Er zit best veel vocht dan, de zwellingen zijn heel zacht, precies 'kussentjes' zeg maar, je kan ze echt induwen. Weten jullie hoe dit kan komen? Is het overbelasting ofzo? Ik heb het al gevraagd aan de hoefsmid en hij zei dat het mogelijk is dat hij dat altijd gaat blijven hebben. Ik vraag me natuurlijk wel af of het echt schadelijk is en of hij er veel last van heeft. /3

alice0cullen

Re: Opgezwollen pezen na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:27

Even de DA erbij laten komen. Je hebt zoveel verschillende soorten pees blessures is niet te beoordelen vanaf de computer.

Ik zou hem meteen ook even stilzetten voor de zekerheid.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:43

Zijn het geen gallen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:45

Heeft ook te maken met je training, rijd je voldoende warm, hoe is de bodem van de bak gesteld.
Hoe lang rijd je, is het minder als je minder lang en intensief rijd?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:47

DA erbij. Kan van alles zijn. Van onschuldige gallen tot nare peesschedeontsteking of andere peesproblemen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:47

Als ik me niet vergis zijn gallen juist weg of in elk geval minder na het rijden. Juist omdat het dik is na het rijden zou ik er een dierenarts bij halen.

Galatino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 14:02

@ellepel: we rijden ongeveer een 50 minuten. Kwartiertje instappen, 20 min. trainen - draf, galop, iets intensiever dus - en dan weer een kwartier uitstappen. Goed opwarmen en afkoelen vinden we heel belangrijk, ook al omdat hij vooraan een beetje last heeft van artrose.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:31

Gebruik je beenbeschermers? Staat je paard op ijzers?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:33

Klinkt idd als overbelasting als er vocht in komt na het rijden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:37

Ik wil je niet ongerust maken maar ik zou er inderdaad ook snel de dierenarts bij halen. Vocht moet minder worden bij beweging en een gal is een gal en die verandert niet van grootte.

Met dit soort symptomen moet je beter niet doormodderen.

Succes en ik hoop voor je dat het meevalt.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:38

Klinkt idd als overbelasting. Heeft hij soms weke koten/ kogels?

AnnePPC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:40

Oh echt? Ik ben bang dat mijn paard dit straks krijgt..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:44

Galatino schreef:
@ellepel: we rijden ongeveer een 50 minuten. Kwartiertje instappen, 20 min. trainen - draf, galop, iets intensiever dus - en dan weer een kwartier uitstappen. Goed opwarmen en afkoelen vinden we heel belangrijk, ook al omdat hij vooraan een beetje last heeft van artrose.

Denk toch dat het wel richting overbelasting gaat hoor, als er voor al artrose zit kan er achter natuurlijk ook wat zitten.
Zou in elk geval de training wat rustiger aan pakken, een half uur inclusief in en uit stappen is vaak ook wel genoeg om ze te gymnastiseren he.
Maar denk wel verstandig als je het laat nakijken ,voor alle zekerheid

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:45

@anneppc: waarom zou jouw paard dat krijgen?

Galatino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 18:00

@Cowgirl: we gebruiken geen beenbeschermers. Hij draagt vanvoor wel springschoenen omdat hij daar ook ijzers heeft en die trapt hij soms uit, maar vanachter staat hij zonder ijzers.

@maximuss: hij heeft geen weke koten of kogels.

We merken wel dat hij zijn voorhand ontlast, bv. bij het grazen zet hij zijn achterhand ver onder. Maar daardoor belast hij zijn achterhand natuurlijk wel feller.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:24

Het beste is dan toch morgen je DA bellen en een afspraak maken.

Als hij zijn voorbenen aan het ontlasten is is er echt wel iets aan de hand.

AnnePPC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:51

@maximuss Mijn paard heeft ook vrij opgezwollen pezen, en die worden steeds groter. Terwijl ik al heel lang pauze heeft gehad. Echt eng

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:42

@ anneppc: dan zou ik een DA laten komen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:20

Met pezen kan je niet voorzichtig genoeg zijn en alleen met een echo kan een dierenarts bepalen of er schade is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:29

Pees blessure?
Zal in zo geval zeker de dierenarts er bij halen. Je wilt echt niet die pezen veder kapot hebben :n

Galatino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:41

@Cowgirl: we weten waarom hij zijn voorhand ontlast hoor :) Hij heeft artrose vanvoor. Toen hij net bij ons was, was het heel erg, maar nu hij veel meer beweging krijgt mankt hij eigenlijk niet meer. Maar ontlasten doet hij wel, wat eigenlijk ook logisch is.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:16

Natuurlijk is het logisch dat hij de benen met artrose ontlast. Helaas is het wel gelijk zo dat hij andere benen overbelast. Verder vind ik ook dat je met pezen absoluut geen risico moet nemen. Ze zijn sneller stuk dan genezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:26

Als een paard door een bekend beengebrek in stand zonder ruiter zijn voorbenen probeert te ontlasten, dan klinkt het alsof hij lichamelijk niet zit te wachten op ruitergewicht dat die voorhand weer overbelast, ook als hij er geestelijk geen problemen mee heeft.
Door het ruitergewicht komt er niet alleen extra gewicht op de benen die hij al probeert te ontlasten, maar ook op de achterbenen die hij uit zichzelf al steeds overbelastte.
Ik zou dus zeker een dierenarts erbij halen, alleen al om te bepalen of je uberhaupt wel mag doorrijden in deze situatie. Ik weet niet hoe lang je nu al met de zwellingen doorrijdt, maar je wilt niet over een maand horen dat je eigenlijk al meteen had moeten stoppen om de benen de kans te geven om nog te genezen. Paardenbenen zijn verschrikkelijk ingewikkeld qua botjes en pezen dus niemand zal vanachter de computer kunnen zeggen wat er mis is, daar is toch echt de dierenarts voor nodig, al dan niet met een rontgenapparaat/scan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:52

Galatino schreef:
@Cowgirl: we weten waarom hij zijn voorhand ontlast hoor :) Hij heeft artrose vanvoor. Toen hij net bij ons was, was het heel erg, maar nu hij veel meer beweging krijgt mankt hij eigenlijk niet meer. Maar ontlasten doet hij wel, wat eigenlijk ook logisch is.

Paard heeft dan gewoon pijn.
De zwellingen kunnen ook van de artrose komen.
Misschien nog eens een x-ray laten maken om te kijken hoe erg het is.

Maar als mijn paard zo zou gaan staan dan zou er hier toch een goed gesprek met de dierenarts volgen wat betreft paardenwelzijn.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:41

Hoe is het nu?