hoefschoenen,welke voor paard met artrose in beide voorbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

hoefschoenen,welke voor paard met artrose in beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 21:35

mijn paard wil ik van de ijzers af halen hij heeft artrose in beide koot gewrichten
heeft vorig jaar peesblessure rechtvoor gehad en sinds 3 weken linksvoor

hij heeft nu ijzers met veel opzet en leertje met siliconen en loopt op de weg erg kort en in de berm ruim een hoef overstap

tot zijn 9jr nooit voorijzers gehad,en vanaf hij van mij is geworden in 2009 rondom op ijzers

nu mijn vraag hij word natuurlijk bekapt en na week of 4 als hij beetje gewend is aan deze stand wil ik hoefschoenen voor voor hebben maar welke zijn fijn?
ik wil er wel een pad in voor schokdemping

maar ik zie door de bomen het bos niet meer er is zoveel keus ......

Bora2013

Re: hoefschoenen,welke voor paard met artrose in beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:59

Hi, mijn paard wordt sinds een maand anatomisch bekapt (is min of meer hetzelfde als natuurlijk bekappen) nadat haar ijzers (had alleen voor ijzers) er af zijn gehaald. De hoeven voor werden steeds slechter en ze heeft artrose aan d'r voorbenen, dat waren belangrijke redenen om hier toe over te gaan. Ik heb direct hoefschoenen aangeschaft en heb mijn bekapper laten beoordelen welke hoefschoenen het best zouden passen bij haar benen/hoeven. Dat zijn de Cavallo Simple geworden, evt kun je er pads (extra bescherming zolen) bij bestellen. De keuze voor deze schoenen was omdat mijn paard hoge hielen heeft. Ik wil maar zeggen dat een bekapper waarschijnlijk goed kan beoordelen welke schoenen het best bij de voeten/hoeven van jouw paard passen.
De bekapper komt morgen voor de 3e maal, tot nog toe gaat het goed. De hoefschoenen gaan alleen aan als ik buiten ga rijden, in de bak zijn ze niet nodig. De hoefschoenen bevallen goed, mijn paard heeft er geen problemen mee en ze struikelt nagenoeg niet meer op buitenrit. De schoenen blijven goed zitten. Wel moet je maatregelen nemen bij inlopen om schuren van hielen te voorkomen, erg belangrijk. Als je meer vragen hebt, pb-tje. Succes met je zoektocht en keuze.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 22:19

Bora2013

:D Thanks!! :j

ik heb deze smid al vanaf 1975 eerst zijn vader en nu dus de zoon, en altijd paarden op ijzers gehad
word een hele uitdaging voor me, vind het best spannend ,paard heeft toch lichamelijke klachten en hoop echt dat het allemaal goed gaat
bij mij een komt een jong meisje [ voor mij jong ;) ] en zij denkt dat zijn hoeven nog erg zullen veranderen
ik zie het morgen wel ze neemt iig wel al wat schoenen mee, mijn paard is mietje 1ste klas die zal die dingen aan zijn voeten vast doodeng vinden :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:29

HAR → BEH

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:19

Ik zou een schoen nemen waar je een pad in kan leggen voor wat extra demping.
Zo uit mijn hoofd weet ik dat het bij de Cavallo's en Equine fusions kan, tenminste die verkopen er ook pads bij. Easyboot dacht ik ook.
En van die schoenen zou ik de lichtste nemen.

Misschien kun je je vrag beter stellen in het topic over hoefschoenen, daar zitten heel veel gebruikers

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 19:40

we hebben schoenen gepast van Cavallo maar van beide draaide de linker
Gringo heeft smalle hoeven en linksvoor heeft hij ook nog een deuk

over 3 weken komt ze weer en dan neemt ze nog andere mee
en zeker met padding voor zijn artrose :j

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:40

Equine fusion kan je demping pads in doen maar vind die pads niet opwegen tegen de smidjes.hij maakt er een zool in die bij je paard past.nadeel daarvan is de lompheid vd schoen en het aantrekken niet handig.en als je paard zn hoeven veranderen passen ze ook niet meer.

Vind de equine fusion makkelijker en fijner in gebruik.maar ligt er ook net aan wat bij je paard past.
En als ie van ijzers komt zal een schoen zoiezo meer dempen dan ie gewent is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:19

Het ligt eraan wat je precies wil doen met je paard. Als je alles op zachte ondergrond kunt rijden zou ik hoefschoenen niet nemen. Wil je of moet je veel over het harde dan hangt het weer af van hoeveel je wilt rijden. Ik hoor goede verhalen over floating boots. Zelf heb ik alleen ervaring met old Macs, smitjes, easyboot epic en renegades. Easyboot heeft een ruime sortering en pads, en zijn niet overdreven duur. Cavallo is makkelijker verkrijgbaar meestal bij een ruitersportzaak in je omgeving.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 17:33

Cavallo heeft hij 2 soorten aangehad die beide draaiden op het linker been, zijn hoef heeft aan de binnenkant een deuk dus helaas vallen deze af.
de bekapster had het ook over Floating boots deze kan je 1x verwarmen en op maat maken en idd met pad erin voor zijn artrose
ik vind ze foei lelijk....
ze zei dat het beste dan de doorzichtige is dan kan j3 zien of de hoef mooi aansluit
mijn paard heeft nu 11xcm breed en 13cm lang
maar zal nog veranderen als je de foto van zijn voeten in 2009 ziet, toen had hij nog nooit ijzers onder gehad.

oh ja, ik rij best veel op de weg ,maar probeer wel waar het kan de berm op te zoeken

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:43

Hi, je hebt ze maar tijdelijk nodig. Over een (lange!) tijd zijn de hoeven, als alles goed gaat, hard genoeg en kunnen de hoefschoenen de kast in. Dus lelijk nou ja. Slim dat je verschillende past, je ziet maar dat je niet vooraf kunt zeggen welke hoefschoen geschikt is voor jouw paard.
Vandaag weer de bekapster geweest, hoeven gaan zienderogen vooruit, een spannend project hoor. Als mijn paard net bekapt is passen de schoenen wat makkelijker, als de hoeven weer wat gegroeid zijn (na zo'n 2 weken) passen ze iets minder en kost het wat moeite ze aan te krijgen. Maar is even een handigheidje.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:53

mirgino schreef:
Cavallo heeft hij 2 soorten aangehad die beide draaiden op het linker been, zijn hoef heeft aan de binnenkant een deuk dus helaas vallen deze af.
de bekapster had het ook over Floating boots deze kan je 1x verwarmen en op maat maken en idd met pad erin voor zijn artrose
ik vind ze foei lelijk....
ze zei dat het beste dan de doorzichtige is dan kan j3 zien of de hoef mooi aansluit
mijn paard heeft nu 11xcm breed en 13cm lang
maar zal nog veranderen als je de foto van zijn voeten in 2009 ziet, toen had hij nog nooit ijzers onder gehad.

oh ja, ik rij best veel op de weg ,maar probeer wel waar het kan de berm op te zoeken

Probeer het anders eerst zonder. Wij hebben drie artrose paarden (door ijzers) staan altijd buiten in een bewegingsparadijs en worden regelmatig natuurlijk bekapt. Ze lopen na even opwarmen eigenlijk prima op asfalt. Zonder schoenen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 18:05

ik denk dat bij mijn paard ook de artrose linksvoor door ijzers gekomen is , rechtsvoor zat een chip van 8mm die daar artrose veroorzaakt heeft
tja en over de peesblessures heb ik het maar niet....

vanmiddag stukje over de busbaan gelopen in het begin kort maar eenmaal opgewarmd [ terugweg] liep hij stuk ruimer
hij is ook toontreder daar ben ik banger voor ,dat hij zijn voeten aan de buitenkant helemaal weg slijt

Arabesk heb je de foto`s bekeken die ik gestuurd heb?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:20

Geef je ook een supplement voor de artrose?
Mijn oudje (24) heeft ook wat artrose in zijn lijf en ik geef nu sinds een weekje weer glucosamine van Horseflex bij en vooral met het gaan liggen zie ik al verbetering.
Kwa beweging moet hij idd altijd eerst warm lopen en hij sleept wat meer met zijn achterbenen, vooral links achter.

Lelijkheid moet je niet naar kijken. Ze moeten functioneel zijn en voorjezelf makkelijk aan en uit te trekken.

Welke heb je van Cavallo geprobeerd?
Ik denk dat je op termijn wel weer een nieuwe set moet omdat de voeten wel gaan veranderen. Ze zullen wat ronder worden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:25

Cavallo hoefschoenen zijn, dacht ik, meer geschikt voor paarden met rondere hoeven. Voor mijn paard met smalle lange hoeven heb ik marquis hoefschoenen. Daarin kan je ook een pad ( of een stukje vloerbedekking ;) ) doen om extra zachtheid te geven. En je kan ze ook per stuk kopen, dus 2 verschillende maten is ook mogelijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:34

mirgino schreef:
ik denk dat bij mijn paard ook de artrose linksvoor door ijzers gekomen is , rechtsvoor zat een chip van 8mm die daar artrose veroorzaakt heeft
tja en over de peesblessures heb ik het maar niet....

vanmiddag stukje over de busbaan gelopen in het begin kort maar eenmaal opgewarmd [ terugweg] liep hij stuk ruimer
hij is ook toontreder daar ben ik banger voor ,dat hij zijn voeten aan de buitenkant helemaal weg slijt

Arabesk heb je de foto`s bekeken die ik gestuurd heb?

Nee nog niet. Ernstige familie omstandigheden....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 19:43

Cowgirl schreef:
Geef je ook een supplement voor de artrose?
Mijn oudje (24) heeft ook wat artrose in zijn lijf en ik geef nu sinds een weekje weer glucosamine van Horseflex bij en vooral met het gaan liggen zie ik al verbetering.
Kwa beweging moet hij idd altijd eerst warm lopen en hij sleept wat meer met zijn achterbenen, vooral links achter.

Lelijkheid moet je niet naar kijken. Ze moeten functioneel zijn en voorjezelf makkelijk aan en uit te trekken.

Welke heb je van Cavallo geprobeerd?
Ik denk dat je op termijn wel weer een nieuwe set moet omdat de voeten wel gaan veranderen. Ze zullen wat ronder worden.

hij krijgt sinds 2011 na zijn operatie van de chip Glucosamine en MSM bij,en sinds April dit jaar Gouden Pasta [ Tumeric ]
en idd moet hij eerst warmlopen,ik merkte dat vandaag ook in het begin korte passen en later werden ze ruimer en liep hij rustiger
in mijn profiel staat bijna onderin een foto van hem toen ik hem net had hij staat gezadeld[ zadel erbij gekocht wat dus totaal niet bleek te passen ] aan de muur daar zijn zijn voeten goed te zien ,een hele andere vorm had tot daar nooit een ijzer onder gezeten.