Heb mijn paardje een week of 4 geleden van haar ijzers gehaald. Ze heeft een hele dunne wand en brokkelhoeven. Vooral tijdens de zomer is dit een probleem. Ik moest haar bijna om de 4 weken opnieuw laten beslaan en zelf dan verloor ze haar ijzers en brokkelde de wand af. Wat ik dus niet gezond vond. Dus ik was het zat, weg met die ijzers!
Nu zit ik met een ander probleem... Ze is erg gevoelig aan haar voetjes, op grind of steentjes loopt ze kreupel en zelf op de asfalt in het gangpad zie je dat ze heel voorzichtig loopt. Op gras en zand loopt ze goed.
Maar we gaan echt heel graag gaan wandelen, ik wil haar geen pijn doen en asfalt en grind padjes kunnen we hier niet uit de weg gaan. Begin november organiseren we een wandeltocht van 25-30km en die wil ik heel graag meedoen. Alleen vrees ik dat het op deze manier niet zal lukken
Dus nu was mijn vraag, moet ik haar terug op ijzers zetten? Moet ik het tijd geven? Moet ik op zoek naar hoefschoenen? Zoja wie kan Me daarbij helpen (maten, merken,...) Ik hoorde ook over natuurlijk bekappen, en las ook dat hoefschoenen passen op een natuurlijke voet. Past een hoefschoen dan niet op een traditionele bekapte hoef?
Mijn Hoefsmid heeft er 1st haar ijzers onderuit gehaald en dan weinig aan gedaan, hoef is gaan brokkelen, door de gaten natuurlijk en vorige week is ze een beetje bij geveild. Haar hoeven zijn nu vrij smal en de teen is puntig (vind ik) moet ik haar eens laten bekappen door een natuurlijk bekapper of maakt dat weinig verschil?
Zit de kans erin dat ik die tocht kan rijden of vergeet ik dat maar beter?
Wie kan Me wat handige tips geven?
Het sluit de hoef niet af en hydrateert de hoef.