wat moet ik doen hoefschoenen of terug ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

wat moet ik doen hoefschoenen of terug ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 23:38

Hoi,
Heb mijn paardje een week of 4 geleden van haar ijzers gehaald. Ze heeft een hele dunne wand en brokkelhoeven. Vooral tijdens de zomer is dit een probleem. Ik moest haar bijna om de 4 weken opnieuw laten beslaan en zelf dan verloor ze haar ijzers en brokkelde de wand af. Wat ik dus niet gezond vond. Dus ik was het zat, weg met die ijzers!

Nu zit ik met een ander probleem... Ze is erg gevoelig aan haar voetjes, op grind of steentjes loopt ze kreupel en zelf op de asfalt in het gangpad zie je dat ze heel voorzichtig loopt. Op gras en zand loopt ze goed.

Maar we gaan echt heel graag gaan wandelen, ik wil haar geen pijn doen en asfalt en grind padjes kunnen we hier niet uit de weg gaan. Begin november organiseren we een wandeltocht van 25-30km en die wil ik heel graag meedoen. Alleen vrees ik dat het op deze manier niet zal lukken ;(

Dus nu was mijn vraag, moet ik haar terug op ijzers zetten? Moet ik het tijd geven? Moet ik op zoek naar hoefschoenen? Zoja wie kan Me daarbij helpen (maten, merken,...) Ik hoorde ook over natuurlijk bekappen, en las ook dat hoefschoenen passen op een natuurlijke voet. Past een hoefschoen dan niet op een traditionele bekapte hoef?

Mijn Hoefsmid heeft er 1st haar ijzers onderuit gehaald en dan weinig aan gedaan, hoef is gaan brokkelen, door de gaten natuurlijk en vorige week is ze een beetje bij geveild. Haar hoeven zijn nu vrij smal en de teen is puntig (vind ik) moet ik haar eens laten bekappen door een natuurlijk bekapper of maakt dat weinig verschil?

Zit de kans erin dat ik die tocht kan rijden of vergeet ik dat maar beter?

Wie kan Me wat handige tips geven?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: wat moet ik doen hoefschoenen of terug ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 05:45

Zelf al langer ervaring met natuurlijk bekappen en hoefschoenen, ik kan het absoluut aanraden. 35 km op hoefschoenen is prima te doen. Enigste wat bij jou een probleem zou vormen is de pasvorm. Natuurlijk bekappen kun je het beste zelf doen, dan blijft de vorm van de hoef constant hetzelfde ipv eens in de 8 weken ineens een stuk eraf. Zelf doen klinkt eng maar dat is het niet hoor. Pn heeft goede cursussen. Alleen de hoeven van jouw paard gaan nog veranderen, dus schoenen die je nu aanschaft passen straks niet meer. Dan zou je even moeten kijken, je kunt ze wel tweedehands verkopen. In het hoefschoenen topic zit iemand die ze aan huis komt passen, dat kan ik je echt aanraden.

Als je nog vragen hebt stel maar hoor. :D

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 07:40

Maar vind hoefschoenen wel erg duur. En dan is het zonde als ze na even al niet meer passen. Dan laat ik misschien beter 1st even een natuurlijk bekapper komen? Ik zit nu liever niet zelf aan haar hoeven de sleutelen. Die kan mij dan misschien ook gaan helpen met het opnemen van de maat enz. En dan kan ik misschien gaan kijken om het 1ste paar 2de hands te kopen? Ben je best aan alle 4 de hoeven of kan je er ook nemen enkel vooraan?
Ik woon in BE dus weet niet of zon schoen passer tot hier komt?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:46

1 x een natuurlijk bekapper erbij gaat je niet verder helpen. Geef de hoeven de tijd om sterker te worden. Dit kost minimaal een jaar! Als je er nu weer een ijzer onder slaat ben je weer terug bij af.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:51

Ik zou eerst wel een paar keer; als je dat wilt gaan doen tenminste; de voet goed laten bekappen door een hoefverzorger. Een paar keer omdat je dan idd dichter bij de vorm zit en dan echt goed passende schoenen kan kopen (al weten wij zonder foto niet hoe erg de hoeven zijn natuurlijk).
brokkelen geeft meestal aan dat de hoefwand te lang is (en de voeding niet optimaal...) en meeste ijzer-paarden staan op hakken; maar dat is gissen zonder foto

Hoefschoenen zijn niet duur, gezien je er veel langer mee doet dan een set ijzers, uiteindelijk kom je of op hetzelfde of op minder uit.

Je kan makkelijk alleen voor schoenen doen. Dat doe ik ook. Mijn pony blijft helaas ook een tikje gevoelig op grint en heb ik dus met buitenrit om alleen zijn voorbenen schoenen. Werkt bij mij prima.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:54

Ook haar voeding onder de loep nemen. Veel hoefproblemen komen voort uit tekorten van bepaalde mineralen in de voeding of een scheve verhouding tussen bepaalde voedingsstoffen.

Wat betreft die wandeltocht...denk eerlijk gezegd dat je dit beter uit je hoofd zet voor dit jaar...is veel te kort dag daarvoor en beestje gaat er niet vrolijk van worden vrees ik. :\
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 12-10-15 08:02, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:58

Als jouw paard zulke slechte hoeven heeft, vind ik dit aan de hoefsmid te wijten (en eventueel ook aan hoe je je paard houdt, maar dat kan ik niet beoordelen op basis van jouw informatie). Ik zou dus sowieso een andere hoefsmid nemen.

Hef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:58

houden de hoeven het wel zonder ijzers? Wij hebben ook een drama paard qua hoeven. Voeren nu biotine bij en gebruiken laurierzalf op de kroonrand. Dit geeft duidelijk verbetering voor haar. Nu in ieder geval ijzerloos achter. Voor blijven de ijzers nu te minste zitten. zonder ijzers hield ze voor helemaal geen hoeven over.
Onze hoefsmid raad hoefschoenen in het bos af. Ivm zand wat er tussen gaat zitten en gaat schuren. Heb er zelf geen ervaring mee.
Maar misschien is biotine bijvoeren een tip!?

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:21

Mijn pony doet het goed op plakijzers, zowel Dallmers (best duur) als de spuitijzers van Vettec Superfast (heel betaalbaar). Ze blijven beiden lang zitten, ook in de wei met modder, en bieden goede bescherming. Echt een aanrader. Hoefschoenen heb ik ook gehad, maar daar is ie zo hard mee gestruikeld dat we samen zijn gevallen en allebei een jaar uit de running zijn geweest (pony peesblessure en ik een gescheurde enkelband). Voor mij geen hoefschoenen meer. Het schuurt bovendien ook met zand inderdaad. Plakijzers zijn een goede oplossing.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:37

Hef schreef:
Onze hoefsmid raad hoefschoenen in het bos af. Ivm zand wat er tussen gaat zitten en gaat schuren. Heb er zelf geen ervaring mee.

Heb ik geen last van; met schoenen die volledig over hoef en kroonrand gaan. Ik smeer wel altijd beetje uierzalf op de hoefballen.

Overigens zijn er ook vele merken die echt alleen om de hoef zitten (renegades...) dus schuren is geen echt argument meer tegenwoordig. Jammer dat de renegades (nog?) niet in mini-maatjes zijn :(

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:51

onze hoefsmid zweert bij biotine geven en olijfolie op de hoeven smeren.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:55

Heb hier ook al mijn paarden van de ijzers af gehaald en eerst met hoefschoenen gereden wij rijden alleen maar in het bos Had old mac 2 hoefschoenen. en geen last van schuren .Nu een paar jaar verder loopt er geen een meer met hoefschoenen maar allemaal blootvoets.
Je moet wel geduld hebben.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:08

Maar ze wil voor nu eigenlijk een snelle oplossing voor haar wandeling binnenkort als ik het goed begrijp. Dan lijkt me een vettec spuitijzer het handigst want dat vormt zich direct om en onder de hoef en dan zit je niet met gokken of iets past, en of het wel of niet schuurt en of het wel/niet bevalt. Maar misschien ga ik off topic aangezien ze vraagt naar hoefschoenen en/of natuurlijk bekappen.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:18

Misschien niet helemaal on topic, maar hier ook een paard met brokkelhoefjes en gevoeligheid op steentjes. Ik ben een paar weken begonnen met Duoprotection, en ondanks dat ik het nog maar kort gebruik merk ik al verschil! Misschien voor jou ook interessant :) Het sluit de hoef niet af en hydrateert de hoef.

http://www.duoprotection.nl/hoef.html

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:23

Wanneer je een paard na lange tijd van ijzers haalt moet je er meerdere maanden voor uittrekken om de zolen te laten wennen aan ondergronden. Dat jou paard gevoelig loopt hoort er dus bij.
Iedere 4 weken brokkelhoeven en ijzers trappen klinkt mij naar een slechte smid, zeker als de hoef zonder ijzers ook slecht zijn bekapt.
Wat je dus kiest maakt denk ik niet zo uit als je er een goede smid bij haalt. Echter in dit stadium kun je er van uit gaan dat je die wandeltocht je paard niet aan kunt doen.
Hoefschoenen moeten paarden ook aan wennen, kun je ook niet ineens 25 km mee gaan lopen.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 10:56

Ik denk dat er met het houden en de voeding niet veel mis is. Mijn paard staat overdag buiten (op een grote graswei)krijgt smorgens haar mengeling (spelt,pavo care 4 Life, lijnzaad vlokken en recreatie mengeling) en savonds ook. En dan later op de avond nog haar hooi. Biotine heb ik ook nog een poosje gegeven(denk zo'n 2jaar) maar merkte niet veel verschil als ze het wel of niet kreeg.

Heb wel een andere Hoefsmid sinds de verhuis, bij de vorige nooit een ijzer verloren. Oja 1 keertje maar. Bij hem waren de hoeven in de zomer ook erger dan in de winter. Maar niet zoals nu.

Plakijzers vind ik ook een goede tip eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:05

ijspeert schreef:
Heb hier ook al mijn paarden van de ijzers af gehaald en eerst met hoefschoenen gereden wij rijden alleen maar in het bos Had old mac 2 hoefschoenen. en geen last van schuren .Nu een paar jaar verder loopt er geen een meer met hoefschoenen maar allemaal blootvoets.
Je moet wel geduld hebben.

Hier dezelfde ervaring en vooral de laatste zin is erg belangrijk.....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:12

Ik las laatst dat ze van plakijzers ook slechte hoeven krijgen. Omdat de lijm inwerkt op de hoefwand. Dus of dat een goede oplossing is ?
En houd je er rekening mee dat veel hoefschoenen moeten worden ingelopen ? Dus daar kan je niet gelijk meerdere km mee lopen.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 11:41

Weet dat ik geduld moet hebben, maar vind het zo zielig om haar zo te zien strompelen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:41

Ik begrijp hieruit dat je paard 's nachts op stal staat? Dit gaat niet samen met natuurlijk bekappen. Of in ieder geval, dan zijn en worden de resultaten niet optimaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:41

Vickz schreef:
Weet dat ik geduld moet hebben, maar vind het zo zielig om haar zo te zien strompelen.

Ja maar ze loopt op gras en zand toch goed? Misschien eventjes lekker op het gras en zand laten lopen, dan maar even niet wandelen. Het dier heeft nu even genoeg aan haar hoofd.

De wandeltocht even vergeten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-10-15 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:43

Ja dan kan zo'n plakijzertje je echt wel helpen hoor. Het zit er zo onder (die van vettec dan, de dammlers kosten meer tijd) en het beschermt de voet goed en het kost net zoveel als een normaal ijzer. Ik vond de dammlers wat fijner omdat ze hoger zijn dan vettec superfast (al kan je smid 'm net zo dik maken als je wil, het levert alleen wat meer risico op met loslaten), maar de dammlers sluiten de hoef erg op, wat ik dan weer minder vond, en de dammlers zijn duur. Klein nadeel vind ik van de vettec dat ze soms wat glijden, maar ga mijn smid vragen of hij daar wat op wil verzinnen, een widia ofzo. Gaat misschien ten koste van de plakkracht, maar wie niet waagt die niet wint. Je hebt heel veel soorten plakijzers maar met de overigen heb ik geen ervaring. Mocht je vragen hebben dan pb me maar. Succes.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:48

Maris schreef:
Ik las laatst dat ze van plakijzers ook slechte hoeven krijgen. Omdat de lijm inwerkt op de hoefwand. Dus of dat een goede oplossing is ?
En houd je er rekening mee dat veel hoefschoenen moeten worden ingelopen ? Dus daar kan je niet gelijk meerdere km mee lopen.

Ik heb nu zo'n twee jaar plakijzers en ik merk geen achteruitgang in de hoef kwaliteit. Alleen als je ze eraf haalt is het hoorn onder het geplakte deel ietsjes zachter, maar dat hardt ook weer snel uit zodra er niks meer op zit.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:45

Vickz schreef:
Ik denk dat er met het houden en de voeding niet veel mis is. Mijn paard staat overdag buiten (op een grote graswei)krijgt smorgens haar mengeling (spelt,pavo care 4 Life, lijnzaad vlokken en recreatie mengeling) en savonds ook. En dan later op de avond nog haar hooi. Biotine heb ik ook nog een poosje gegeven(denk zo'n 2jaar) maar merkte niet veel verschil als ze het wel of niet kreeg.

Heb wel een andere Hoefsmid sinds de verhuis, bij de vorige nooit een ijzer verloren. Oja 1 keertje maar. Bij hem waren de hoeven in de zomer ook erger dan in de winter. Maar niet zoals nu.

Plakijzers vind ik ook een goede tip eigenlijk.

dan zeg je het zelf al... Verkeerde smid te pakken. Helaas geen toezicht op, wat je ook beslist vind ik een andere smid stap 1

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:09

Gypsy schreef:
Zelf al langer ervaring met natuurlijk bekappen en hoefschoenen, ik kan het absoluut aanraden. 35 km op hoefschoenen is prima te doen. Enigste wat bij jou een probleem zou vormen is de pasvorm. Natuurlijk bekappen kun je het beste zelf doen, dan blijft de vorm van de hoef constant hetzelfde ipv eens in de 8 weken ineens een stuk eraf. Zelf doen klinkt eng maar dat is het niet hoor. Pn heeft goede cursussen. Alleen de hoeven van jouw paard gaan nog veranderen, dus schoenen die je nu aanschaft passen straks niet meer. Dan zou je even moeten kijken, je kunt ze wel tweedehands verkopen. In het hoefschoenen topic zit iemand die ze aan huis komt passen, dat kan ik je echt aanraden.

Als je nog vragen hebt stel maar hoor. :D

Niets aan toe te voegen +:)+