Terugkerend probleem: avulsiefractuur hoefbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YankeeBoy

Terugkerend probleem: avulsiefractuur hoefbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 16:17

Vorig jaar augustus stond mijn paard voor het eerst kreupel. Alleen op de rechter harde volte, verder niks te zien.
Op naar de kliniek in Slootdorp. Daar bleek een avulsiefractuur bij het hoefbeen, rechtsvoor.
4 weken op een postzegeltje en terug komen daarna.
Hij bleek zeer matig verbeterd, hij is toen ingespoten met hyaluronzuur en weer 6 weken op een postzegel.
Toen was hij 100% in orde en we mochten langzaam weer opbouwen. Eerst alleen op zachte ondergrond, daarna mocht alles weer.
Dit ging goed tot afgelopen juni. Toen was het weer raak. Weer naar Slootdorp en inderdaad hetzelfde probleem. De verwachting van de arts was dat dit kwam door verkeerd beslag: hoefjes waren te lang, waardoor de oude blessure weer opspeelde.

Ingespoten en hij mocht dit keer in de kudde blijven. Na 6 weken weer aardig opgeknapt en opbouwen maar weer (alleen op zachte ondergrond).
Nu is hij WEER achteruit gegaan, gelukkig niet stokkreupel zoals eerst.

Natuurlijk bel ik morgen de kliniek, maar voor nu ben ik benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Ik ben zo ontzettend bang dat dit niet meer goed gaat komen, dat ik graag ervaringen van anderen hoor.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:41

Dat klinkt zorgwekkend. Misschien tijd voor een second opinion bij een andere kliniek.

Angela

Re: Terugkerend probleem: avulsiefractuur hoefbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:42

Hoe is in de tussentijd de bekapping/beslaan gedaan? Als het probleem wellicht komt door verkeerd bekappen/beslaan, dan zal het alleen ophouden als dit echt gewijzigd is?

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 20:55

Dit is na het laatste bezoek aan de kliniek uiteraard gewijzigd! Ze hebben hem op de kliniek beslagen en sindsdien heb ik een nieuwe smid, die hem beslaat zoals ze dat op de kliniek ook hebben gedaan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:08

Dat is goed te horen! Dat hoefsmeden werk is neem ik aan ook door de kliniek goedgekeurd?

Dan blijft de mogelijkheid dat de avulsiefractuur op een andere manier is ontstaan, bijvoorbeeld door een trap, een val of door overbelasting.

Wellicht is alleen het anders bekappen niet genoeg, en moet toch de training nog verder aangepast worden? Of is hij in de kudde zo speels dat het daardoor mis gaat?

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 07:53

Beslag is nu in orde inderdaad.

Hoe de fractuur is ontstaan weet ik niet. Het lastige is dus ook dat als je hem gewoon ziet lopen in de wei of onder het zadel in de bak, hij niet kreupel is. Echt alleen op die rechter harde volte.

Training is in intensiteit al drastisch verminderd. Hij is in de kudde niet uitermate speels.

Zojuist contact gehad met de kliniek en die zijn weinig hoopvol, omdat het al zo lang duurt. Ik wil toch nog een keer behandelen, maar de prognose wordt steeds slechter, dus als er iemand is met een geweldige tip hoor ik dat heel graag.. Hij is nog maar 10 |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:56

Hoefbenen zijn een hele vervelende! Mijn paard had geen breuk in het hoefbeen maar een bacterie en toen die eruit was bleef het hoefbeen heel zwak. Uiteindelijk haar als 5 jarige in laten slapen want het werd niet meer beter :n no feet no horse..

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 08:01

Dat blijkt ja.. Het leek zo onschuldig eerst. Hij heeft het waarschijnlijk als veulen al een keer gehad in hetzelfde been, andere kant van de voet. En dat is gewoon genezen. Dus eerst dachten we, dat komt helemaal goed.

Vreselijk dat jij de jouwe in hebt moeten laten slapen.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 09:20

Ik heb inmiddels ook de foto's per mail ontvangen, voor de geïnteresseerden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:16

Uhm Slootdorp, waar zal ik beginnen. Paard, draver, gebroken hoefbeen opgelopen door in de wei op een boomwortel te knallen met z'n hoef, moest op speciaal beslag en boxrust. Geen verbetering, advies: inslapen want artrose in hoefbeen gewricht. Dit paard stond echt op drie benen.

Toen kwam ik erbij, paard was inmiddels van z'n ijzers verlost, had wel verschrikkelijke hoeven. (Enige hoefzweren en zoolkneuzingen door te lange steunsels verder....) Ik heb hem bekapt, hij is weer in de kudde gezet, dit paard loopt weer, galoppeert over split op de dijk, rijdt vele kilometers zonder ijzer. Ik denk dat ik nog weleens langs wil met dit paard om hem te laten zien en te vragen wat nou eigenlijk het probleem was.... :roll:
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 12-10-15 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 20:19

Welke arts was dat, als ik vragen mag? Heb namelijk over 1 arts daar weleens slechte dingen gelezen, maar over 'mijn' behandelend arts nog nooit!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:21

Mijn eerste paard stond op de kliniek daar, voor castratie en ze zouden hem ook nog bekappen, hebben ze niet gedaan. Daardoor ben ik het zelf gaan leren, nooit 1 dag spijt gehad. Dus wat dat betreft ben ik ze dankbaar :D

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 21:06

YankeeBoy schreef:
Welke arts was dat, als ik vragen mag? Heb namelijk over 1 arts daar weleens slechte dingen gelezen, maar over 'mijn' behandelend arts nog nooit!

En voor de duidelijkheid: Ik ben ook heel blij met hem! Alleen als de situatie uitzichtloos lijkt te worden is het denk ik niet verkeerd om te kijken of iemand anders nog een zinvolle tip/ervaring heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 06:46

Een avulsiefractuur is een afscheuringsbreuk in het bot doordat de pees harder trekt dan het bot sterk is.
Kan dus komen door een verkeerde stand van de voet (dat mogelijk bij jouw paard het geval was).
Het beslag is inmiddels aangepast.
Mijn gevoel zegt dat je paard de tweede keer een te korte rustperiode heeft gehad. Verder zou je mogelijk iets kunnen geven dat de botten versterkt. Ik zou eens met je arts overleggen of een Tildren infuus hier soelaas biedt. Homeopatisch zou je Puur bot kunnen geven.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 09:56

Bedankt voor je bericht. Zoals jij het zegt klinkt het eigenlijk heel logisch. Ik ga tildren navragen en zulke druppels zat ik al naar te zoeken, goed idee!