Fjord kreupel door stoten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TokkieTor

Fjord kreupel door stoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 12:51

Hoi,

Ik kom hier niet zo vaak maar wil toch even een vraag stellen: onze fjord heeft zich eergisteren avond waarschijnlijk gestoten aan een kruiwagen. Ik weet niet precies hoe het is gebeurd want ik was er niet bij, maar mij is verteld dat ze langs de kruiwagen de stal in wilde en dat ze zich toen gestoten heeft. Ik heb haar gisteren voor het eerst gezien en ze loopt echt erg kreupel met haar rechter voorbeen. Aanzitten/knijpen/duwen/trekken reageert ze niet op, ze zet alleen haar hoef niet plat op de grond en loopt voor geen meter. Er zijn geen wondjes of zwellingen en het gloeit ook niet. Er zit ook niets in haar hoef. Ze heeft wel eens last van hoefzweren in die hoef maar het lijkt me sterk dat dat toevallig tegelijk is gebeurd met dat stoten.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik laat haar nu maar rustig in de wei staan en ze loopt wel de wei rond, daarom kijken we het eerst even aan, maar mocht iemand hier ervaring mee hebben dan hoor ik het graag, alvast bedankt!

Anomien

Re: Fjord kreupel door stoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:54

Oei... Toch even de DA erbij halen. Ze lopen niet voor de leukigheid ineens erg kreupel.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:55

Op zijn minst even een hoefsmid laten komen. Wellicht dat er tóch toevallig een hoefzweer zit. Een 'gewoon' kreupel paard kan je wel een dag laten staan, maar een paard dat maar op 3 benen staat, nee dat zou ik niet aan willen kijken, ongeacht de reden (hoefzweer bijv.)

TokkieTor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 18:02

Oke bedankt, ga ik zeker doen. Verder iemand die de symptomen herkent (dus niet reageren op aanraken, niet gloeien, geen wondjes, niet dik)?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:07

Ik zou als het morgen niet minder is toch even dierenarts laten komen. Blijft anders gissen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:07

Als het echt door een 'stoten' komt, even aankijken. Als ik me lelijk stoot aan een tafel poot loop ik ook wel paar dagen flink pijnlijk :P Maar goed, het kan zijn dat het stoten niets is geweest en het wel een hoefzweer is natuurlijk.... Bedoel, tikje van een kruiwagen zou een paard toch niet echt zo kreupel van worden; hoefzweer wel....

Mijn pony mepte een keer vol naar achter (naar ander paard) maar er zat een hek tussen. Mepte dus vol met pijpbeen tegen stalen hek. Die liep ook 2 dagen niet zo zuiver... maar echt kreupel was het ook weer niet.

TokkieTor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 18:53

Ik was er niet bij maar kan me wel voorstellen hoe het is gebeurd, ze zal waarschijnlijk tussen de kruiwagen en de (smalle) staldeur door naar binnen zijn gedrongen om te eten (zucht... ongeduldig :P) en is toen met haar been tegen de kruiwagen aan gelopen. Zal geen kleine tik zijn geweest omdat het meisje dat in de stal stond aan de kant moest springen. Gissen is inderdaad niet handig, maar op deze zondag even het enige wat ik kan doen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:30

Omdat het hier over kreupelheid gaat zal ik dit topic verplaatsen van MD naar BEH.