Zelf bekappen - welke tang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lumea

Zelf bekappen - welke tang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 10:09

Even van te voren: geen opmerkingen over zelf bekappen, wij weten waar wij mee bezig zijn!

Wij zijn op zoek naar een betaalbare tang om de hoeven te knippen. Wij hebben nu een tang die erg zwaar is en die je perse met 2 handen moet knippen. Is er een makkelijke tang die wat lichter is en die je met een hand kan knippen? Of eentje die veel minder kracht kost.

Ik hoor graag jullie tips en ervaringen!

ilaan

Re: Zelf bekappen - welke tang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:16

Die tangen zijn nou eenmaal zwaar omdat je anders een kortere krijgt. Deze knipt dan weer lastiger waardoor je ook weer 2 handen moet gebruiken.

Maar wat is precies het probleem van met 2 handen knippen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:17

Als je weet waar je mee bezig bent waarom heb je bokt dan nodig om een tang? :+
Als je sneller kapt heb je geen tang nodig. Iig bij mijn paarden komt er nooit een tang aan te pas.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:19

Ayasha schreef:
Als je weet waar je mee bezig bent waarom heb je bokt dan nodig om een tang? :+
Als je sneller kapt heb je geen tang nodig. Iig bij mijn paarden komt er nooit een tang aan te pas.

Kapmes en hamer heb je ook 2 handen voor nodig, of je moet alles met je renetten willen doen en dat raad ik niet aan. Tenminste ik neem aan dat als je een tang nodig hebt je een eindje moet en dat is met de renetten gewoon veel en lastig werk.

Edit
Of bedoel je regelmatiger, want dan laat mijn reactie maar :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:24

Regelmatiger idd. :) Staat er ook een beetje stom. Als je toch zelf kapt kan je toch in de meeste gevallen voorkomen dat er een tang aan te pas gaat komen. Die zeldzame keer dat dat dan niet kan omdat je een paard koopt dat te lang gestaan heeft, kan het toch niet zo'n ramp zijn dat je met twee handen een tang moet bedienen..

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:32

Ayasha schreef:
Regelmatiger idd. :) Staat er ook een beetje stom. Als je toch zelf kapt kan je toch in de meeste gevallen voorkomen dat er een tang aan te pas gaat komen. Die zeldzame keer dat dat dan niet kan omdat je een paard koopt dat te lang gestaan heeft, kan het toch niet zo'n ramp zijn dat je met twee handen een tang moet bedienen..

Ik snap je, dan heb je idd gelijk dat je dan geen tang nodig hebt. Eventueel zou je het zelfs met de vijl/rasp afkunnend als je het regelmatig genoeg doet.
En voor die zeldzame keer gewoon voet tussen de benen en even doen.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 10:51

ilaan schreef:
Die tangen zijn nou eenmaal zwaar omdat je anders een kortere krijgt. Deze knipt dan weer lastiger waardoor je ook weer 2 handen moet gebruiken.

Maar wat is precies het probleem van met 2 handen knippen?

Het zijn shetlanders dus je kunt hun voetjes niet gemakkelijk tussen je benen stoppen. Daardoor moet je altijd met zijn 2e zijn. Is makkelijker als je het gewoon in je eentje kunt.

Ayasha kon je het niet laten nee? Flauw hoor. :r

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:54

Buscopannetje nodig?

Kleinere pony's hebben het inderdaad niet zo graag als je de voetjes tussen de benen stopt. Maar is het dan niet handiger om ze vaker bij te houden met de vijl en het mes?
Want bij een kleinere tang is de kans groot dat, zelfs als je de tang in theorie met 1 hand kan bedienen dat je alsnog 2 handen nodig hebt omdat je meer kracht zal moeten uit oefenen om door de hoef heen te komen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:00

Stuur Dennis anders even een PB, die bekapt ook veel shetten en zul je vast een gezelliger antwoord van krijgen.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 11:04

Thanks Cowgirl, daar heb ik wat aan!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:04

Om toch maar gewoon op de vraag te antwoorden ;)
Ik heb mijn tang destijds gekocht bij http://www.redijannew.be/ Voor mij gemakkelijk omdat het letterlijk om de hoek zit. Zij hebben, als ik het me goed herinner 3 maten van tangen en ze raden zelf ook de kleinste aan bij kleine pony's vanwege het met 1 hand kunnen knippen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:10

Lumea schreef:
Thanks Cowgirl, daar heb ik wat aan!

Nou en bedankt. Je vermeld er zelf niet bij dat het om shetten gaat, dat kunnen wij ook niet ruiken. Daarnaast spreek ik uit ervaring en weet ik dat een kleine tang meer kracht kost en dus met 1 hand lastig is.
Ik zou dus persoonlijk gaan voor wat vaker en dan met de vijl even rond. Dan kun je met 1 hand het voetje vasthouden en met de ander vijlen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:13

Ik heb zelf de tang van paardnatuurlijk (www.paardnatuurlijk.nl) ze hebben een grotere en een kleinere. Die laatste is dan beter geschikt voor een kleine pony. Ik heb ook een kleine pony (al moet ik zeggen dat ik die eigenlijk zelden gebruik voor hem). Maar ik vrees dat je toch altijd wel 2 handen nodig zult hebben. Ikzelf kan bij hem gewoon op de grond gaan zitten en z'n hoef in m'n schoot leggen, en kan dan knippen en dan zit zijn buik ook niet in de weg (omdat z'n hoef zo laag bij de grond zit). Misschien helpt dat? Tang is verder super fijn en scherp ideaal :j

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 11:24

Ilaan dit was geen aanval op jou? Had het inderdaad beter moeten opschrijven in de beginpost. Ik neem jouw ervaringen ook zeker mee in mijn beslissing! Ik hou ze ook zeker bij met vijlen, maar soms is een tang toch erg gemakkelijk en dan zou het fijn zijn dat ik het alleen zou kunnen.

Ashkerlon & maartje bedankt voor de sites, ga ik zeker eens op kijken! Ik heb wat jonkies die het nog niet zo goed kennen, dus daarbij ga ik niet op de grond zitten haha!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:26

ja, dat snap ik... mijne is een oudje van 25 :+ al moet ik zeggen dat mijn 3 jarige ondertussen braver is dan mijn 25 jarige haha... Is misschien off-topic maar ik heb mijn 3 jarige dmv clickertraining geleerd om netjes haar hoef in de hoefsteun te houden en om netjes stil te staan en niet haar hoef weg te trekken. Ik kan nu zelfs weglopen en dan blijft ze nog braaf met haar voet in de hoefsteun staan :')