Op 6 september wou ik s morgens mijn paard van de weide halen om op wedstrijd te gaan. Helaas trof ik haar daar aan op 3 benen. Rechtsachter wou ze niet steunen. Bovendien zag ik overal draad liggen (wat ik heel vreemd vind, want mijn weides zijn allemaal netjes afgespannen, dus hoe ze het voor elkaar gekregen heeft om in de draad te raken, weet ik echt niet). Uiteraard meteen de dierenarts gebeld, het arme dier stond werkelijk te beven van de pijn.
De dierenarts heeft er kort naar gekeken en vermoedde een koolkneuzing of hoefbeenbreukje. Maar zijn advies was: afwachten. Aangezien mijn paard toen reeds 4,5 maand drachtig was. Hij gaf een sterke pijnstiller en butagran voor 5 dagen. Toen de dierenarts er was hadden we niet gezien dat ze in haar kootholte een klein wondje had ter grootte van een speldenkop. Ik zag daar veel fibrine uitkomen. Ik heb de dierenarts opnieuw gebeld maar hij zei dat ik het gewoon goed moest uitspoelen en ontsmetten. Dat heb ik toen een keer of 3 gedaan. Na enkele dagen was de mankheid bij het paard zo goed als weg dankzij de butagran.
27 september is het been ineens weer warm en opgezet. Echt mank is ze niet, maar na de buigrpoef is ze wel onregelmatig. Opnieuw de dierenarts gebeld die het afdoet als een nieuwe blessure nl een peesblessure. Advies: gewoon 6 maand laten staan, niet mee rijden en rust geven.
Ik wou echter meer info, dus ik heb een andere dierenarts gecontacteerd voor een echo. Die zei bij aankomst ineens dat het geen gewoon peesletsel leek. Hij voelde ook het reeds dichtgegroeide wondje en zei dat het wellicht een bacteriële infectie in de peesschede is. Voor de zekerheid de echo genomen en inderdaad daar bleek geen peesletsel te zien, wel een ferme opzetting van de peesschede wat de bacteriële ontsteking staaft.
Toen het wondje open was, kon die infectie goed draineren en stond het been dus niet dik/warm. Maar eenmaal de wonde dichtgegroeid was, was er geen drainage meer en begon de infectie te groeien en de zwelling op te zetten. Vandaar dat het zo "ineens" weer op kwam.
Dus 8 dagen antibiotica gegeven. En nu zijn die 8 dagen voorbij maar de zwelling niet weg
(pezen zijn amper bevloeid door bloedvaten dus systemische antibiotica bereikt moeilijk de plaats van infectie)
Wat nu? Ik heb al een aantal keer gebeld naar de dierenarts, die heeft nog niet terug gebeld, maar ik dacht dat de volgende optie was: been openen en de schede spoelen.
Ik heb uiteraard ook al wat gelezen, normaal zijn peesschede infecties vaak het gevolg van overbelasting en dan is rust natuurlijk een zeer goed plan. Maar deze infectie is bacterieel en niet het gevolg van overbelasting,... rust is misschien niet meteen de oplossing. Die bacterie moet kunnen verdwijnen uit de schede.
Mijn paard is 12, ze is nu drachtig maar 't is zeker niet de bedoeling dat ze voor de rest van haar leven fokmerrie wordt. Ik reed er eventing mee en ik zou ongelooflijk graag hebben dat het goed komt...
Helaas al heel veel slapeloze nachten gehad en nu vind ik het ook zo vervelend dat de dierenarts niets meer laat horen terwijl ik echt zit te wachten op nieuws, ik wil graag iets ondernemen om mijn merrie er weer bovenop te krijgen.
Wie heeft hier ervaring mee? Wie kan mij tips geven?
dus goed nieuws. Allé in principe zou het met wat tijd toch helemaal goed kunnen komen. Ik moet de ontstekingsremmer verder blijven geven. Sowieso is er geen echt ander alternatief, buiten dan die spoeling waar ik echt niet voor sta te springen omdat gezien het feit dat ze wel sterk verbeterd is (DA sprak van een verbetering van 75 tot 80%), dit zou betekenen dat we muggen bestrijden met atoombommen. Maar ja, de kans bestaat uiteraard toch nog steeds dat we last gaan blijven hebben van dat mugje, toch ga ik nu even afwachten. Werken moet ze toch niet meer tot na de dracht