Mijn pony heeft erg korte passen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoaHD

Mijn pony heeft erg korte passen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 19:53

Hoi bokkers!

Ik zit de laatste tijd met dressuur toch ergens tegen aan te lopen.. Ik heb (net) 5 jarige pony, New-Forest, echt een schat van een beest, maar ik krijg steeds in de les te horen dat ze zulke korte passen heeft. Ik heb wel het gevoel dat ze steeds meer ontspant, maar haar passen worden gewoon niet mooi ruim. Ook lukt het mij niet om haar in middendraf te krijgen. Ik heb niet het gevoel dat ze vast zit in haar lijf, geeft verder wel stelling etc. Binnenkort (lees over 2 weken in de herfstvakantie hebben we een afspraak staan) krijg ik ook een nieuw zadel, mijn oude zadel is al erg oud en moet nodig bijgevuld worden, dus misschien dat het daaraan ligt?

Mijn vraag aan jullie is dus hoe dat kan dat ze zulke korte passen maakt, en hoe ik haar passen kan laten verruimen.

dit is een filmpje van haar toen ze 3 was. Ik moet wel zeggen dat ze hier nog grotere passen maakt dan nu. Als ik deze week tijd heb wil ik wel aan iemand vragen of ze een filmpje van ons tijdens het rijden willen maken.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 20:04

hier zijn trouwens nog wat foto's van haar bewegingen van nu. zijn geen mooie foto's maar wel de beste foto's die haar bewegingen weergeven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

StalNollie

Re: Mijn pony heeft erg korte passen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:06

wat ik vooral nu op het filmpje zie is een pony die van de ruiter niet de kans krijgt om te lopen, maar in de krul moet lopen en hierdoor haar passen niet kan maken.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 20:08

StalNollie schreef:
wat ik vooral nu op het filmpje zie is een pony die van de ruiter niet de kans krijgt om te lopen, maar in de krul moet lopen en hierdoor haar passen niet kan maken.

Dit ben ik niet, dit was nog bij de vorige eigenaar. En inderdaad, hier loopt ze wel erg in de krul. Ik ben nu in de les bezig met lang en laag en naar voren rijden, wat steeds beter gaat. Haar passen worden dan wel iets groter maar nog lang niet mooi ruim.

Ook als ik haar losgooi in de bak heeft ze geen ruime passen, zoals op de foto's te zien zijn.. Zal er dan toch iets in haar lichaam vastzitten?

bedankt voor je antwoord! :)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:10

Ze loopt in het eerste filmpje absoluut niet lekker door haar lijf en kan niet lekker bewegen in de houding waarin ze loopt...

Hoe loopt ze in vrijheid? Als ze door de wei showt bv?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:10

Sorry dat zeg, maar als ik filmpje zie schrik ik. En geloof echt niet dat aan paard ligt.
Schrik van manier hoe wordt licht gereden en in de krul wordt getrokken. Helemaal voor een 3 jarige.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:12

Wat mij opvalt is dat ze behoorlijk veel spieren aan de onderkant van de hals heeft...zelfs al als drie-jarige. Dat kan door verschillende dingen komen maar het beperkt ook de beweging. Paarden die de onderhals zo hebben ontwikkeld duwen vaak hun rug wat weg en lopen dus niet 'over de rug'

Ik zou meer gaan halsstrekken... en dan ook meteen vanaf het begin zodat ze loslaat aan de onderkant van de hals. De middelste foto ziet er stuk beter uit, die houding zou je moeten stimuleren maar wel in ontspanning.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:16

ik zie twee dingen..

1. je hebt de pony net..
2. je oude zadel.

het filmpje kan ik niet zien dus ik moet echt afgaan op ik lees..

als je de pony net hebt, en hij is in/doorgereden op de 'geen gelul kop in de krul', dan is het heel goed mogelijk dat je hem gekocht hebt met vekorte spieren.. Daar gaat tijd inzitten, veel grondwerken, veel aan de hand loswerken en niet gelijk van alles onder het zadel vragen..rustig opbouwen vanuit ontspanning en laat de inspanning maar even voor wat het is..

tweede puntje.. je oude zadel.. begrijp ik het goed, dat je oude zadel van een andere pony heel toevallig past op je nieuwe pony? Dan past hij hoogstwaarschijnlijk niet optimaal, en als hij al niet lekker in zijn vel zit, werkt een niet goed passend zadel nog tegen ook, waardoor hij nog minder zal ontspannen.

wellicht kun je het rijden beter even later, tot je nieuwe zadel (neem aan aangemeten, nagekeken) er is en tot die tijd lekker aan de hand werken aan het loslaten in het lichaam?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:22

Ik vind het meisje vrij zwaar/groot voor dit jonkie. het heeft waarschijnlijk met kracht te maken. Maar het kan ook te maken hebben met pijn, oid.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 20:22

Renee_S schreef:
Ze loopt in het eerste filmpje absoluut niet lekker door haar lijf en kan niet lekker bewegen in de houding waarin ze loopt...

Hoe loopt ze in vrijheid? Als ze door de wei showt bv?

Zoals ik al zei loopt ze ook niet heel lekker in vrijheid, ook een beetje korte passen (Zie foto's hierboven.) Ik vind inderdaad dat ze daar ook niet lekker loopt (dit ben ik ook niet die haar daar rijdt, maar de vorige eigenaar), het is ook al een stuk verbeterd, ze laat haar rug steeds beter los maar blijft korte passen houden...

Tobbes schreef:
Sorry dat zeg, maar als ik filmpje zie schrik ik. En geloof echt niet dat aan paard ligt.
Schrik van manier hoe wordt licht gereden en in de krul wordt getrokken. Helemaal voor een 3 jarige.

Ze wordt inderdaad ook in de krul getrokken hier, maar dit ben ik ook niet, dit is de vorige eigenaar. Zoals ik al zei is het een heel stuk verbeterd, we zijn bezig om haar laag en rond te laten lopen en van achter naar voren te rijden. Dat gaat ook al steeds beter, alleen steeds die korte passen..

Evelijn schreef:
Wat mij opvalt is dat ze behoorlijk veel spieren aan de onderkant van de hals heeft...zelfs al als drie-jarige. Dat kan door verschillende dingen komen maar het beperkt ook de beweging. Paarden die de onderhals zo hebben ontwikkeld duwen vaak hun rug wat weg en lopen dus niet 'over de rug'

Ik zou meer gaan halsstrekken... en dan ook meteen vanaf het begin zodat ze loslaat aan de onderkant van de hals. De middelste foto ziet er stuk beter uit, die houding zou je moeten stimuleren maar wel in ontspanning.

ze heeft inderdaad een beetje een onderhals, dit is nu ook al wat minder, maar dit heeft ze altijd al gehad. Halsstrekken is wel een goed idee ja! Ik merk ook wel dat als ik haar laat halsstrekken ze een stuk grotere passen maakt maar in verhouding met andere pony's nog steeds kleine passen heeft. Nu ik zo naar de foto's kijk vind ik ook dat ze haar rug wat wegdrukt.. Zal dat door het zadel komen? Omdat hij moet worden opgevuld dat ze er last van heeft?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:28

Leg je je zadel voldoende ver naar achter?
Te ver naar voren drukt op de schouders waardoor de passen ook te kort worden.
Misschien een keer door een fysio laten masseren zodat ze losser in het lijf word :j

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 20:30

elenaMM77 schreef:
ik zie twee dingen..

1. je hebt de pony net..
2. je oude zadel.

het filmpje kan ik niet zien dus ik moet echt afgaan op ik lees..

als je de pony net hebt, en hij is in/doorgereden op de 'geen gelul kop in de krul', dan is het heel goed mogelijk dat je hem gekocht hebt met vekorte spieren.. Daar gaat tijd inzitten, veel grondwerken, veel aan de hand loswerken en niet gelijk van alles onder het zadel vragen..rustig opbouwen vanuit ontspanning en laat de inspanning maar even voor wat het is..

tweede puntje.. je oude zadel.. begrijp ik het goed, dat je oude zadel van een andere pony heel toevallig past op je nieuwe pony? Dan past hij hoogstwaarschijnlijk niet optimaal, en als hij al niet lekker in zijn vel zit, werkt een niet goed passend zadel nog tegen ook, waardoor hij nog minder zal ontspannen.

wellicht kun je het rijden beter even later, tot je nieuwe zadel (neem aan aangemeten, nagekeken) er is en tot die tijd lekker aan de hand werken aan het loslaten in het lichaam?

Ik heb mijn pony nu 1 1/2 jaar :) Het zadel is toen ik haar kocht door een zadelpasser gecontroleerd en die zei dat hij goed lag, hij is iets minder dan een jaar geleden voor het laatst geweest. Maar ik merk nu zelf dat het zadel echt opgevuld moet worden en echt op is. Natuurlijk wordt het nieuwe zadel aangemeten en nagekeken door een gediplomeerde zadelmaker :) .

Ik heb haar inderdaad zo gekocht zoals je het beschrijft, maar zoals ik al zei is het wel een stuk verbeterd, maar ik heb dit filmpje erbij geplaatst zodat jullie een beeld hebben wat voor passen ze maakt. Ik zal morgen of donderdag een filmpje plaatsen met hoe ze nu loopt.

Ik wil heel graag grondwerk met haar doen, maar ik weet niet hoe ik er mee moet beginnen, en ze lijkt er ook totaal niet geïnteresseerd in.. Ik weet ook niet goed wat voor oefeningen ik moet doen met haar, misschien hebben jullie tips?

femo schreef:
Ik vind het meisje vrij zwaar/groot voor dit jonkie. het heeft waarschijnlijk met kracht te maken. Maar het kan ook te maken hebben met pijn, oid.

Klopt, ik vond haar ook inderdaad erg zwaar. Maar dit is al 1 1/2 jaar geleden, en ik ben erg tenger dus te zwaar zal ik niet voor haar zijn. Ik ga eerst afwachten met mijn nieuwe zadel, als het dan niet verbeterd haal ik er denk ik een osteopaat bij.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 20:32

ellepel schreef:
Leg je je zadel voldoende ver naar achter?
Te ver naar voren drukt op de schouders waardoor de passen ook te kort worden.
Misschien een keer door een fysio laten masseren zodat ze losser in het lijf word :j

Voor zover ik weet leg ik mijn zadel op de goede plek, leg hem eigenlijk nooit heel erg ver naar achteren, omdat ze een korte rug heeft en dan ben ik bang dat hij te ver naar achteren ligt. De fysio is inderdaad ook wel een idee, maar wat zal beter zijn? Een osteopaat of een fysio?

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 20:51

Ik heb een filmpje van een paar maanden geleden gevonden! Het is ondertussen al wel wat beter geworden, maar even voor het idee:

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:06

bij dat laatste filmpje loopt ze op de voorhand.
Deze pony zou er baat bij hebben om op een goede manier gelongeerd te worden(gegymnastiseerd)Zodat ze eerst leert zonder ruiter correct en soepel te lopen.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:08

Het kan natuurlijk een momentopname zijn,
Maar je pony lijkt in stand wat over het voorbeen heen te staan.
In combinatie met de ligging van de schouder en de (flinke...) onderhals is het aannemelijk dat de pony van huis uit een matige beweging van het voorbeen heeft.

Wat verergert word door de style van rijden in het eerste filmpje.
Een jong dier zo over de kop rijden draagt helemaal niets bij aan de opleiding ervan.
En een passend zadel en fijne instructie doen ook wonderen.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:10

Op het eerste filmpje wordt ze niet fijn gereden en in de krul getrokken.
2e filmpje vind ik er al 10x beter uit zien, desondanks ze op de voorhand loopt, je trekt haar igg niet in de krul.
Ik denk dat het een pony is die sowieso al wat "pony" gangetjes heeft, maar denk ook dat het in haar lichaam niet helemaal lekker zit.
Je zou haar een keer kunnen laten behandelen door Albert van Es, (weet niet of die daar komt) of iemand anders die dit doet.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:12

Ik zie een paard wat euh gewoon op de voorhand loopt...... :o
Mijn paard ging ook korter lopen (en uiteindelijk staken) door HKO in beidde voorbenen. Is ze op de foto gezet bij de aankoop?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:17

2x per week een pessoatuig eraan en dat aan de longe opbouwen om het lichaamsgebruik te verbeteren. Dat uitbouwen met balkjes. Een draf wonder zal het niet worden maar de draf kan je wel het best aan sleutelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:22

Leuke pony! Vosjes zijn altijd mijn favoriet. <3

NoaHD schreef:
Ik ga eerst afwachten met mijn nieuwe zadel, als het dan niet verbeterd haal ik er denk ik een osteopaat bij.

Ik zou het omdraaien; eerst osteo en dan een nieuw zadel.
Als je eerst een nieuw zadel neemt, dan wordt dat namelijk uitgezocht voor de huidige rug die waarschijnlijk niet goed beweegt, verkeerd bespierd is, vastzittende schouders of wervels heeft enz. Als je daarna de osteo laat komen en vervolgens weer met het zadel gaat rijden dat gemaakt is voor de oude rug, dan rij je je pony binnen de kortste keren weer klem.

Omdat ze erg jong is ingereden, en dat ook nog eens door een wat te grote ruiter die haar bovendien helemaal klem rijdt, zou ik ook eerder voor een osteopaat gaan dan een fysiotherapeut omdat het probleem in zo'n 3jarig skelet snel doorslaan naar de botten omdat je pony dan nog geen spieren heeft om verkeerde belasting op te vangen. Alleen de spieren loskneden is dan waarschijnlijk niet genoeg. Maar wie weet heb je geluk en vind je een osteo die tegelijkertijd ook fysio is!

Ik zou dus eerst de osteopaat erbij halen en kijken wat die ontdekt en vervolgens pas weer rijden als je een nieuw zadel hebt voor de nieuwe rug.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 21:25

geerke schreef:
bij dat laatste filmpje loopt ze op de voorhand.
Deze pony zou er baat bij hebben om op een goede manier gelongeerd te worden(gegymnastiseerd)Zodat ze eerst leert zonder ruiter correct en soepel te lopen.

Oh echt waar? Zo voelde het niet, maar zoals ik al zei loopt ze nu nog beter. Ze begint nu echt rond te worden. Hoe kan ik haar het beste longeren? Met elastiek of bijzet of?

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 21:37

_maaike_D schreef:
Het kan natuurlijk een momentopname zijn,
Maar je pony lijkt in stand wat over het voorbeen heen te staan.
In combinatie met de ligging van de schouder en de (flinke...) onderhals is het aannemelijk dat de pony van huis uit een matige beweging van het voorbeen heeft.

Wat verergert word door de style van rijden in het eerste filmpje.
Een jong dier zo over de kop rijden draagt helemaal niets bij aan de opleiding ervan.
En een passend zadel en fijne instructie doen ook wonderen.

Ik heb een hele fijne instructrice, ze heeft vroeger internationaal (dacht ik) gereden of in ieder geval zo'n hoog niveau en weet precies hoe ze Honey fijn aan het lopen kan krijgen. Zadel zal denk ik ook wel verschil uit gaan maken.

KellyDV schreef:
Op het eerste filmpje wordt ze niet fijn gereden en in de krul getrokken.
2e filmpje vind ik er al 10x beter uit zien, desondanks ze op de voorhand loopt, je trekt haar igg niet in de krul.
Ik denk dat het een pony is die sowieso al wat "pony" gangetjes heeft, maar denk ook dat het in haar lichaam niet helemaal lekker zit.
Je zou haar een keer kunnen laten behandelen door Albert van Es, (weet niet of die daar komt) of iemand anders die dit doet.

We zijn in de les ook inderdaad bezig met lang en laag, nu zijn we weer wat meer bezig met oprichten, omdat ze steeds ontspannender begint te lopen :) Albert hoorde ik wel vaker van dat hij een goede is, die onthoud ik :)

Arisca2005 schreef:
Ik zie een paard wat euh gewoon op de voorhand loopt...... :o
Mijn paard ging ook korter lopen (en uiteindelijk staken) door HKO in beidde voorbenen. Is ze op de foto gezet bij de aankoop?

Niet bij aankoop, maar we hebben een jaartje geleden veel problemen gehad met haar benen. Ze is toen wel op de foto gezet en de conclusie was dat ze een hele (maar dan ook echt minimaal) klein beetje artrose in haar linker kogel (voor) heeft door een franse stand. Dit is nu door de hoefsmid rechtgezet en sindsdien heeft ze geen pas kreupel meer gelopen.

Anne_GTI schreef:
2x per week een pessoatuig eraan en dat aan de longe opbouwen om het lichaamsgebruik te verbeteren. Dat uitbouwen met balkjes. Een draf wonder zal het niet worden maar de draf kan je wel het best aan sleutelen.

Dat ga ik proberen, dankjewel!
xyzutu2 schreef:
Leuke pony! Vosjes zijn altijd mijn favoriet. <3

NoaHD schreef:
Ik ga eerst afwachten met mijn nieuwe zadel, als het dan niet verbeterd haal ik er denk ik een osteopaat bij.

Ik zou het omdraaien; eerst osteo en dan een nieuw zadel.
Als je eerst een nieuw zadel neemt, dan wordt dat namelijk uitgezocht voor de huidige rug die waarschijnlijk niet goed beweegt, verkeerd bespierd is, vastzittende schouders of wervels heeft enz. Als je daarna de osteo laat komen en vervolgens weer met het zadel gaat rijden dat gemaakt is voor de oude rug, dan rij je je pony binnen de kortste keren weer klem.

Omdat ze erg jong is ingereden, en dat ook nog eens door een wat te grote ruiter die haar bovendien helemaal klem rijdt, zou ik ook eerder voor een osteopaat gaan dan een fysiotherapeut omdat het probleem in zo'n 3jarig skelet snel doorslaan naar de botten omdat je pony dan nog geen spieren heeft om verkeerde belasting op te vangen. Alleen de spieren loskneden is dan waarschijnlijk niet genoeg. Maar wie weet heb je geluk en vind je een osteo die tegelijkertijd ook fysio is!

Ik zou dus eerst de osteopaat erbij halen en kijken wat die ontdekt en vervolgens pas weer rijden als je een nieuw zadel hebt voor de nieuwe rug.

Daar heb je inderdaad gelijk in, zal het eens met mijn moeder overleggen wat ze ervan vindt, dit is wel een slimme namelijk. Zou zonde zijn als ik inderdaad net een nieuw zadel heb en dan wordt ze losgemaakt door de osteopaat en dan past het zadel niet meer..

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:48

Ik denk dat ook de aanleg van de pony meespeelt, ik zie weinig ruimte en afdruk en het zou me verbazen als deze pony echt veel ruimer zal gaan bewegen.

Magick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:02

Wat ik in het filmpje zie is een behoorlijk gespannen pony die enorm met het bit bezig is. Staat ze nog steeds zo enorm hoog op de hielen?

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 19:19

Magick schreef:
Wat ik in het filmpje zie is een behoorlijk gespannen pony die enorm met het bit bezig is. Staat ze nog steeds zo enorm hoog op de hielen?

Het nieuwe filmpje van vandaag is aan het verwerken :) Nee, dat is al een heel stuk minder geworden, dat kwam omdat ze in een franse stand stond. Nu is dat door de hoefsmid goed gezet.