Advies gevraagd! Beenprobleem bij paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femke_harley

Advies gevraagd! Beenprobleem bij paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 19:38

Beste bokkers,

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan. Mijn paard, een tinker van 22 jaar, heeft in februari een blessure opgelopen. Eerste kliniek kon niets vinden (foto's) ondanks slechte buigproeven op beide achterbenen. Bij de tweede kliniek opnieuw kreupelheidsonderzoek, uitverdoven, foto's, scans etc. Conclusie: linksachter een blessure aan de banden van de kogel en fikse verdraaiing/verstuiking. Rechtsachter een pees (net onder het spronggewricht) die te dicht tegen het bot ligt. Dat zag er rustig uit.
Paard was overigens alleen onzuiver in draf. Geen/nauwelijks artrose.

Toen drie/vier maanden aan de hand stappen, wel dag en nacht buiten. Ze hadden wel gezegd dat de banden van de kogel sowieso erg zwak zullen blijven. Gezien haar leeftijd, bouw en ze was doorzakt in de kogels hebben de banden sowieso wel wat te verduren.

Nu zijn we sinds 1,5 maand erop aan het stappen twee keer week 30/40 min en verder wandelen we en staat ze dag en nacht buiten. Af en toe gaat ze even uit haar stekker in de bak. Twee keer een stukje gedraafd voelde wel goed. Vandaag voor het eerst weer gedraafd en loopt ze toch weer niet helemaal lekker.

Nu weet ik dat het nooit meer 100% goed zal komen en dat accepteer ik ook. We genieten net zo van een stapritje buiten. Maar nu mijn vraag, zouden jullie dat blijven doen? Zo'n twee in de week 30/40 min een rondje stappen. Ze stapt verder 100% goed. Ik vermoed alleen dat in draf de banden het niet meer kunnen opvangen. Maar toch twijfel ik.. dat doe ik wel 'graag'. Uiteraard overleg ik morgen even met de DA (daar mochten we 1,5 maand geleden al van draven via opbouwschema, maar zelf nog uitgesteld).

Samenvatting:
- Zwakke banden kogel
- Paard stapt 100% goed
- Draaft aan de hand over het algemeen goed, onder de man soms onzuiver.
- Vrolijk, stapt goed door, speelt zelfs met andere paarden (deed ze daarvoor nooit)
- Eet goed
- Goed op gewicht
- Glanst
- Als ze 's nachts op stal staat (vanwege slecht weer), loopt het been iets op met vocht
- Gecontroleerd door: 2x DA, osteopaat, masseur, tandarts
- Voor haar allergie krijgt ze om de dag 100mg prednison (geen opmerkingen over, ze heeft anders hele open wonden etc.)

Wat zeggen jullie? Lekker wandelen en niet meer erop? Of toch af en toe een ritje? Nogmaals controle bij een arts? Een supplement erbij? Zo ja, wat? Andere opties?

Ik hoor graag jullie reactie.

Floortz

Re: Advies gevraagd! Beenprobleem bij paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:54

Lekker samen genieten, zolang je maar scherp bent op haar (pijn) signalen vóór- en achteraf het rijden. Stilstand is ook niet goed, beweging is beter, zolang het niet te belastend is. Over een paar maanden zou ik nog eens laten controleren door de DA/osteo.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 21:03

Floortz schreef:
Lekker samen genieten, zolang je maar scherp bent op haar (pijn) signalen vóór- en achteraf het rijden. Stilstand is ook niet goed, beweging is beter, zolang het niet te belastend is. Over een paar maanden zou ik nog eens laten controleren door de DA/osteo.

Ja, ik hou alles in de gaten. Ze wisselt bijv. veel minder van been als ze op rust staat dan voorheen, stapt altijd goed weg. Soms had ze weleens een korte pas als ze erop moest staan, na rust. Maar dat is al een tijd niet meer.

Verder weeg ik gelukkig maar 50 kg. Dus geen hele zware belasting. We stappen alleen buiten. Verder niet meer in de bak of longeren oid. Morgen bel ik sowieso even met mijn DA.

Felicia99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 06:23

Lekker met haar het bos in gaat en lekker genieten zolang het nog kan:)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 09:34

Blessures aan de banden zijn vaak best heel heftig en langdurend, en ik denk dat je te snel bent gaan draven. Toen mijn paard dezelfde blessure had mocht ik het draven pas na 4 tot 6 maanden oppakken.
Als ik jou was zou ik het stappen voorzichtig wat meer gaan uitbouwen en het draven voorlopig even vergeten. Succes!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 12:09

@gulpje; ze staat vanaf februari al 'stil', alleen stappen. Begin september mocht ik van de DA weer langzaam opbouwen, maar eigenlijk gister pas voor het eerst 20 m gedraafd. Daarvoor was het twee keer een paar passen. Ik hoef ook niet perse te draven, was meer even ter controle.

Nu heeft ze van de week wel gek gedaan zelf in de bak. Maar DA belt me vandaag terug.

Maar we blijven nu weer lekker stappen. Heb jij nog iets anders gedaan? Een supplement? Denk dat ik de Audevard supplement weer ga geven en anders superflex van naf.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 17:42

Overleg met de DA gehad. Even een paar dagen wat rust geven, omdat ze van de week zo raar heeft gedaan en het een zwakke plek blijft. Dan even kijken hoe ze draaft op het zachte en het harde, om uit te sluiten waar het probleem nu zit. Op basis daarvan overleggen we even verder. Ze komt dan waarschijnlijk sowieso even langs om te controleren hoe ze loopt en neemt de echo sowieso even mee.

Ik ga sowieso weer starten met het supplement van Audevard. En misschien met aanvulling nog de superflex 5 star. DA denkt eventueel aan een zooltje onder het ijzer. Dat gelijk weer nagevraagd bij min hoefsmid hoe hij daar in staat.

Ik hoef niet perse te rijden, al genieten we beide van een stapritje. Maar belangrijker vind ik dat ze goed is. Maar iedereen zegt wel dat ze geen pijn heeft in haar vrije beweging. Ze stapt goed, is vrolijk, ziet er goed uit, speelt en rent met haar vriendjes. Dus dat is het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:42

Waren beide spronggewrichten nou al eens (duidelijk) op de foto gezet en (door twee verschillende klinieken of artsen) gecontroleerd op spat?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 00:01

Ik zou der lekker met rust laten, dus niet meer erop rijden.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 06:54

WildWings schreef:
Waren beide spronggewrichten nou al eens (duidelijk) op de foto gezet en (door twee verschillende klinieken of artsen) gecontroleerd op spat?

Ze is door de eerste kliniek op de foto gezet, was niets op te zien. Dat waren niet genoeg foto's om eigenlijk een goede beoordeling te geven. De tweede kliniek heeft beide achterbenen geheel op de foto gezet, daar was minimaal iets te zien bij het hoefgewricht en minimaal iets bij de sprong. Niet zodanig dat ze daar zo van zou lopen.

Toen zijn beide benen op de echo geweest, waar dus te zien is dat linksachter de banden van de kogel niet goed zijn en zwak. Rechtsachter ligt de pees iets tegen het bot aan, maar pees zag er niet geïrriteerd uit, wel ietsjes verdikt maar niet onrustig.

Vanaf maandag had ze ook weer die korte pas bij het weg stappen als ze een tijd had stilgestaan, maar na twee passen weer goed. Dat had ze dus in het begin. Gelukkig was dat gister al beter. Maar ik bel morgen weer met de DA wat we nu gaan doen. Nu heeft de staleigenaresse ontdekt dat wanneer ze in de wei staat, ze een stuk naar beneden gaat (staan aan het water) om bij een boomstam even te kriebelen, maar daar liggen allemaal losse, ongelijke stenen. Toen ik er liep, verstapte ik me al. Nu is al dus afgezet, dus kam ze er niet meer komen. Misschien dat dat de oorzaak is, want sinds maandag staan we weer op dat stuk en sinds maandagavond was ze in stap ook niet lekker.

Maar straks of morgen maar even overleggen en kijken wat we gaan doen. Baal er goed van, naja vind het meer sneu dat het nu weer niet goed is, terwijl het vanaf april eigenlijk een stuk beter ging. Maar ik ben er wel over uit dat ik voorlopig en hoogstwaarschijnlijk er niet meer op ga. Dan maar lekker heel de dag naar buiten (staat ze nu al), tutten en wandelen.

Overigens is de masseur geweest en had ze nergens blokkades. Ze had verwacht dat ze wel zo gaan compenseren qua spieren e.d. Dat gelukkig dus niet. Ze vond haar er goed uit zien. Ook qua bespiering, ondanks dat ze niets doet en op leeftijd is.