Paard ineens erg kreupel aan voorbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Paard ineens erg kreupel aan voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 12:33

Gisterochtend toen ze de weide in ging was er nog niets aan de hand, toen ik haar 2,5 uur later uit de weide wou halen voor de dressuurles, liep ze ineens stokkreupel. Niet op 3 benen, maar ze wou haar voet zo min mogelijk belasten.

Alles nagevoeld, hoef voelde vrij warm aan vergeleken met haar rechterhoef, en verder zat er wat vocht rondom het kogelgewricht. Dacht meteen aan een hoefzweer ivm de warmte van haar hoef. Dus 15 min in soda geweekt, (wel paar emmers verder voordat het lukte) en de smid gebeld

Vanochtend is de smid geweest en hij heeft haar zool wat verder weggesneden en met de visiteertang de zool afgetast, bij weinig druk helemaal geen reactie, bij meer druk overal reactie (been wegtrekken), maar geen extreme reactie.

Nu dacht de smid óf een hoefzweer die erg hoog zit, of toch haar voet/kogelgewricht verstuikt (ze trok wel een flinke sprint toen ze de weide in ging gisteren) Hij zei 3 dagen lang elke dag hoef in soda weken en dan kijken of er misschien wat uitkomt bij de kroonrand.
Maar hij zei wel dat een hoefzweer normaal geleidelijk aan gaat, en niet zo van het ene op het andere moment paard zo kreupel maakt.

Ze staat nu gewoon in de weide, met deze regen is het gras ook nat dus weekt de voet ook extra van

Weet niet zo goed wat ik doen moet, die 3 dagen afwachten? En stel er komt niets uit, dan de dierenarts laten komen? Of gewoon meteen de dierenarts laten komen?

Mandy_89

Re: Paard ineens erg kreupel aan voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 21:33

Ik bel morgen de dierenarts. Zit me niet lekker nog langer te gaan wachten. Wil gewoon weten wat het is

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:42

Lijkt me verstandig!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:51

Waar vreemd. Mij is altijd verteld dat het bij hoefzweren juist wel ineens heel ernstig kan zijn.

Mijn paard stond ooit ook ineens stokkreupel. Va erbij. Kon geen zweer vinden. Soort van buigproef gedaan (Nog steeds geen idee waarom) en geconcludeerd dat het vermoedelijk artrose zou zijn.

Dag later smid gebeld. Was wel een hoefzweer.

Strekte met je paard. Altijd balen als je niet weet wat ze hebben

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:54

Ook mijn ervaring is dat ze juist met een hoefzweer van het ene op het andere moment stokkreupel zijn.
Ik denk toch ook een zweer en dan zul je gewoon moeten afwachten totdat die doorbreekt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:55

Rare opmerking ja van de smid. Een hoefzweer geef juist een beeld van plotseling stokkreupel gaan. Wacht die drie dagen even af en zet haar elke dag even in de emmer. (als de emmer lastig i dan kun je haar ook in een sopje in zo'n plastik voerzak zetten. Dat is minder eng omdat hij niet kapot kan gaan en nit rammelt.)

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:56

Mijn paard liep ook ineens op 3 benen ,s ochtends liep ze nog normaal ,s avonds op 3 benen .
Dierenarts gebeld en ze had een hoefzweer .
Ik dacht ook dat een hoefzweer niet ineens kon ontstaan .

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:57

Mrie voerzak of hoefzak?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:25

Voerzak.... (#gratis is goed) Knip er een rand af, vul 20 cm met sopje, been er in zetten, zak beetje omhoog sjorren, blijft vanzelf staan. Gaat ze schoppen of lopen dan gebeuren er geen ongelukken.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:31

Als je smid niet weet dat een hoefzweer opeens kan opspelen, weet je dan zeker dat hij t ook goed/voldoende/juiste plek gesneden?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:09

Misschien heeft hij zijn stage bij een bakkerij of zo gelopen... (die was klaar bij mij hoor)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:31

mrie schreef:
Misschien heeft hij zijn stage bij een bakkerij of zo gelopen... (die was klaar bij mij hoor)

Jij zegt eigenlijk wat ik de hele tijd al dacht...

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:38

Ook hier de ervaring dat een hoefzweer zeer plotseling een stokkreupel paard geeft, veel beterschap. Zou niet afwachten openbreken bij de kroonrand is dikke ellende. Dus of va of andere smid.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 09:47

Mijn eigen smid woont niet in de buurt dus kan niet even komen. Deze smid heeft bijna iedereen op stal, dus weet het ook niet. Ik heb nog nooit geen ervaring gehad met hoefzweren. Weet wel dat de smid de hele zool bekeken heeft en als hij meer van de zool zou snijden dan dit zou ze ook kreupel lopen. Als de hoefzweer nou bovenin ergens zit, hoe kom je daar achter? Er komt straks nog een andere smid op stal en ernaar gaat kijken. Als deze niets vind dan laat ik de dierenarts komen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:51

Mijn persoonlijke ervaring met veeartsen en hoefzweren: niet meer doen. De artsen sneden zulke grote gaten, dat het weken geduurd heeft voor het weer beter ging.

Ik zou toch gewoon je Eigen smid eens bellen en vragen. En houdt de kroonrand in de gaten, voor het geval ie daar doorbreekt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:53

Rocamor schreef:
Mijn persoonlijke ervaring met veeartsen en hoefzweren: niet meer doen. De artsen sneden zulke grote gaten, dat het weken geduurd heeft voor het weer beter ging.

Ik zou toch gewoon je Eigen smid eens bellen en vragen. En houdt de kroonrand in de gaten, voor het geval ie daar doorbreekt.

:j hier precies zo!

Dagelijks weken in de soda.

Sterkte met je paard!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:42

Hopelijk kan deze smid iets vinden, zo niet dan idd toch een veearts stel dat het iets anders is!
Heel veel sterkte en beterschap!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:50

Koop Animalintex! Dat doe ik altijd rond de hoef als hij een hoefzweer heeft :j
Hier met DA's hetzelfde verhaal: die snijden maar.

Overigens kan een hoefzweer wel plots opduiken hoor :j

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 14:58

Ze liep zonet heel wat beter. In stap loopt ze alleen op het harde wat kort. Draf nog wel kreupel maar niet zo erg als maandag in stap.

Geen hoefzweer dus. Is ook niet aan de hoef te zien. Het zit hem in de kogel, aan de binnenkant van de kogel in het warm en zit er een hard bultje. Zou dus ook een schiefel kunnen zijn. Ik ga nu een afspraak met de dierenarts maken, wil even zeker weten wat het nou is. En dan weet ik ook beter wat ik wel niet mag doen ( rust of juist veel stappen, hoevaak koelen evt medicatie etc)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:20

Veel beterschap, en heel wijs dat je er even naar laat kijken hoor.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 16:35

Morgen om 17.30 komt de dierenarts. Ik laat nog weten wat het is

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:51

Veel sterkte morgen, hopenlijk valt het mee! En is het met wat rust en stapwerk opgelost.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 21:27

Dankje, vraag me heel erg af wat die harde bult kan zijn! Via google word ik niet veel wijzer, het zit aan de binnenkant van het linkervoorbeen, zo ten hoogte van het sesambeentje.
Zo met blote oog valt het niet erg op, maar als je gaat voelen en vergelijken met rechts is het een bult ten grootte van een knikker.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:36

Verstandig dat je de DA laat komen. Mijn paardje was laatst ook in eens kreupel. DA gaf aan dat de hoef iets warm aanvoelde. Na uit verdoven bleek het onder de kogel of in de hoef te zitten, na een kuurtje metacam en 10 dagen rust, was ze weer helemaal oke. Wat het nu geweest is? Geen idee :o . Misschien ook verstapt of verdraait of kleine ontsteking.

Veel sterkte morgen!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:40