Hoef olie, of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dino_x

Hoef olie, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 14:53

Hallo,

Ik hoor veel verschillende berichten over het gebruik van hoefolie.
Sommigen vinden het juist uitdrogend, anderen vinden het voedend.
Wat is jullie mening hierover?

groetjes :)

Minoes

Re: Hoef olie, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:15

Als je olie op de hoeven smeert, sluit je het juist af voor vocht. En als er geen vocht meer in de hoeven kan komen drogen de hoeven uit.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:17

Nu het zo nat is gebruik ik het wel om de hoeven te beschermen

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:17

wat wij doen is van te voren de hoeven schoonmaken met water . en erna hoef olie op doen .

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:21

supperazzie schreef:
wat wij doen is van te voren de hoeven schoonmaken met water . en erna hoef olie op doen .

Mag ik vragen om welke reden je hoef olie gebruikt?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:22

Dat helpt niet, de olie veegt het water er af. De olie trekt in de hoef en het duurt echt wel een poosje voor dat het weer weg is. Al die tijd drogen de hoeven uit. Bespaar jezelf toch al die troep. Tuurlijk staat er op dat het goed en voedend is, ze willen het wel verkopen ja.
Heeft paard in het wild smeersel bij zich voor op zijn hoefjes? Nee, die heeft alleen de modder waarin hij staat als hij gaat drinken. En dat is precies goed.

Dino_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 08:03

mrie schreef:
Dat helpt niet, de olie veegt het water er af. De olie trekt in de hoef en het duurt echt wel een poosje voor dat het weer weg is. Al die tijd drogen de hoeven uit. Bespaar jezelf toch al die troep. Tuurlijk staat er op dat het goed en voedend is, ze willen het wel verkopen ja.
Heeft paard in het wild smeersel bij zich voor op zijn hoefjes? Nee, die heeft alleen de modder waarin hij staat als hij gaat drinken. En dat is precies goed.

Ik gebruik het om deze reden ook niet. Maar omdat ik wisselende verhalen hoor dacht ik, ik vraag maar even hoe mijn mede bokkers er over denken. ;)

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:08

Niet doen nee om de reden van mrie :).

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:18

Ik gebruik hoeven vet van duo protection. Dit is een hoeven vet wat niet afsluit.

http://www.duoprotection.nl

Ik gebruik het als onderhoud voor de hoeven van me paard. Ze zijn er super op vooruit gegaan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:31

plutolover schreef:
Ik gebruik hoeven vet van duo protection. Dit is een hoeven vet wat niet afsluit.

Ik gebruik het als onderhoud voor de hoeven van me paard. Ze zijn er super op vooruit gegaan.

Nou ik heb even die site gelezen, ik heb niet gelezen dat het niet afsluit. Daar staat geen enkel woord over. En wat schetst mijn verbazing dat spul wordt gemaakt van paardenvet. Dus jij smeert een DOOD PAARD op de hoeven van je paard en dan zou het wel goed zijn, la me niet lachen.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:36

mrie schreef:
plutolover schreef:

Nou ik heb even die site gelezen, ik heb niet gelezen dat het niet afsluit. Daar staat geen enkel woord over. En wat schetst mijn verbazing dat spul wordt gemaakt van paardenvet. Dus jij smeert een DOOD PAARD op de hoeven van je paard en dan zou het wel goed zijn, la me niet lachen.

Dan moet je toch beter lezen :P
Eerste paar zinnen:
Uit ervaring weten wij dat de meeste hoefsmeden tegen het invetten van hoeven zijn. Gewoonweg omdat het de hoefwand afsluit. Duoprotection doet dat niet.

en ach dat het van vet wordt gemaakt, het is toch een bijproduct en dan wordt het tenminste gebruikt :Y) Denk ook dat je gewoon een dode koe op de rug van je paard legt toch? (zadel)

Het klinkt mij wel interessant in de oren, misschien is het iets voor de brokkelhoeven van mijn verzorgpaardje.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:42

Ja dat staat er wel maar er staat nergens een verklaring hoe zij een soort vet kunnen hebben wat niet afsluit. Vet stoot water af, en dat is zo zeker als wat. En omdat er geen verklaring staat geloof ik ze gewoon niet, is gewoon weer marketingpraat
En dan nog PAARDENVET!!!! Van m'n levensdagen niet

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:47

"Doordat Duoprotection van paardenvet gemaakt is en dus 100% natuurlijk is, trekt het meteen in de hoeven. In paardenvet zit Glycerine. Glycerine trekt vocht aan. Door de werking van het paardenvet krijg je een snellere groei van het hoorn en een stevigere structuur van de hoef."

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:50

Ik gebruik Hydrahoef van Eppeljack, het ruikt naar nivea en het is vocht inbrengend i.p.v. dat het voorkomt dat er vocht inkomt.
Het bevalt prima en vooral als hij in de bak staat en niet meer de wei in kan helpt het om zijn hoeven te hydrateren.
Ik smeer eigenlijk nooit de straal in omdat deze er prima uit ziet.
Ik doe het ook vooral als de smit net geweest is.
Ook ben ik zeer secuur op zijn stal en zorg dat hij nooit in een natte stal staat.
Elke dag hoeven krabben en hij heeft hele gezonde hoeven ondanks zijn hoefijzers, die nodig zijn omdat we veel buiten mennen (op straat).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:52

mrie schreef:
Ja dat staat er wel maar er staat nergens een verklaring hoe zij een soort vet kunnen hebben wat niet afsluit. Vet stoot water af, en dat is zo zeker als wat. En omdat er geen verklaring staat geloof ik ze gewoon niet, is gewoon weer marketingpraat

Manenvet waarschijnlijk, daar is mijn smid ook fan van.
Ik zou er niet over vallen, we eten ook koeien en kippen..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:11

mrie schreef:

Bijzonder dit, 'van mijn levensdagen niet'. Je oordeelt dus over een product dat je klaarblijkelijk nog nooit gebruikt hebt? Hier op stal halen we het ook bij de slager (samen met andere stukken paard :9 ), en het sluit de hoef inderdaad niet af, normale olie of vet worden niet gebruikt. Daarbij is het zuinig in gebruik en verbeterd het aanzienlijk de hoeven als deze het nodig hebben.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:12

Ieder zijn mening. Ik ben zeer tevreden over duo protection. Ik merk duidelijk verschil dat het super werkt.

Ook tegen brokkelhoeven schijnt t super te werken, vriendin van mij haar paard had hele erge brokkelhoeven ze gebruikt nog niet zo lang dit spul, maar merkt al verschil

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:24

mrie schreef:

Wat mij ooit is verteld is dat dit 'PAARDENVET' uit de manenkam van het paard komt, het is dus niet het vet wat letterlijk uit het lichaam gesneden word.

Ik heb een tijd ergens stage gelopen waar de paardenhoeven iedere dag werden ingesmeerd met dit paardenvet, deze paarden hadden onwijs sterke, mooie hoeven. Maar ik weet natuurlijk niet of dit echt hierdoor komt.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:26

plutolover schreef:
Ieder zijn mening. Ik ben zeer tevreden over duo protection. Ik merk duidelijk verschil dat het super werkt.

Ook tegen brokkelhoeven schijnt t super te werken, vriendin van mij haar paard had hele erge brokkelhoeven ze gebruikt nog niet zo lang dit spul, maar merkt al verschil

Klinkt veelbelovend! Dit weekend maar een blik kopen, is het erg duur? Ik kan de prijs niet vinden op de website

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:40

lissisanne schreef:
plutolover schreef:

Klinkt veelbelovend! Dit weekend maar een blik kopen, is het erg duur? Ik kan de prijs niet vinden op de website

Kleine pot kist ongv 10 euro. Je doet er lang mee, in t begin moet je meer smeren (zie website)

In de winter wordt het vet hard dus tip miss even laten opwarmen in een katine voor dat je gaat rijden ofzo, en na t rijden insmeren

Ik heb bij me vorige potje de fout gemaakt om mer warm water (de pot in heet water ) te zetten toen werdt t vet bruin... Maar was wel weer vloeibaar haha

Dus tip op even in warme kamer of gwn koud op smeren dat kan ook.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:46

Luxe van een warme kamer heb ik helaas niet.. maar bedankt voor de info!