Oud paard en beweging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dino_x

Oud paard en beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 12:42

Hallo bokkers,

Ik heb even een vraagje.
op de stal waar ik rijd is een oud paard achtergelaten, zij is erg dik en nu wil ik haar graag wat beweging geven. Niemand anders bekommert zich om haar en je ziet aan haar dat ze depressief wordt door het altijd in haar stal staan. Nu is mijn vraag, hoe kan ik het beste met haar beginnen?

Groetjes :)

fenijro_tani

Re: Oud paard en beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:45

hoe oud is ze?

Bonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:47

Wat is inderdaad oud en wat is dik? Heb je een foto van haar?

En van op stal staan wordt geen 1 paard gelukkig. Lekker in de paddock en wei met andere paarden. En als ze inderdaad veel te dik is, haar beperkt weidegang geven en verder op de paddock met beperkte hoeveelheid hooi.

Verder kan je rustig aan beginnen met wat longeren, wandelen of, als dat kan, fietsen.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:48

heb je overigens ook toestemming van de (stal) eigenaar? en wat denkt hij ervan?

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:56

fenijro_tani schreef:
heb je overigens ook toestemming van de (stal) eigenaar? en wat denkt hij ervan?

Dit dacht ik dus ook haha , straks is er niet gevraagd ,en word zomaar het paard uit stal gehaald :')

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:58

Ik denk dat het handig is om te weten of je toestemming hebt om met dit paard aan de slag te gaan :)

Dino_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 13:07

Ja ik heb toestemming van de stal eigenaar! Hij heeft zelf helaas geen tijd voor haar, dus hij vindt het juist fijn dat ik wat tijd en energie in haar wilt steken. Ze is ongeveer 20 jaar oud maar al behoorlijk versleten. Ik heb gehoord van iemand die haar oude eigenaar kende dat ze op een heel hoog niveau western heeft gereden (en dus waarschijnlij ook erg belastende oefeningen) en dat ze daar niet al te voorzichtig met haar deden. Ze is ongeveer 1,45 en ik denk wel 100 tot 150 kilo te zwaar. Jammer genoeg heb ik geen foto van haar om te laten zien.

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:10

Dino_x schreef:
Ja ik heb toestemming van de stal eigenaar! Hij heeft zelf helaas geen tijd voor haar, dus hij vindt het juist fijn dat ik wat tijd en energie in haar wilt steken. Ze is ongeveer 20 jaar oud maar al behoorlijk versleten. Ik heb gehoord van iemand die haar oude eigenaar kende dat ze op een heel hoog niveau western heeft gereden (en dus waarschijnlij ook erg belastende oefeningen) en dat ze daar niet al te voorzichtig met haar deden. Ze is ongeveer 1,45 en ik denk wel 100 tot 150 kilo te zwaar. Jammer genoeg heb ik geen foto van haar om te laten zien.

Wat wil je nog gaan doen ? wil je nog op haar gaan rijden ? of vind je het al genoeg geweest voor haar ?

Dino_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 13:18

Het liefst wat grondwerk en heel rustig aan rijden, ze hoeft niet meer te springen of wat dan ook. Maar het zou wel leuk zijn dat ik op stap en draf buitenrit met haar zou kunnen, omdat ze heel erg houd van wandelen buiten.

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:19

Dino_x schreef:
Het liefst wat grondwerk en heel rustig aan rijden, ze hoeft niet meer te springen of wat dan ook. Maar het zou wel leuk zijn dat ik op stap en draf buitenrit met haar zou kunnen, omdat ze heel erg houd van wandelen buiten.

ik zou gewoon rustig aan beginnen , een klein rondje naar buiten in stap , en maak dan elke keer het rondje een stukje groter

Dino_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 13:26

osanta schreef:
Dino_x schreef:

ik zou gewoon rustig aan beginnen , een klein rondje naar buiten in stap , en maak dan elke keer het rondje een stukje groter

Oke, bedankt!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 06:21

Top dat je je wil inzetten voor dit paard.
Laat je leiden door het paard zelf. Lekker stappen en rustig opbouwen. En goed kijken hoe hij daarop reageert.
Lekker veel naar buiten. 20 jaar is echt niet uit voor een paard. Het ivergewicht is meer het probleem.
veel plezier samen.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 06:35

Wat goed van je dat je haar wil helpen, ze zal zich vast beter voelen door wat aandacht en beweging. Met name paarden die heel intensief gewerkt hebben; vinden de omschakeling naar complete rust niet prettig (tenzij ze pijn ervaren of in een kudde kunnen wonen). Vaak wordt zo'n paard dan ook ineens heel erg oud, alsof dat proces ineens versnelt.
Hier boven staan al goede tips, persoonlijk zou ik beginnen met wandelen aan de hand, eens kijken hoe dat gaat. Paar pasjes terug en opzij nadat ze opgewarmd is, kijken hoe ze in haar lijf zit op dit moment. Dan idd grondwerk voor wat losmaken van spieren en voor conditie (en afvallen) is kilometers stappen het beste. Heel veel succes en plezier met haar! :D

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 22:08

+1
Beginnen met wandelen kan je vanzelf uitbouwen naar wat grondwerk en van daar naar longeren en eventueel rijden. Let wel heel goed op hoe het paard zich erbij voelt. Van alleen maar stilstaan is nog nooit een paard beter geworden maar als ze echt versleten is kan je haar met al je goede bedoelingen wel flink pijn doen.
Hoop dat dat niet het geval is en jullie samen nog een leuke tijd hebben

Dino_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 07:52

Iedereen bedankt voor de tips! Ik begin vandaag lekker met wat wandelen buiten (zo lang het nog niet regent :P ) en proberen haar een beetje te leren kennen. Ik hoop dat ik haar nog een leuke oude dag mag geven :o