Gevoelige rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Gevoelige rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 13:36

Paardlief liep een tijd geleden niet helemaal lekker door zijn lijf en het leek vanuit de rug te komen.
Gestopt met rijden, grondwerk blijven doen en kijken of dat we het los konden krijgen. Is ook gemasseerd geweest door mijn grondwerk-instructrice en op haar advies ben ik ook magnesium gaan geven, aangezien het voort leek te komen uit spierspanning.

Toen dat niet leek te helpen heb ik de dierenarts (tevens osteopaat, Gert Jan van De Vallei) laten komen die hem bekeken heeft en vervolgens heeft gekraakt. Daarna moesten we blijven longeren, lang en laag op een laag tempo in draf + aangalopperen. Een week later heeft hij hem nog eens bekeken en vond hem goed genoeg verbeterd om, na nog een paar dagen longeren (waarbij we nu in galop tempowisselingen moesten gaan toepassen), weer op te kunnen pakken onder het zadel. Ook het zadel lag volgens hem goed (zadel is 3 maanden terug ook nog door Van Rijs gecontroleerd). Die controle was vrijdag de 28e, en we besloten om een week later (afgelopen zondag) na het longeren (15 minuten, aangepast ivm rijden) er even op te stappen.
Mijn bijrijdster heeft een kwartier gestapt + op laag tempo gedraafd. Hij deed dit erg goed en wilde ook zakken (wat ook de bedoeling was, gewoon lang en laag net als aan de longe).

De dag erna voelde zijn rug echter gelijk weer gevoelig aan. :\
Zie filmpje:

Ik vreesde ervoor hoe hij zou zijn met longeren, maar tot mijn opluchting zat de stofzuig-modus er nog op..

Gert Jan zei dat het vastzitten heel goed zou kunnen komen door de spierspanning die hij opbouwt en lastig loslaat (vandaar dat ik magnesium voer). Hij is ontzettend flexibel, maar dat is zijn valkuil omdat ie zich op allerlei soorten manieren kan compenseren waardoor hij dus uiteindelijk vast komt te zitten en gekraakt moet worden.
Nou reageert hij na 1x rijden dus alweer gelijk zo op zijn rug, iets wat ik wil voorkomen. Ik heb mijn grondwerk-instructrice in ieder geval al gevraagd om eens mee te kijken en ons te begeleiden onder het zadel met het goed los houden van de spieren, want op deze manier kan het onmogelijk prettig worden voor mijn paard.

Hij heeft al een "oneerlijke start" gehad onder het zadel, dus ik wil er echt alles aan doen om hem happy en goed te houden.

Iemand die dit herkent? En meer tips heeft? Kan het dit keer ook een soort spierpijn zijn geweest alsnog van het rijden? Hij staat trouwens op 't moment 24/7 buiten en heeft alleen met extreem weer s'avonds binnen gestaan of een deken op gehad (ga ik nu het kouder gaat worden ook weer vaker erop doen voor de nacht, aangezien dat ook op z'n rug kan slaan).

Ik zal Gert Jan trouwens ook nog contacten en kijken of hij wellicht ook mee kan kijken onder het zadel. :\

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:00

Ik lees nergens of de rug op de foto is geweest?
Gevoelig op rug kan ook uiting zijn van maagzweer, ben ik namelijk ook bekend mee. Alhoewel ik eerder denk aan een rugprobleem.
Dat paard wel stofzuigerd hoeft niet veel te zeggen, ik zou toch voor foto's van de rug gaan en niet zelf verder klooien, je instructrice heeft ook geen rontgenogen. Zeker niet aanvallend bedoeld maar heb zelf de fout ook gemaakt dus ja. Succes. :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 14:06

XxFlossxX schreef:
Ik lees nergens of de rug op de foto is geweest?
Gevoelig op rug kan ook uiting zijn van maagzweer, ben ik namelijk ook bekend mee. Alhoewel ik eerder denk aan een rugprobleem.
Dat paard wel stofzuigerd hoeft niet veel te zeggen, ik zou toch voor foto's van de rug gaan en niet zelf verder klooien, je instructrice heeft ook geen rontgenogen. Zeker niet aanvallend bedoeld maar heb zelf de fout ook gemaakt dus ja. Succes. :)

De rug is inderdaad nooit op de foto geweest. Ik wil dit ook zeker doen als dit blijft aanhouden, aanklooien ben ik zeker niet van plan :n vandaar dat ik de dierenarts er ook bij blijf betrekken.

Darley

Re: Gevoelige rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:01

Goedzo! Ik denk dat de rug op de foto zetten niet verkeerd is, iig om het uit te sluiten.
Hoe is hij verder? Met poetsen, aansingelen , zadel opleggen, rijden? :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 18:04

XxFlossxX schreef:
Goedzo! Ik denk dat de rug op de foto zetten niet verkeerd is, iig om het uit te sluiten.
Hoe is hij verder? Met poetsen, aansingelen , zadel opleggen, rijden? :)

Geen problemen of stakingen. Met rijden ook niet. :n wilde juist wel zakken en deed braaf wat we vroegen. Als het pijn doet laat hij het duidelijk merken, weet ik uit ervaring. Maar hebben na die ene keer, eergisteren, niet meer gereden.
Ben nu op stal, even kijken hoe hij vandaag is :j

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:06

Mm..lastig! Laat maar weten hoe het vandaag was met hem, denk graag met je mee. In mijn eigen topic kun je lezen dat ik eigenlijk al veel eerder er een DA bij had moeten halen, maar dit pas na een ambulanceritje heb gedaan omdat het toen heel serieus werd. Ik help graag om dit soort dingen bij mensen te voorkomen! Veel plezier nu bij je paard. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:09

Ik lees even mee, mijn paard maakt dezelfde beweging met zijn heup als de jouwe, wel veeeel minder heftig. Het vreemde is alleen dat hij dit maar met 1 bepaalde borstel doet. Bij andere borstels doet hij het niet, als je er hard op drukt met vingers ook niet en hij doet het alleen rechts en niet links..

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:41

Ik lees ook mee. Zelfde reactie bij mijn paard maar dan alleen als ik de rosborstel gebruik (en dan niet hardhandig maar zachtjes gebruiken), maar ook met opzadelen/aansingelen reageert hij en ook met rijden. Dan bokt hij bij het aanspringen in galop. Oftewel iets zit er sowieso niet goed dus de osteopaat komt deze maand en met haar ook in overleg foto's laten maken van de rug. Geen idee alleen hoe duur zo iets is?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 20:57

Hij reageerde met poetsen helemaal niet meer gevoelig vandaag! Zadelen en singelen ging ook als vanouds en met longeren ging het ook prima.
Opstappen en rijden ging ook goed, toch vind ik hem dan niet helemaal als van ouds lopen. Ik ga dit even bekijken met mijn instructrice en de dierenarts ga ik morgen bellen of hij eens mee kan komen kijken.

Na het rijden voelde zijn rug niet gevoelig en zijn buigoefeningen kon hij ook allemaal makkelijk doen. :j

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:25

mmmmm hij reageert wel heel erg extreem gevoelig. Zat eerst te denken richting spierpijn, zeker met je verhaal in mijn achterhoofd maar daar reageert hij te zwaar voor denk ik zo.
Moest je van GJ in het longeren ook stukjes stelling vragen of niet (ben enigszins bekend met zijn methode van longeren) ben namelijk benieuwd wat ie met het binnen achterbeen doet op moment van stelling.
Er is iets in je filmpje met halstrekken te zien maar kan niet meteen benoemen wat het precies is wat ik zie, lekker handig weet ik...
Fijn in ieder geval dat hij vandaag niet meer gevoelig reageerde! ben benieuwd wat hij morgen dan aangeeft.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 21:34

Met poetsen vandaag:

En zo ging het rijden vandaag:

Stap:
Afbeelding

Afbeelding

Draf:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:37

ziet er goed uit toch?En als je met je vingers aan weerskanten van de ruggegraat druk uitoefend zo de hele ruggegraat langs?Hoe reageert hij dan?
Ik controleer nooit de rug op een manier die jij doet,volgens mij reageert ieder paard daar op,zo snel ritsen.

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:39

Mijn paard heb ik er een hele zomer stop voor gegeven om zijn spieren daar weer op orde te krijgen... Nu trekt hij niet meer weg gelukkig!
Is wel een heel lastig probleem als je niet precies weet waar het vandaan komt en de ene keer erger is als de andere keer

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 21:40

mala26 schreef:
mmmmm hij reageert wel heel erg extreem gevoelig. Zat eerst te denken richting spierpijn, zeker met je verhaal in mijn achterhoofd maar daar reageert hij te zwaar voor denk ik zo.
Moest je van GJ in het longeren ook stukjes stelling vragen of niet (ben enigszins bekend met zijn methode van longeren) ben namelijk benieuwd wat ie met het binnen achterbeen doet op moment van stelling.
Er is iets in je filmpje met halstrekken te zien maar kan niet meteen benoemen wat het precies is wat ik zie, lekker handig weet ik...
Fijn in ieder geval dat hij vandaag niet meer gevoelig reageerde! ben benieuwd wat hij morgen dan aangeeft.

Moesten wij ook doen, alleen vind ik filmen en longeren tegelijkertijd al een hele kunst :))
Zal eens kijken of bijrijdster 't eens wilt filmen.
Verder ook daarna het ja & nee knikken/rondjes maken met het hoofd en dan richting zijkant hals buigen beide kanten.

@ Geerke: Dat heeft stalgenoot net na het rijden gedaan en daar reageerde hij eigenlijk niet op.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 22:03

bekend verhaal idd, moest ik ook toen allemaal doen.
en ik heb het ook hoor longeren en filmen tegelijkertijd is een hele kunst! Maar ben wel benieuwd naar filmpje van longeren idd.
filmpje van vandaag ziet er goed uit.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 18:24

Vandaag voelde zijn rug ook gewoon weer normaal. Met longeren liep hij ook lekker en daarna ben ik met krukje gaan spelen (hij is altijd al aan't kloten met opstappen, steeds een stapje opzij als je wilt opstappen :+ ), en dat ging eigenlijk zo goed dat ik erop ben geklommen. Hij bleef keurig staan en wilde ook niet teveel hangen aan die rug, dus dan maar been eroverheen en zitten.. :+

Voor het eerst sinds 3 maanden zat ik weer op mijn paard, en nog los en zelfstandig ook!
Hier wat stukjes van vandaag met mij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:34

Super zeg!!! Heel fijn ook dat zijn rug goed voelde!

FromTheWoods

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 06:35

Gelukkig!
Ik hoop dat het zo blijft. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 22:56

Leuk dat het beter lijkt te gaan dan voorheen.
Toch wil ik nog een paar kleine opmerkingen maken op de reeks foto's die je plaatste.
De houding van je handen is bijna constant verkeerd (dit lijkt mssn een bijkomstigheid maar dat is het zeker niet, op deze manier is het gevoelig meeveren niet mogelijk)
Je kijkt ook bijna op alle foto's naar de grond, zie je soms ergens een schat liggen ?????
je zit is verder vrij correct te noemen, en je veert duidelijk goed mee met de beweging, in de tweede reeks zijn er een paar waar je iets te veel naar voren helt, ziet er verder goed uit hoor.
denk er aan, bij een wending meekijken met je schouders en je buik, dus niet enkel met je ogen en je hoofd.
Wat me wel erg opviel is dat jouw paardje wanneer je iets meer vroeg snel achter de teugel komt, mssn lijkt dit voor jouw gevoel het aan de teugel lopen, maar dat is het zeker nog lang niet, erger nog dit is moeilijk weer af te leren, doe dit samen met je instructie.
paard loopt nog steeds erg op de voorhand, dus achterhand meer activeren en meer de achterhand dragend maken.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 23:18

aeolusnr1 schreef:
Leuk dat het beter lijkt te gaan dan voorheen.
Toch wil ik nog een paar kleine opmerkingen maken op de reeks foto's die je plaatste.
De houding van je handen is bijna constant verkeerd (dit lijkt mssn een bijkomstigheid maar dat is het zeker niet, op deze manier is het gevoelig meeveren niet mogelijk)
Je kijkt ook bijna op alle foto's naar de grond, zie je soms ergens een schat liggen ?????
je zit is verder vrij correct te noemen, en je veert duidelijk goed mee met de beweging, in de tweede reeks zijn er een paar waar je iets te veel naar voren helt, ziet er verder goed uit hoor.
denk er aan, bij een wending meekijken met je schouders en je buik, dus niet enkel met je ogen en je hoofd.
Wat me wel erg opviel is dat jouw paardje wanneer je iets meer vroeg snel achter de teugel komt, mssn lijkt dit voor jouw gevoel het aan de teugel lopen, maar dat is het zeker nog lang niet, erger nog dit is moeilijk weer af te leren, doe dit samen met je instructie.
paard loopt nog steeds erg op de voorhand, dus achterhand meer activeren en meer de achterhand dragend maken.

Je hebt helemaal gelijk +:)+
Echter heb ik mijn paard niet "aan de teugel" gevraagd, het was eerlijk gezegd de bedoeling dat hij constant lang&laag bleef (zo moet ik hem momenteel rijden van de da), op de foto waarvan ik denk dat jij het over hebt, heb ik hem inderdaad wat meer op contact, aangezien hij daar net wat verschoten was en ik ietwat gespannen was (juist dan moet ik volgensmij loslaten en voorwaards rijden, om die spanning er uit te rijden, maar dat bedenk ik me dan achteraf :') ik was zelf ook wat gespannen door zijn schrikactie, aangezien ik er voor het eerst sinds tijden weer op zat en los durfde).
Hierna heb ik hem uiteraard weer laten zakken :j
En inderdaad moet die achterhand er veel meer onder worden gereden!

Handen meeveren bedoel je dat ik dus juist wel "piano-handjes" moet hebben, zodat mijn polsen naar "voren" mee kunnen geven?

En verder hoopte ik inderdaad een schat te vinden, tot op heden niet gevonden. Wellicht als ik gewoon voor me uit kijk :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 23:36

nee zeker geen piano handjes, hou je duimen bovenaan zelfs net ietsiepietsie naar buiten toe, mensen armen zijn zo gebouwd dat het veren alleen kan in deze positie, wanneer je met piano handjes rijdt blokkeert het eigenlijk een beetje.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:30

Mocht er niks te zien zijn op fotos kan ik je misschien wel helpen. Stuur maar een pb als je interesse hebt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 02:35

Ik denk dat je paard vooral een gevoelige huid heeft en daardoor zo reageert. Het lijkt iig niet alsof je echt op de spier drukt maar gewoon je vingers over zijn rug haalt, zou deze reactie dan van de spieren komen, dan lijkt het me dat je paard wel extreme pijn moet hebben. Omdat je zo de spier amper aanraakt denk ik.

Zie bijvoorbeeld dit filmpje;

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 06:42

Interessant filmpje, bedankt voor het delen!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 07:33

Heel erg bedankt voor het delen! Met het drukken deed hij het voordat de dierenarts kwam ook trouwens :j hoe dat nu zit ga ik vandaag wel even kijken!