Kreupel op harde, maar nergens warm, dik of gevoelig..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

Kreupel op harde, maar nergens warm, dik of gevoelig..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 07:59

Vorige maand is mijn pony kreupel geraakt en in eerste instantie was niet duidelijk waardoor omdat het geleidelijk erger werd. Nu achteraf denk ik dat hij zich heeft bezeerd bij een afsprong tijdens de crosstraining. Hij maakte na de landing een rare stap, maar toen ik weg draafde leek er niets aan de hand. Op advies van DA is hij op rust gegaan. Hij heeft een maandje op het land gestaan.

Nu het land nat is komt hij 's nachts weer op stap en overdag buiten. Maar nu vertoont hij nog steeds (wel minder, maar nog niet over dus) een kreupel op het harde. Op het zachte is hij helemaal zuiver en lijkt nergens last van te hebben.

Het gekke is, is dat er nergens iets te zien of te voelen is. Niets is warm (hoef t/m schouder), niet dikker en je kunt overal aanzitten en in knijpen. De hoefsmid heeft ook gekeken naar een eventuele hoefzweer, maar daarvan is geen sprake.

Ik wil nu een kreupelheidsonderzoek laten zijn, maar ben ook benieuwd naar jullie ideeën.

Het betreft het rechter voorbeen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:41

Herkenbaar, mijn paard heeft precies hetzelfde door een rare beweging op de wei.
Niks was warm, dik of gevoelig en je zag ook niks alleen tijdens arbeid. Ik heb na 2 weken rust en geen verbetering een kreupelheidsonderzoek laten uitvoeren waaruit na foto's en uitverdoving bleek dat ze een aseptische ontsteking heeft in het kroongewricht.
Ze heeft een NSAID gekregen en ze staat 6 weken op boxrust met stapmomenten aan de hand. Over 2,5 week verder kijken of dit voldoende is en ze weer rustig opgepakt kan worden.

snorkel1986

Re: Kreupel op harde, maar nergens warm, dik of gevoelig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:48

Pees beschadigd.. hoeft ook niet warm dik en stokkreupel te zijn

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:56

Zoiets is vaak toch wel de pees. Hoeft niet zichtbaar te zijn, zelfs geen kreupelheid te geven. Mijn advies is laten scannen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:32

Om problemen van uit de hoef uit te sluiten... zou je foto's van de hoeven kunnen plaatsen? Zijkant en onderkant? Te lange steunsels kunnen ook gevoeligheid geven bijvoorbeeld en als dat de oorzaak is ben je er hopelijk snel vanaf en is het niks ernstigs.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 16:03

18 september wordt het kreupelheidsonderzoek uitgevoerd.

Bij de pezen is ook nergens een verdikking of deukje te bekennen. Maar zou mogelijk zijn.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:36

Arabesk schreef:
Om problemen van uit de hoef uit te sluiten... zou je foto's van de hoeven kunnen plaatsen? Zijkant en onderkant? Te lange steunsels kunnen ook gevoeligheid geven bijvoorbeeld en als dat de oorzaak is ben je er hopelijk snel vanaf en is het niks ernstigs.

Te lange steunsels kunnen inderdaad gevoeligheid geven maar dat komt zeer zelden voor volgens mijn hoefsmeden tenzij een paard bijna niet wordt bekapt.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 18:29

Uiteraard wordt hij regelmatig bekapt ;)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:44

Daar ging ik ook vanuit vandaar dat ik niet denk dat je paard kreupel loopt door te lange steunsels want een hoefsmid zou dat moeten zien.

Ik hoop dat je de 18e duidelijkheid krijgt en de eventuele behandeling van je paard mee valt. Sterkte in ieder geval in de tussentijd.