schimmel hoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yvon123

schimmel hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 09:08

hallo

mijn haflinger heeft sinds kort schimmel in haar hoef.we zijn er nog op tijd bij gelukkig.
ik heb rouwe honing gekocht, want dat moet goed zijn voor de schimmels!
maar wie heeft hier ervaring mee,hielp het ook snel en is het besmettelijk voor andere paarden?

Deoiridh

Re: schimmel hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:27

Honing zou idd goed moeten helpen tegen schimmel. Gewoon zorgen dat je steeds goed insmeert en de hoef schoon/droog houd.
Wel goed in de gaten houden en bij twijfel DA of hoefsmid bellen!

Cotedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 14:03

Hoefsmid moet altijd zijn gerei ontsmetten als hij een paard heeft gehad met een schimmelinfectie. Als ik jou was zou ik er een hoefsmid bijhalen. Zo kan je het meteen behandelen en krijg je misschien een middel (zoals cleantrax). Als je er op tijd bij bent kan je het goed behandelen.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 14:08

Schimmel in de hoeven gaat niet vanzelf weg en wordt alleen maar erger. De enige effectieve manier om het te behandelen is om het door de smid weg te laten snijden. Hoefschimmels kunnen alleen overleven in een omgeving zonder zuurstof. Door de aangetaste plekken dus bloot te leggen (contact met buitenlucht / zuurstof) kan je het stoppen. Na het wegsnijden van de schimmel de hoeven inderdaad goed schoonhouden, zodat er geen viezigheid de hoef opnieuw 'af kan sluiten'.

Hoefschimmel is gelukkig niet ernstig, maar wel vervelend.
Het is niet besmettelijk voor andere paarden ('gewone' schimmel wel)
Goed dat je er op tijd bij bent. Succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 14:24

Mareintje schreef:
Schimmel in de hoeven gaat niet vanzelf weg en wordt alleen maar erger. De enige effectieve manier om het te behandelen is om het door de smid weg te laten snijden. Hoefschimmels kunnen alleen overleven in een omgeving zonder zuurstof. Door de aangetaste plekken dus bloot te leggen (contact met buitenlucht / zuurstof) kan je het stoppen. Na het wegsnijden van de schimmel de hoeven inderdaad goed schoonhouden, zodat er geen viezigheid de hoef opnieuw 'af kan sluiten'.

Hoefschimmel is gelukkig niet ernstig, maar wel vervelend.
Het is niet besmettelijk voor andere paarden ('gewone' schimmel wel)
Goed dat je er op tijd bij bent. Succes!

Schimmels hebben juist zuurstof nodig om te overleven :) jij doelt op vocht; schimmels houden van vocht en door er juist lucht bij te laten droog je de boel en krijgen schimmels een minder fijne voedingsbodem.

En om die reden ts, droge ondergrond.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:14

vuurneon schreef:
Mareintje schreef:
Hoefschimmels kunnen alleen overleven in een omgeving zonder zuurstof. Door de aangetaste plekken dus bloot te leggen (contact met buitenlucht / zuurstof) kan je het stoppen.

Schimmels hebben juist zuurstof nodig om te overleven :) jij doelt op vocht; schimmels houden van vocht en door er juist lucht bij te laten droog je de boel en krijgen schimmels een minder fijne voedingsbodem.

En om die reden ts, droge ondergrond.

Nee, ik bedoel echt wat ik schrijf. Vraag het maar na aan je smid.
Schimmels in de hoeven houden van een zuurstofarme omgeving.
Als je er zuurstof bij laat, gaan ze dood.

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 21:16

okey, ik heb de hoefsmit er al bij gehad,die heeft het ook ontdekt.dus die heeft idd een stukje eruit gesneden.
maar ben benieuwd hoe lang zoiets kan duren.ik heb de hoefsmit niet zelf gesproken helaas.iemand anders had mijn pony even bij de hoefsmit gebracht.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:21

Op de kinderboerderij waar ik weekenddienst ben heeft de ezel ooit ook schimmel in der hoef gehad. Toen hebben we er ook honing op gedaan en dat hielp goed! Honing is van zichzelf ook een soort antibiotica.

reneemontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:30

Heb het zelf helaas ook bij m'n merrie. Vorig jaar mei is het ontdekt en we dachten in december er vanaf te zijn maar helaas pas geleden weer ontdekt.

Wij hebben er 2x per dag honing pp gesmeerd, biotine van pharmahorse gegeven( is pure biotine zonder toevoegingen en werkt echt wel) en zo nu en dan in een emmer met groene badedas gehad. En idd vooral open en droog houden. Eventueel regelmatig door de smid stuk eraf laten halen en optijd weer laten bekappen.

Kan een half jaar duren maar als je consequent bent misschien wat minder lang.

Bij die van mij was het bijna weg maar helaas toch nog iets van aanwezig.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:32

Zou het zomaar zo kunnen zijn dat er verschillenden schimmels met een verschillende aanpak bestaan? Mariette heeft het over een anaerobe schimmel en idd die kan niet tegen zuurstof. Vuurneon heeft het over een heel andere soort schimmel. Bijvoorbeeld de schimmel die white line desease veroorzaakt, die kan dus wel tegen lucht maar niet zo goed tegen honing of honingzalf. Bij de anaerobe schimmel heb je niets aan honing, de schimmel zit te diep in de hoef...tegen de tijd dat je honing op kunt smeren is het al blootgesteld aan zuurstof.

Miesje48

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:23

Tea tree olie op de plek waar de hoef open gemaakt is druppelen. Elke dag en volhouden tot de schimmel helemaal uitgegroeid is. Schimmels kunnen nuet tegen zuren. Duurt even, maar werkt super!

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:22

Het is vooral belangrijk dat je smid regelmatig langskomt om te bekappen (tussen 6 en 8 weken). Als er dan weer een klein puntje schimmel zit, is hij er direct bij en kan het wegsnijden. Dat is geen ramp. Sommige paarden zijn wat gevoeliger voor schimmel in de hoeven dan anderen. Voor de rest is het nu wachten tot de uitgesneden plek is uitgegroeid. Een gemiddelde paardenhoef groeit een hoeflengte per jaar, dus kan je zelf een beetje uitrekenen hoe lang het duurt voor het gat weg is. Zolang hij er echter niet kreupel op loopt, zou ik me er geen zorgen over maken.

Als je graag iets zou willen doen kan je inderdaad een beetje biotine bijvoeren, om een gezonde hoefgroei te bevorderen. En je dierenarts heeft een desinfecterende vloeistof waarmee je het gat kan insmeren. Het belangrijkste is echter om al het vuil er uit te houden, zodat de zuurstof er goed bij kan.

Wat ik ook wel eens heb gehoord (geen wetenschappelijk onderzoek over) is dat paarden die op vlas staan, sneller schimmel ontwikkelen dan paarden die op stro staan. Die schimmel zou zich lekker voelen in het hout? Paarden zijn geen bosdieren (hout) maar steppedieren (stro), dus dat kan ook iets zijn om over na te denken?

Edebussy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:26

Mijn paard heeft het 2x behoorlijk diep gehad (white line disease) en heb hier toen fungatrol voor gekocht. De hoefolie wel te verstaan.
Mijn smid had het aangetaste deel weggesneden en ik heb elke dag dat deel en de rest van de hoef ingesmeerd met fungatrol.
De hoef groeide mooi aan zonder schimmel en zag er ook extra mooi uit.
Mijn paard stond in deze tijd op stro en nu op vlas nooit meer last, ik doe wel 1x per maand een laagje fungatrol op binnen en buitenkant van de hoef ter preventie.
Fungatrol is op basis van natuurlijke olieen en dus geen chemische zooi.
Zelfs de smid heeft zich in het middel verdiept omdat het zo goed werkte.
Echte aanrader!

Succes ermee...schimmel kan erg hardnekkig zijn!

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:31

Mijn paard heeft het ook gehad, los laten snijden en 4 nachten de hoeven in betadine (hoefzak) gezet, nadien geen last meer.