Ijzers steeds weer af..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aniquegraaf

Ijzers steeds weer af..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 21:44

Hoi bokkers,

Mijn paard staat voor op ijzers, en elke keer weer krijgt ze het voor elkaar om er eentje af te trappen. Niet onder het rijden maar echt in het land. Met of zonder springenschoenen maakt niet zo heel veel verschil. Onder het rijden is het niks aan het hand.

Ze staat voor op ijzers, omdat ze met haar achterbenen haar hoefballen steeds maar weer kapot trapt. Nu staat ze op ijzers met een afronding aan de voorkant. Ze loopt daar echt super op! We hebben voordat we zijn begonnen aan ijzers eerst verschillende manieren van beslaan geprobeerd. En zo te kijken of het zo hielp. Ook hebben we ijzers geprobeerd met kortere takken.

Mijn paard zal vast wel niet de enigste zijn die hier last van heeft. En wat hebben jullie gedaan om het te voorkomen? Ik heb eerst al wat gekeken in oudere topics. Nu zal ik graag willen weten wat jullie nu hebben gedaan om het te voorkomen?

rox_en_wilvy

Re: Ijzers steeds weer af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:47

Break over ijzer eronder laten zetten! Waarschijnlijk kan het voorbeen niet snel genoeg weg waardoor ijzers eraf getrapt worden.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 21:48

En wat houdt zo'n break over ijzer in? Ze heeft nu namelijk ijzers met 2 lippen en daartussen is die afgrond zodat ze haar benen al eerder afzet.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:58

Breakover is door de gebroeders van Nassau uitgevonden. Misschien kun je daar op googelen.

Wat ik me afvraag is hoe goed jouw smid de nagels om niet en of hij/zij daarna de omgezette puntjes niet te dun vijlt. Het kan aan de hoeven liggen, maar het kan natuurlijk ook aan de wijze van eronder nagelen liggen.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:14

Het afrol punt ligt iets meer onder de hoef waardoor het voorbeen sneller weg kan! Officieel een ijzer zonder lippen, maar je hebt ze ook met! Mijn paard loopt er het beste op, met gewone ijzers trapt ze ze er ook onderuit.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:16

Wat voor soort grond heeft je land?
Als ze bij ons op de grote wei staan en het is ook maar iets nat blijft er makkelijk een ijzer achter. Hier nu ook een paar keer gebeurd al.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:17

aniquegraaf schreef:
En wat houdt zo'n break over ijzer in? Ze heeft nu namelijk ijzers met 2 lippen en daartussen is die afgrond zodat ze haar benen al eerder afzet.

Ik weet niet waar je uit Overijssel komt, maar in Hellendoorn heb je de hoefsmid Hennie Janssen.
Hij werkt o.a met dat soort ijzers, hij is zeer ervaren en een hele goede hoefsmid.

Heeft ons paard ook goed geholpen, nu staat ze weer op normale ijzers.

Heb je trouwens een foto van je paard zijn voor hoeven met ijzers?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:32

Zo op het eerst vermoed ik dat het ijzer niet genoeg afronding heeft. Als de voorvoeten op tijd weg zijn, zou je paard geen ijzer af moeten kunnen trappen. Mijn vorige paard was ook een enorme kunstenaar in het aftrappen van zijn ijzers, dit deed hij minimaal 1 keer in de week en ik heb 2 keer het genoegen mogen hebben om een ijzer, met een sierlijke boog, minimaal 40 meter ver weg te zien slingeren. Nadat ik een andere smid heb laten komen die de ijzers wel correct afronde aan de voorkant kreeg hij dat nog maar 1 keer per 2 maanden voor elkaar.
De andere oorzaak kan de ondergrond van de wei zijn. Mijn huidige paard trapte op de vorige stal, kleigrond, ook nogal eens een ijzer af. Op zijn huidige stal, zandgrond, laat hij ze gewoon weer netjes zitten.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 22:36

Wij zitten hier geloof ik gewoon op zand bodem. Met erge regen is het land vaak wel een paar dagen nat.

Ik woon in omgeving Dedemsvaart, maar ik heb het liefst geen andere smid aangezien ze soms niet altijd even lief is. Nu gaat het een tijdje wel redelijk goed dus vandaar.

Heb nu alleen zo deze foto, heb hem even uitgesneden van een normale foto. Ze staat hier ook een beetje raar haha
Ik zal morgen even bij licht een goede duidelijke foto maken.
Afbeelding

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 22:39

Inoterry, ze heeft dan nu ijzers met een afronding. Op de straat en met rijden werkt dat echt super!
Alleen in het land is dat het probleem..

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:44

Mijn paard had hier vorig jaar ook last van, als ze 2 weken bleven zitten had ik geluk := Zeer waarschijnlijk heeft het aan de manier van nagelen gelegen van mijn smid, want toen er voor de zoveelste keer 1 af lag en mijn toenmalige smid niet kon heb ik een ander het ijzer er weer onder laten zetten en een week later toen de andere er af lag ook weer door hem en zo waar bleven ze toen weken zitten. Ik ben toen over gestapt naar die smid en sindsdien geen ijzers meer er af en ze blijven gewoon 8 a 9 weken zitten. Echt een verademing moet ik zeggen! Mijn paard heeft ook altijd ijzers zonder lippen trouwens, dus dat maakte bij hem niet uit, springschoenen ook niet...

Succes in ieder geval, want kan me zo voorstellen dat je er helemaal kierewiet van word om elke keer een ijzer kwijt te zijn. (ik vond ze ook bijna nooit meer terug in de wei, dus moest hij elke keer weer een nieuwe :Z )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:47

Herkenbaar probleem, mijn paard staat nu op soortgelijke ijzers. Die trapt hij niet meer af, maar omdat ik regelmatig buitenritten doe (daarom niet eens lang, 10km ofzo) slijten ze wel sneller dan een normaal ijzer.

Op een bepaald moment kon de smid 1x/week komen, een maand land. Soms trapte hij ze 2x/week af. Ook allerlei dingen geprobeerd, dit werkt tot nu toe het beste. Blijkt alleen dat hij best schokgevoelig is op harde ondergrond voor draf en galop, dus ik overweeg nu kunststof beslag.

Mijn paard tikt wel nog aan. Hij zet de achterbenen wijd, dus ipv instappen/overstappen zet hij de achtervoet naast de voorvoet. Puur toevallig zag ik dus voor we deze ijzers gebruikten een keer dat de nagelkoppen weg waren. Sh*t dacht ik, toch niet wéér een ijzer weg? Nop, ijzer zat er nog onder.

Omdat hij dus naast de voorvoet instapt zeg maar, tikt hij met de achtervoet de nagelkoppen af. 1 goede trap op het ijzer, en dat valt er dan zo onderuit. Handig, want nooit kapotte hoeven of brokken, maar balen voor de kilometers die de smid mag maken...

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:51

Ik volg even. Heb hetzelfde probleem. Paard staat sinds 4 weken voor het 1st op ijzers. 1e keer lagen ze er binnen en week af. Daarna fulltime springen schoenen aan op het land en tijdens het stappen. Maar van de week maakte hij een raar sprong in de bak, en weg ijzer. (Zaten er maar 2 weken onder na de laatste keer verliezen) En voelde dat zn andere ook al weer lossig zat. Smid komt morgen als ik aan het werk ben de ene er weer onder doen, en de andere weer vaster zetten. Maar binnenkort eens goed overleggen hoe we dit kunnen voorkomen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:52

Als dat de voorhoeven zijn, dan is er in ieder geval al 1 ding mis: 2 lippen. Dat soort ijzers zijn zo slecht voor de voorhoeven! Ik zou eerst eens even beginnen met de juiste ijzers eronder plaatsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:58

Dan moet je wel ijzers met 1 lip hebben die blijven zitten :P Die trapt de mijne er geheid binnen de week onderuit, zelfs met maximum aantal aan nagels. Deze helpen echt om de voet sneller te laten afrollen en weg te zetten.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:03

Bij break overs kunnen de lippen er ook gewoon helemaal afgehaald worden. Mijn paard heeft ook geen lippen aan het ijzer.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:04

Varekaj schreef:
Dan moet je wel ijzers met 1 lip hebben die blijven zitten :P Die trapt de mijne er geheid binnen de week onderuit, zelfs met maximum aantal aan nagels. Deze helpen echt om de voet sneller te laten afrollen en weg te zetten.

En helpen de binnenkant van de hoef om zeep. Dit werkt het hoefmechsnisme tegen, wat ongezond is voor de hoef. Ik zou echt verder zoeken dan dit, een hoefsmid die dit onder mijn paard zou willen slaan, kon van mij vertrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:07

Hij gaat als het goed is binnenkort toch over op kunststof, dan is het weer de klassieke vorm. Sinds hij deze ijzers heeft groeien zijn hoeven wel vlotter dan voorheen en is de hoefwand (eindelijk) breder geworden. Lijkt me dat het mechanisme dan toch genoeg gestimuleerd wordt?

Normaal ben ik eerlijk gezegd pro blootvoets, maar da's met deze helaas geen optie.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 06:49

Ze heeft ijzers met 2 lippen, omdat er een afronding aan de voorkant aan zit. Daardoor kan er niet 1 lip aan de voorkant. Ik zal vanmiddag even een duidelijke foto maken. Ik moet nu namelijk naar school :O

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:01

Rindin Je hebt wel gelijk, maar in sommige gevallen moet je uit twee kwaden kiezen. Hier ook een paard met 2 lippen aan het voorijzer. Om dezelfde reden als TS. Ik heb een oudje (25jr) en zijn voorbenen zijn wat hol. Hierdoor gaat het afrollen moeizamer en daardoor zijn wij in het verleden al een paar keer aan de grond beland. Iom met dierenarts en smid is toen ook gekozen voor een ijzer met 2 lippen en dat zorgen voor een goede afronding aan de voorzijde. Op die manier rolt de hoef dus makkelijker af. Ik merkte direct verschil. We zijn nu al weer een paar jaar verder en staan nog steeds overeind. Wel ook een tijd een ijzer zonder lippen gehad, maar door een aftrapijzer weer even terug 2 lippen. Bedoeling is dat er straks weer een ijzer zonder lippen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:15

Zijn de jouwe ook uit een lichter materiaal? Ik merk dat ze wel sneller slijten, vind ik een dik nadeel omdat ik graag buiten de piste of weide ga rijden voor vb. conditietraining of aandacht erbij houden als er veel afleiding is (auto's, fietsers, vogels, vreemde paarden...).

Het is zoals egnie zegt, kiezen uit 2 kwaden. Al wil je je paard zo graag blootvoets, dat lukt hier gewoon niet. Hij schraapt graag, en dan slijten ze veel te snel. In de winter groeien ze ook trager omdat hij ondanks alles dan best vaak op stal moet staan. Sinds april loopt hij 24/7 buiten en dat gaat veel beter. Maar dan blijft schrapen een probleem + asfalt/ verharde ondergrond. Willen of niet, ijzers is het beste.
Van ijzers met 1 lip krijgt hij een verdunde hoefwand en die trapt hij in no time er af. Ja, wat moet je dan...

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:21

Lees dit maar eens: http://hoofcare.nl/hoefbeslag/dubbele-l ... d-of-hype/

Zoals je het hoefbeslag nu hebt is het niet goed in mijn mening.
De ijzers zijn te krap, en veels te ver naar achteren gelegd.
Wat eigenlijk het probleem alleen maar verergerd!!
En ook nog eens andere problemen creëert

:brr:

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:24

Vraag eens een goede hoefsmid om hulp. Mijn paard heeft het 1x voor elkaar gekregen, mijn hoefsmid zelf vroeg gelijk even of hij kon kijken naar randjes in de stal en op het land om te zien hoe ze het voor elkaar heeft moeten krijgen en het probleem op te lossen. Verder heeft hij volgens mij ook aangepast slagwerk toegepast, maar dat weet ik zo 1, 2, 3 niet

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:33

Ieder paard zijn hoeven zijn rond, zou erg zijn moesten ze vierkant zijn :+

Andere smid, goede ijzers erop laten zetten MET 1 lip ipv 2..een smid maakt gewoon zo'n 'inkapping' waar de lip hoort te zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:35

Tja, om er maar gewoon een achter ijzer onder te zetten is natuurlijk geen oplossing, die hebben een hele andere vorm en 2 lippen.
Er moet een voorijzer onder met opzet en de teen kan nog wel ietsje korter/afgerond zodat het paard makkelijker afrold.

Ajb geen breakover ijzer, die zijn zo beroerd voor een paard.

Verder is het ook nog belangrijk dat de smid hoog nagelt en dat de achterhoeven ook op de juiste wijze worden bekapt anders blijft hij vangen.

Voor moet versnelt worden en achter wat vertraagd maar dat kan vooral met bekap werk, ijzer kan het versterken maar vaak hoeft dat niet.