Iemand ervaring met overhoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

axelle_vds

Iemand ervaring met overhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 13:32

Hallo

Ik heb deze week het slechte nieuws gekregen dat mijn paard overhoef heeft. Haar kroonbeen hoort normaal glad te zijn maar dit is niet bij haar. Het is precies of iemand heeft eraan geknabbeld. Haar pees schuurt daar overheen en dit doet pijn.
Wij zijn gestart met een behandeling van 3 maanden, ze krijgt ontstekingsremmers en spuiten miacalcic ( deze zorgt voor bot aanmaak)
Volgens de dierenarts is er 50% kans dat het lukt om haar kroonbeen weer glad te krijgen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:41

Joanne1987

Re: Iemand ervaring met overhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:51

Paard wat ik vroeger op de manege reed had het ook, hebben toen nog een periode behandeld oa ook zooltjes gehad Toen maar uiteindelijk is ie toch ingeslapen

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:23

Het is natuurlijk per paard verschillend, maar kortgezegd is het beter als ie het niet heeft. Er is irritatie geweest van het botvlies (vaak door een klap of het hard aantikken van bijv. een balk) en het botvlies reageert daar op met het aanmaken van bot (lees woekering). Dit kan erg pijnlijk zijn. Je kunt het inderdaad met zooltjes proberen, maar beter gaat het nooit meer worden. Mijn eerste paard had een hoge en een lage overhoef (alsmede chips in de kogels en later ernstige spat), ik heb 'm uiteindelijk moeten laten gaan. Wat ik alleen niet begrijp is dat de DA het kroongewricht weer glad kan krijgen? Zou kunnen hoor, maar ik heb hier nog nooit van gehoord.

axelle_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 14:37

Ik weet dat een normaal paard dit niet moet hebben maar wil het beste voor haar en het haar zo aangenaam mogelijk maken. Haar kroonbeen is niet glad en door die spuiten miacalcic kan dat worden gestabiliseerd. Zo heeft mijn dierenarts het gezegt. Het is 1 kans op 2 dat ze hiermee goed is. Zij heeft het enkel op haar kroonbeen, de rest is in orde. Ze heeft het wel rechts als links vanvoor , links ik mindere mate. Heb jij je paard behandeld?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:08

MD >> BEH

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:33

Nee, ik heb mijn paard destijds niet behandeld, speelde 20 jaar geleden... Voorts geloof ik niet zo in dit soort behandelingen. Er wordt meestal maar een partij beter van, en dan doel ik niet op het paard. Maar ik hoop uiteraard van ganser harte dat je paard opknapt!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:48

Allereerst moet je kijken of je de oorzaak weg kunt nemen, overbelasting, verkeerde belasting, gebrek aan schokdemping etc.

Wat een zooltje toevoegt aan het ijzer is mij niet duidelijk. Dat zooltje heeft weinig schokdemping als je er een stalen plaat tegenaan timmert, zoiets als een inlegzooltje in je houten klompen. Het blijven houten klompen waar je kl..te op loopt. Een zooltje in de zin van een flexibele hoefschoen geeft wel meer schokdemping, zoals ook schoenen voor mensen met een zooltje nuttig zijn. Geen orthopeed die een klomp met een inlegzool zal aanraden :)*

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:59

Wat een rot bericht..
Inspuiten maakt de artrose niet minder maar zou de ontsteking weg halen. Botwoekering blijft.
Hoe oud is je paard?

Mijn paardje heeft het ook en meer artrose ellende in de gewrichten. Hij gaat dan ook hemelen..

axelle_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 21:03

Bij haar is het nog niet echt artrose zei de dierenarts. Artrose zit in de gewrichten, bij haar is het rond haar gewricht.
Het inspuiten zou het moeten stabiliseren zodat ze zonder pijn verder kan. Het is nog niet infiltreren dat we aan het doen zijn. Dit was ook een optie maar dan werd er niets gedaan aan de zaak en zou ik ze zo kapot rijden.

Ze is nog maar 9jaar. Het zou komen door een trauma in het verleden.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:08

Axelle: artrose zit in/op/rond de gewrichten. Mogelijk dat er bij jouw paard sprake is van artritis (de NOG NIET chronische vorm van gewrichtsontsteking welke later artrose wordt). Zoals het mij vroeger geleerd is, is het artrose zodra er botwoekering ontstaat, dit is namelijk onomkeerbaar (al willen sommige dierenartsen je doen geloven dat zij een wondermiddel in handen hebben).

axelle_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 11:46

Mijn dierenarts zei dat er nog geen sprake is van artrose. Maar van periartrose dacht ik (weet de naam niet goed van wat hij zei). Het zit bij haar er rond terwijl artrose in de gewrichten zit. Dit is wat mijn dierenarts mij zei.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:31

Op de rontgen is toch al aantasting te zien? Dat is onomkeerbaar. Misschien wil je de foto pb sturen?
Als het aan beide benen is, is je paard dan een keer aan de hoeven uit de sloot getrokken?

axelle_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 18:36

Ik stuut je een pb :)
Alvast bedankt voor te reageren

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:23

Axelle, lees goed en alles wat je kunt vinden, google en laat je niet zomaar alles vertellen door je veearts. Mogelijk is hij een middel aan het uitproberen waar hij veel vertrouwen in heeft maar in de regel is er aan een overhoef niets te doen. Botwoekering gaat nooit meer weg en kan alleen maar vervelender worden. En al die behandeling zijn maar al te vaak alleen maar goed voor de portemonnaie van de veearts.

Frits had ook overhoef. Daar heeft hij jaren goed mee kunnen lopen. Toen dat niet meer ging was het dus ook echt einde oefening. Ik heb van alles overwogen van inspuitingen, een jaar op de wei tot te trainingsmethode van A de Bodt. Uiteindelijk heb ik besloten dat hij het niet verdiende van hot naar haar gesleurd te worden. Ik wilde niet gaan leuren met een of andere rotziekte wetende dat het allemaal maar tijdelijke oplossingen zijn.

axelle_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 19:35

Wat had jou paard juist? Ook zo als ik beschreven heb, aan het kroonbeen errond, niet in de gewrichten.
Werd het bij jou paard erger met de tijd of..?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:03

Frits had een hoge overhoef, dat is woekering rond het kroonbeen. Het is jaren goed gegaan, maar toen heeft hij zijn been een keer goed gestoten en is de artrose weer actief geworden en gaan groeien. Daarna was het met een half jaar bekeken. Het arme beest wilde nog niet meer op zijn been staan. Dus zonder medicatie ging niet meer. En je beest altijd maar op de buut houden is ook niet gezond.

Het recept voor artrose is altijd in beweging houden, zo min mogelijk op stal. Rust roest in dit geval heel erg. Let wel, bewegen, buitenritten geen of zeer beperkt dressuur oefeningen en niet springen. Artrose en kou zijn geen vrienden. Dat is lastig want aan de ene kant wil je je paard in de wei, aan de andere kant is een warme stal in de winter beter. Zorg voor heel goed hoefmanagement, de straal moet de grond gaan raken en zorgen voor een heel goede bloedsomloop.
Bij een overhoef weet je eigenlijk nooit of het paard er last van krijgt en wanneer. Het kan jaren goed gaan en dan ineens afgelopen zijn. Vooruitgang bestaat niet alleen achteruitgang en het is zaak dat laatste de kans niet te geven. Artrose is ongeneeslijk en betekent uiteindelijk maar al te vaak een enkeltje naar de altijd groene weides.
Laatst bijgewerkt door mrie op 16-08-15 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

axelle_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 20:09

Bedankt voor het antwoord.
Wordt het niet erger als je ermee blijft rijden?
Beter als je ze gewoon op de wei zet?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:22

Nee het hoeft niet erger te worden van het rijden, maar dat hangt dus wel af van hoe je hem rijd. Rustig aan, veel stappen drafje galopje op het rechte (dus niet in bak) En het hangt er vanaf of de artrose echt actief is nu , e veearts kan je dat vertellen.

axelle_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 20:23

Buitenrijden doen wij nit echt. Wij rijden meestal gewoon in de piste.
Ik ga morgen nog eens bellen naar de dierenarts.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:37

Nou straks gaat er nog een wereld voor je open :o