Geen artrose, maar normale gewrichten voor een 9-jarige pony (kogels en knieën), maar wel snel groeiende tenen. Hij stond toen op blote voeten.
Met de smid overlegd en als proef een mustangrol ingevijld. Dat werkte fantastisch, voor 3/4 weken, en dan waren de tenen weer te lang, dus ging hij weer struikelen. Omdat ik niet het risico wilde lopen weer over de kop te slaan is er voor een ijzer onder gegaan, met de rol er in gezet. Hij liep er fantastisch op. Veel zekerder. Elke 8 weken kwam de smid voor nieuwe ijzers.
Omdat hij van zichzelf erg mooie en sterke voeten had voor de ijzers, vond ik het toch zonde. Ik zag zijn voeten veranderen door de ijzers. Dus in overleg met de smid een paar weken terug de ijzers er weer onderuit gehaald en een stoomcursus mustangrol vijlen gehad. Nu houd ik ze zelf elke 2/3 weken een beetje bij en eigenlijk gaat het heel goed. Hij staat nu 5 weken zonder, ik heb ze nu 2x bijgevijld. Hij struikelt nog steeds niet, hoeven zien er weer steeds mooier uit. Hij slijt wat scheef af (staat toontredend), ik moet maar 1 kant in vorm vijlen zeg maar zodat het weer gelijk is en de rol er mooi in zit.
Ben ik erg blij mee

Wat me wel opvalt is dat hij nog steeds erg gevoelig is. Berm gaat goed, asfalt op zich ook wel mits het gelijk is. Maar ongelijke harde bodem en grind is echt drama. Daar is hij enorm gevoelig op. Voor de ijzers was dit niet, met de ijzers ook niet overigens, maar het heeft de hoeven aardig afgezwakt. Enig idee hoe lang het duurt voor ze weer zo sterk zijn dat het een stuk minder/niet gevoelig is? Ik pak nu buiten veel berm, maar ook bewust stukken stap en draf op het harde en die stukken worden gelukkig steeds langer.
Voor de ijzers liep hij gewoon zuiver over een grindpad. Nu loopt hij het niet en zoekt zelf zeer onregelmatig de berm op. In de berm loopt hij gewoon weer zuiver, het is echt de ondergrond. Zou zo fijn zijn als hij weer net zo makkelijk op andere bodem loopt als voorheen.