stijfjes in achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

stijfjes in achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 20:31

Vandaag en gister viel me op dat mijn 11 jarige fjord wat stijfjes is.

Even wat info.
Ze heeft verbeend kraakbeen voor. Achter is niet op foto geweest maar kan dus ook zo zijn.

Vorig jr vast gezeten in bekken Door rare uitspatting op de wei. Los gemaakt en vervolgens geen probleem meer.

Hypermobiel in bekken gebied.
Recreatief gereden.4/5 x per week. Altijd,zomer of winter, hard op de spieren. Vit e sel mg zijn getest was prima. IR is ook niet geconstateerd.

Goed. Gister en vandaag gelongeerd. Gister viel me direct op dat de eerste passen draf linksom niet lekker verlopen. Haast soort van even Door het bekken zwikken en dan loopt ze goed. Als ze eenmaal warm gedraaid is zie je er niks meer aan.

Ze heeft wel vaker van die periodes dat ze wat stijfjes is.eenmaal op dreef is het een stoomtrein.

Nu is ze dus niet de meest fantastisch in elkaar gezette fjord. Verbeend en hypermobiel..harde spieren.

Kan ik hierbij iets ondersteunends geven? Denk ik dan aan iets voor de gewrichten of meer ri spieren?

Ze krijgt overigens dagelijks vitalbix en weidegang 24/7 op strook begrazing.

Martje80

Re: stijfjes in achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 09:18

Niemand tips?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:19

Filmpje?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:26

Klinkt wat artroseachtig. Gezien de leeftijd en de dingetjes die ze al heeft lijkt dat niet ondenkbaar.
En alhoewel IR niet is geconstateerd, wil dat niet zeggen dat ze niet gevoelig is voor suikers. Is soms moeilijk te vinden en er moeten vaak meerdere bloedonderzoeken voor plaatsvinden om het te constateren. Komt namelijk wel veel voor bij dit ras. Kijk dus uit met supplementen die suiker bevatten. Een glucosamine supplement voor de gewrichten zou ik dus niet doen. Primeval chelatinaat zou je wel kunnen proberen. En voor de spieren glucobalance.
Heb je je DA er al eens naar gevraagd?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 11:18

Glucobalance krijgt ze idd al. Was ik vergeten.
Heb het er nog niet weer met de da over gehad. Die heeft uiteraard de verbening geconstateerd. In overleg besloten daar nog geen speciale dingen voor te ondernemen. Het was nog niet heel ernstig. Helaas weet je bij verbening niet hoever en hoe snel het vordert.

En idd kan best op meerdere plaatsen artrose zijn.heup bekken gebied is dan alleen via mri te zien denk ik?

Glucosamine zou idd een goede ondersteuning kunnen bieden.

Qua suiker is ze idd gevoelig. Geef ik ook verder niet. Als in muesli of brok oid. Wel hooi en uitgebloeid gras maar dat gaat verder prima

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:47

In dat geval (vanwege de suiker) zou ik dan geen glucosamine geven maar primeval chelatinaat (daar zit geen suiker in). In overleg met de veearts zou je ook duivelsklauw kunnen geven (= natuurlijke pijnstiller) Staat wel op de dopinglijst en zou ik ook niet zonder DA begeleiding doen, maar het geeft wel een beetje beeld of het artrose zou kunnen zijn.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 13:55

Het lastige is dat het geen lenig dressuur getraind los paard is. Het is een kort zwaar type recreatie fjord die alleen km maakt rechtuit en 1 of 2x per week aan de longe loopt. Wellicht zit daar ook een puntje hoor. Meer gymnastiek doen. Maar dat trekt mij en haar beide niet..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:06

Ik vind jouw fjord wel een fjord zoals ie zou moeten zijn. Mooi type. Aan de zware kant, dat wel. Daar zouden de klachten ook vandaan kunnen komen. Maar of ze nu recreatief worden gebruikt of in de sport, ze hoeven niet vast te komen zitten. Als jij verandering merkt tov van eerder dan zal er iets veranderd zijn. En zoals je het omschrijft (stijver beginnen en dan na eenmaal warm gedraaid beter lopen) klinkt het wel als artrose.
Vwb het gewicht. Op haar dieet letten en liefst wat meer kilometers maken kan al heel wat doen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 14:24

Dat gewicht blijft gewoon een heel lastig ding hihi...ik heb me er bij neergelegd dat ze met 5 x per week 10 km achtereen up tempo draven niet slank wordt, het leuk moet blijven en vooral hobby is waar ik van wil genieten en geen issue moet zijn

Afbeelding

.Deze is redelijk recent. Ze is nu ietsje voller maar ik ben tevreden met wat we doen en hoe ze er uit ziet.

Foto's in profiel zijn al wat ouder

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 20:07

https://youtu.be/85_gJ07U8yA

Nou poging tot filmen zweep vast en paard voorwaarts krijgen hihi.(kijk zonder geluid,dat leid af

Echt de eerste draf pas knikt ze een beetje in/Door en de eerste pasjes een beetje stijf. Na een rondje of 2 gaat ze marcheren en is er niks adh