Kreupel bij buigproef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Kreupel bij buigproef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 08:24

Dit wordt een heel verhaal, maar ik zou graag wat advies willen.

Gisteren ben ik naar een paardje wezen kijken voor mijn moeder, bij de telefonische afspraak werd netjes vermeld dat het desbetreffende paard net die dag opgepakt zou worden omdat het een week kreupel had gelopen na een flinke aanvaring in het land.
Daar aangekomen hebben wij het paard los zien bewegen en liep hij rad, en daarna is hij voorgereden in een vrij zware bak en hebben we hem zelf uitgeprobeerd.
Aan de benen voor het lopen was niks te zien/voelen.
Mijn moeder was enthousiast en wilde het paardje graag hebben, maar eerst een klinische keuring doen.
Dat kon gelukkig direct, de dierenarts was er al na een half uurtje.
Voordat de dierenarts kwam vertelde de eigenaresse dat hij kreupel aan rechtsvoor was, toen hij kreupel was.

Bij de buigproeven liep hij dus kreupel, viel erg op links en werd al lastig als het rechterbeen vastgehouden moest worden voor de buigproef. De dierenarts was daar eerlijk en duidelijk over..naderhand zagen we dus ook dat hij rechts een verdikking bovenin op zijn pees had die ook wat warmer was. {peesblessure??}
Nu hebben we afgesproken dat hij 2 weken rust krijgt en dan weer klinisch gekeurd word...maar ik vraag me af of we daar goed aan doen. Hij zou daar door heen kunnen komen wellicht met blessure..en wij weten gewoon niet hoe ernstig het is en we willen geen problemen kopen.

Aan de andere kant is het paard pas 5 jaar oud, net een jaar onder het zadel...dus in hoeverre kan zo'n dier problemen hebben? Hij is bedoelt voor de recreatie en valt in de lagere prijsklasse.

Wat is wijsheid?
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 29-07-15 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kady1

Re: Kreupel bij buigproef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:31

Betreft een pees blessure dit kunnen ze op elke leestijd krijgen en kan op elke leeftijd ernstig zijn. Als het echt een peesblessure is dan komt het paardje over 2 wk ook niet door de keuring.
Ik zelf zou die twee weken afwachten en als ze dan afgekeurd wordt lekker verder zoeken .

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:32

mmm ik zou het niet vertrouwen.. beetje vreemd allemaal

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:33

Pff lastig, ik zou hem inderdaad een poosje laten staan en daarna opnieuw de buigproef doen. Loopt hij dan nog kreupel zou ik hem echt laten staan..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:37

Niet handig om een buigproef te doen als je op de pees al kan zien dat er iets niet goed zit.

Andermans ellende, lekker laten staan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:38

Ik vind het niet zo raar dat een paard die net stil heeft gestaan omdat die kreupel was niet goed is op de buigproef. Snap niet dat eigenaar het goed vond om meteen een keuring te doen ipv paard eerst nog wat te laten herstellen en jullie nog een keer laten proefrijden.
Wie gaat de nieuwe keuring doen, dezelfde dierenarts? En is dat jullie eigen DA of die van de verkoper? Zou iig zorgen voor een onafhankelijke DA en zelf bij keuring zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 08:41

janderegelaa schreef:
Niet handig om een buigproef te doen als je op de pees al kan zien dat er iets niet goed zit.

Andermans ellende, lekker laten staan.

Mee eens, dat zag ik dus ook pas nadat hij kreupel was..

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:42

Dit las ik laatst ergens anders: een paard koop je niet met problemen, die krijg je vanzelf wel. Dus ga op zoek naar een paard wat voldoet aan jullie eisen, maar die in ieder geval klinisch goedgekeurd is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 08:42

Evelijn schreef:
Ik vind het niet zo raar dat een paard die net stil heeft gestaan omdat die kreupel was niet goed is op de buigproef. Snap niet dat eigenaar het goed vond om meteen een keuring te doen ipv paard eerst nog wat te laten herstellen en jullie nog een keer laten proefrijden.
Wie gaat de nieuwe keuring doen, dezelfde dierenarts? En is dat jullie eigen DA of die van de verkoper? Zou iig zorgen voor een onafhankelijke DA en zelf bij keuring zijn.

Ja dat snap ik dus ook niet helemaal...daarom mijn twijfel, het is de bedoeling dat dezelfde dierenarts {van de verkoper}de keuring gaat doen. Wij kunnen er wel bij zijn waarschijnlijk.

ChantalMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:44

Ik zou het niet doen, lekker een ander paard zoeken hoor. Anders ben je meer daar mee bezig terwijl er nog genoeg 'gezonde' paarden lopen die een baas zoeken :D

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:46

Dit lijkt op hetzelfde als toen bij mijn paardje. Ik had dit paardje eerst als verzorgpaard voor de zomer en eigenlijk zou het paardje, als hij kilometers gemaakt had, verkocht gaan worden. Hij is verkocht maar aan mij, ik wilde hem graag hebben. De dag voor de keuring kwam zijn vriendje weer terug van een maand vakantie, blijdschap alom bij beide paarden maar het land was zo nat en glibberig dat hij waarschijnlijk onderuit gegaan is. De dag erna bij de keuring en ook de buigproef... kreupel, twee weken rust en weer een buigproef... nog steeds kreupel. Toen heb ik een traject ingezet wat je ook zou doen als het paard al echt van mijzelf was. pijnstilling, rust en rustig stappen, een holistische osteopaat erbij gehaald en die heeft hem behandeld. Dit alles was in september en in februari was alles echt weer goed. Wij stonden toen op een zeer primitieve stal met een echte winter, sneeuw en ijs, en dus konden we een aantal weken in de winter niets doen.
Ik heb mij in deze periode wel eens op mijn hoofd gekrabt, waar ben mee bezig, gaat dit goed komen, zal ik maar naar een ander paard kijken. Hij was nog niet van mij en ik had hem zo naar de eigenaar terug kunnen doen, maar ik was al zwaar verliefd, ik had de hele zomer met hem gewerkt en dat was gewoon goed gegaan. De blessure kwam gewoon door het dol doen op het te gladde land.
Jullie hebben deze band nog niet met dit paard dus je moet je afvragen of je dit zou willen voor een "vreemd" paard, nu bedoel ik niet dat ieder paard met een blessure 5 maanden bezig is met herstel. Ik wens jou en je moeder veel wijsheid en succes met jullie zoektocht en ik gun jullie een leuk paard waar jullie leuke ritten mee kunnen maken /3 /3 {:} :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:46

Ik zou m niet alleen door de buigproef gooien, maar ook een foto laten maken. Als je echt verliefd op t dier bent dan he. Anders laten staan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:51

Ik snap niet dat mensen een paard te koop zetten die vorige week nog kreupel liep. Dan haal je hem toch tijdelijk uit de verkoop en zet je hem pas weer te koop als hij goed loopt?

Een flinke aanvaring in het land laat toch sporen na als schaafwonden, plekken, whatever?

Klinkt mij bijna mer als 'indekken' met een praatje zodat het allemaal op die 'aanvaring' gegooid kan worden en hopen dat hij door de buigproef zou komen.

Maar goed, wie weet ben ik veel te achterdochtig :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 08:52

Dank jullie! foto en echo zat ik ook al aan te denken..

Wij kennen de voorgeschiedenis niet, dus het is lastig om in te schatten..hij staat twee maanden op deze stal en is hier voor wel gewoon gereden dus.

Maar ja, er staat inderdaad genoeg te koop.

Ik ga het er nog wel even met mijn moeder over hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 08:53

Collie, die schaafplekken en bijtwonden had hij ook..maar ik snap je twijfel geheel. Dat speelt bij ons uiteraard ook mee.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:54

Hoe lang staat hij/zij te koop? en waar? (marktplaats?)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 09:12

Je hebt pb

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:22

Ik zou hem zelf laten staan. Je laat hem keuren omdat je een "gezond' paard wil en als hij niet door de keuring komt, is dit de conclusie: laten staan.

Mocht je over 2 weken toch opnieuw laten keuren, laat dan in ieder geval ook bloed afnemen. Want mocht hij nog niet goed zijn, dan is het te verleidelijk om het paard pijnstilling te geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 09:35

Goeie tip...dankje

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:38

Lastig verhaal.
Je kunt niet iedereen zomaar geloven, zeker niet als er geld mee verdiend word.
Maar aan de andere kant is het natuurlijk best mogelijk dat het zo gegaan is.

Voor de voorgeschiedenis zou je nog kunnen vragen naar de vorige eigenaar, en daar contact mee opnemen.

Ik zou iig deze 2 weken rustig verder kijken naar andere paarden en dan het bericht van de verkoper afwachten.
Je hebt best kans dat hij in de tussentijd gewoon verkocht word, tenzij je hem reserveerd uiteraard (onder voorbehoud dat hij gewoon goed loopt).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:09

Als ie over twee weken wel rad is, zou ik het paard zéker op proef vragen minimaal twee weken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:35

Raar verhaal. Een paard dat een week stil heeft gestaan wegens kreupelheid zo vol aan het rijden zetten? Het lijkt idd wel of ze erg veel haast hebben met de verkoop en hopen dat er iemand "intrapt".
En niet een klein beetje kreupel maar flink kreupel bij het klinisch onderzoek. Ik zou het niet doen.
Zoals gezegd "een paard koop je niet met problemen, die krijg je vanzelf wel".

Mocht je het paard niet kunnen vergeten dan opnieuw laten keuren als hij rad loopt, maar met foto en scan van de pezen. Kosten verkoper. En bloedafname. Anders echt niet doen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:45

Als jullie werkelijk op dit paard vallen, zou ik hem wat langer rust dan 2 weken geven. Ga over 6 weken nog eens kijken en laat de keuring doen door een dierenarts die jullie uitzoeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 17:24

Ook weer goede tips, dank jullie wel! foto en scan van de pezen en bij "afkeur" kosten verkoper lijkt me ook wel een goeie. En inderdaad, eigenlijk moet hij langer dan twee weken rust.