Paard tikt sinds kort voorbenen aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GixWillsNino

Paard tikt sinds kort voorbenen aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 09:36

Mijn hackney (grote maat) is nu z'n 10 maanden onder het zadel, en begint steeds sterker in zijn lichaam te worden.

Maar nu is mij sinds kort opgevallen dat hij zichzelf aantikt. Hij heeft aan beide voorhoeven nu verwondingen zitten. (blauwe plekken, wondjes etc). Hij heeft geen ijzers.

Ik ben nu al gaan rijden met springschoenen, maar ik vraag mij af hoe dit precies ontstaat, en of dit op te lossen is?

Mizora

Re: Paard tikt sinds kort voorbenen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:38

Dit komt omdat hij achter er wel meer onder plaatst maar voor (nog) niet snel genoeg weg is. Dit kan soms verbeterd worden door de hoef beter af te laten rollen (een hoeffoto is interessant om die reden) en door meer op de achterhand te gaan rijden. Hierdoor wordt de voorhand minder belast en kan hij eerder wegkomen.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 13:27

Ik ben al bezig met wat verzamelen, overgangen, halve ophoudingen, basis zijgangen (wijken schouderbinnen).
Ik merk het niet aan hem trouwens dat hij zichzelf raakt, met rijden. Maar de laatste tijd zijn zijn hoefballen altijd beschadigd als ik zonder bescherming bijv. naar buiten ga. Het is paard dat heel barok oogt, mooi gewicht (voorheen te zwaar), wel heel rond gebouwd, flinke hals etc.

Tijdens het longeren zie ik vooral in stap grote passen (niet het aantikken) hij stapt soms wel twee drie hoeven over. In draf meestal
meestal een halfje of 1. Aan voorbeen gezwaai ook geen gebrek (hackney).

De hoeven zijn iets een probleem bij hem, hij kan niet naar de smid. Dit doen we dus zelf maar met de smid die meekijkt. (lang verhaal loopt een ander topic over). Zijn hoeven moeten nog wat meer afronding hebben bij de teen, maar daar gaat het nu ook steeds meer naar toe. (maar voorheen waren de hoeven echt om te huilen en gebeurde het ook niet).

Hij kan soms wat enthousiast worden, misschien dat hij dan zichzelf aantikt en verder niet? (omdat ik het aan de longe dus ook nooit gezien heb).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:43

Je zegt dat je al bezig bent met verzameling, en ik vermoed dat dit deels ook de reden zal zijn van jouw probleem.
Te vroeg en vooral door dit onjuist te gaan uitvoeren , net daardoor ga je te veel de voorhand afremmen en daar krijg je dan deels ook deze problemen door.
Je zegt ook dat je de hoeven zelf doet want het paard geeft zijn voeten niet aan de hoefsmid ???????
Braaf hoefjes geven en rustig blijven staan tijdens dit soort werk is ook onderdeel van basis-opleiding van het paard, ieder paard kan dit leren, hoe dan ook, als het bij jou nog niet lukte is dat enkel omdat dit nog onvoldoende werd geoefend of ronduit verkeerd werd geoefend.
Als er problemen zijn in de omgang dan moet je altijd de oplossing bij de mens zoeken niet bij het paard.

Gix schreef:
Ik ben al bezig met wat verzamelen, overgangen, halve ophoudingen, basis zijgangen (wijken schouderbinnen).
Ik merk het niet aan hem trouwens dat hij zichzelf raakt, met rijden. Maar de laatste tijd zijn zijn hoefballen altijd beschadigd als ik zonder bescherming bijv. naar buiten ga. Het is paard dat heel barok oogt, mooi gewicht (voorheen te zwaar), wel heel rond gebouwd, flinke hals etc.

Tijdens het longeren zie ik vooral in stap grote passen (niet het aantikken) hij stapt soms wel twee drie hoeven over. In draf meestal
meestal een halfje of 1. Aan voorbeen gezwaai ook geen gebrek (hackney).

De hoeven zijn iets een probleem bij hem, hij kan niet naar de smid. Dit doen we dus zelf maar met de smid die meekijkt. (lang verhaal loopt een ander topic over). Zijn hoeven moeten nog wat meer afronding hebben bij de teen, maar daar gaat het nu ook steeds meer naar toe. (maar voorheen waren de hoeven echt om te huilen en gebeurde het ook niet).

Hij kan soms wat enthousiast worden, misschien dat hij dan zichzelf aantikt en verder niet? (omdat ik het aan de longe dus ook nooit gezien heb).

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:49

Ik vermoed eigenlijk ook de hoeven... Helaas... Want dat is inderdaad een drama bij dit paard (op youtube genoeg filmpjes gezien om te weten dat je dat probleem niet 123 opgelost hebt met hem...) wanneer komt de smid weer kijken? Wellicht dat je dit even met hem kunt bespreken...

Heb je overigens dressuurles? Wellicht dat je instructeur kan zien of er rijtechnisch iets mis gaat...

jillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 19:58

Iets heel anders, bij mijn pony was het vooral toen de bak geslepen was en het zand veel zwaarder was dan voorheen. Nu is het weer weg.

Is er niks veranderd van buitenaf en is hij op dezelfde manier bekapt dan kan het rijtechnisch liggen, zoals de andere al zeiden.. Rustig de tijd gunnen en op de juiste manier aan de slag. Zo niet dan zou ik even een fototje laten maken of een ander ernaar laten kijken.