Wanneer / ooit paard van ijzers af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djoekie

Wanneer / ooit paard van ijzers af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 01:17

Hallo allemaal,

Mijn Tinker/Fries merrie staat sinds vorige week rondom op ijzers. Ik heb haar anderhalve maand geleden gekocht met alleen ijzers aan haar voorbenen en heb die eraf laten halen gezien ik geen fan ben van ijzers. Echter liep ze de weken erna gewoon moeilijk en langzaam en rot. Je zag gewoon aan haar dat ze flink last had. Nu bleek ze helemaal op de straal te lopen en de hoefrand achter was nog korter dan de straal dus bood totaal geen steun. De hoefsmid heeft mij toen aangeraden om haar weer op ijzers te zetten, en achter nu ook. Dit heb ik gedaan en direct na het plaatsen liep ze weer op normaal tempo en (ogenschijnlijk) zonder pijn. De hoefsmid raadde de ijzers aan om de hoefrand even kans te geven om te groeien zodat die weer de grond zal gaan bereiken voordat de straal dat doet wanneer de ijzers eraf gaan. Dit zou hij willen proberen na ongeveer 16 of 22 weken.

Nou heb ik vroeger altijd mijn tinkers veelvuldig buitengereden (makkelijk 4 keer in de week en veel op asfalt) zonder ijzers en zij hadden nooit ergens last van. Nooit geen (te) korte hoeven gehad of moeilijk lopende paarden, dat ging gewoon perfect.

Wat denken jullie? Heb ik nu een paard wat gewoon niet zonder ijzers kan?? Denken jullie dat de methode van de hoefsmid gaat werken en zijn er alternatieven?
Mijn paard had zonder de ijzers ook in de wei, bak en stal last van haar hoeven dus het is zeker niet alleen voor het buitenrijden!

Ik heb gewoon geen ervaring met ijzers omdat mijn tinkers het gewoon altijd perfect deden zonder, waar ik heel blij mee was omdat ik niet van ijzers houd (ze zijn hard, verminderen hoefmechanisme/beweging in hoef, ze zijn glad (vooral dit vind ik heel vervelend en eng) en duurder, wat natuurlijk niet geeft, maar ook niet bepaald "leuk" te noemen is).

Ik hoor gewoon graag eens de meningen van jullie en of er iemand dit wel eens meegemaakt heeft en tips voor mij heeft. Krijg ik mijn paard ooit nog van ijzers af zonder pijn??

Alvast bedankt! :)

Groetjes Demi

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 02:04

Het js natuurlijk niet prettig voor je paard als de straal teveel uitsteekt. Een hoefijzer is echter niet de enigste oplossing. De straal gewoon een stuk bijsnijden zodat deze niet meer uitsteekt (wel grondcontact) zou voldoende moeten zijn.

Mizora

Re: Wanneer / ooit paard van ijzers af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 06:35

Hoe zien de hoeven er nu uit? Van voren, zij, achter en onder?

De straal hoort gelijk met de hoefwand te lopen (die weer gelijk hoort te zijn met de buitenste rand van de zool). Maar ik verwacht eigenlijk niet dat dit het enige probleem is, daarom ben ik erg nieuwsgierig naar de foto's.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 06:48

Als je je paard graag van ijzers af wilt en de hoef nog wel een tijd moet 'aansterken' zijn hoefschoenen dan niet een idee?

evt als je interesse hebt kan ik je de site van mijn hoefsmid geven (hij werkt volledig zonder ijzers, wel met hoefschoenen.)

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 07:10

Ik heb ook een pony gehad waarbij het eerst niet lukte om van haar voorijzers af te krijgen.
Ze bleef net niet lopen,toen weer ijzers onder gedaan.
Ruim half jaar later weer geprobeerd in overleg met hoefsmid .Ze zijn toen vrij lang gelaten en hebben flink gebrokkeld in het begin maar ze heeft niet gevoelig of kreupel gelopen .Zag er niet heel fraai uit in het begin.Nu loopt ze op straat ook fijn zonder ijzers.
Succes!

Djoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 09:03

Jullie snappen natuurlijk wel dat het geen kwestie meer is van "even de straal bijsnijden" hihi. Haar hoeven waren zo kort dat er niks meer af kon en haar straal stak gewoon uit ten opzichte van haar hoefrand en de rand van haar zool. De "zachte" delen van haar hoef en hiel waren al aan het verhoornen en hard geworden en daardoor hebben we ze toch weer op ijzers gezet want ze had gewoon te veel pijn.

Het is dus geen kwestie van de hoef aansterken, maar van de hoefrand erg laten groeien waardoor die weer even lang of langer is dan de straal en dus als eerste de grond raakt ipv niet.

Djoeke heeft een hele gevoelige kroonrand en lekkere sokken die weer aan het aangroeien zijn nadat ze voeoge eigenaresse ze afgeschoren heeft, dus daar worden hoefschoenen lastig bij. Ook zijn hoefschoenen alleen voor het rijden, maar mijn paardje heeft zonder ijzers altijd en overal pijn. Ook op de wei waar de hoeven gewoon slijten dus waar het aangroeien ook weer langer zou duren dan met ijzertjes.

Ik vind het leuk en fijn om te lezen dat jij het ook hebt gehad Sarino en dat het bij jou uiteindelijk wel gelukt is op de manier die mijn hoefsmid ook wil proberen na de zomer! *\o/*

Ik zal vanmiddag foto's maken!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:04

Nee, sorry, ik snap niet dat het ''geen kwestie is van de straal bijsnijden''. Met straal bijsnijden bedoel ik een stuk van de bovenkant overigens, niet van de zijkant. In principe moet een hoef zo kort zijn dat de hoefwand gelijk is aan de zool. Niet langer. De straal moet uiteraard óók niet uit steken. De hoefrand moet niet lang(er) zijn het is de straal die je moet bijwerken.

Kijk eens op de volgende sites:
www.hoefnatuurlijk.nl
www.paardenhoeven.info

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:18

krijgt ze kuil of hooi? wie weet ligt het daaraan, tenminste bij mijn fjord wel, heeft lang op kuil (wisselend van kwaliteit) gestaan en werd steeds gevoeliger met lopen op het harde en ijzers leek de goede oplossing.. heb besloten om haar weer hooi te geven (ze werd ook sloom) en knapte zienderogen op!! ze loopt inmiddels goed zonder ijzers en haar hele conditie en vacht zien er opvallend beter uit dus wie weet ligt het aan het voer wat ze krijgt.....

Djoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 21:17

Ik snap dat je van de bovenkant bedoelt maar als ik daar nu nog 1 mm vanaf haal zit ik in het leven. Haar hoef is op. De smid kan nergens meer wat af halen. De straal steekt zonder ijzers uit en nu met de ijzers niet meer zo. Als het alleen maar "even de straal bijsnijden" was ,had ik natuurlijk geen ijzers gehad en deze vraag niet :).

Ze krijgt gewoon hooi. Het gras is op dus daar kan het niet aan liggen en ze krijgt cavalor performix muesli. Eiwitarm dieet dus :).

De foto's ben ik vandaag helaas niet aan toe gekomen daar ze vandaag ietwat moeilijk liep met haar linker hak dus ik daar mee bezig ben geweest. Waarschijnlijk spierpijn omdat ze voor het eerst achter op ijzers staat.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:26

Ik zou even afwachten, die 16 - 22 weken. Wanneer er dan nog steeds geen verbetering is, dan zal ze denk ik op ijzers moeten staan. Wanneer er na die weken verbetering is en de ijzers eraf kunnen, dan zal ik weer even kijken hoe het gaat. Als ze het ijzerloos goed doen, dan lekker ijzerloos laten en anders helaas de ijzers eronder.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:21

Foto van de straal? Het is geen probleem als de straal tov de hoefwand enkele millimeters uitsteekt, onder het gewicht van het paard veert de straal toch in. Bovendien is de straal de nike air van het paard.

Wanneer een paard goed bekapt wordt, niet in de straal snijden, niet in de zool, hoefwand en steunsels gelijk met de zool én het paard staat buiten (geen inwerking van urine en mest! en veel beweging!) kan een paard prima ijzerloos functioneren.

Mijn vriend reed drie vier keer per week 20 kilometer, ijzers sleten af tot mesjes binnen vijf weken. Hij dacht dat zonder ijzers rampzalig zou worden. Wat blijkt? Ze staan nu zonder ijzers, worden natuurlijk bekapt en je kunt de groei er nog niet eens afrijden, om de week kan je aan de gang met de hoefwand afronden en de steunsels bijwerken. Hij rijdt nog meer dan voorheen over het asfalt, voorheen met ijzers in de berm om al te grote slijtage te voorkomen, en om de week kan je nog aan de gang om de hoeven bij te werken :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:24

Een straal mag een stukje uitsteken, en de hele hoef dient mee te dragen, niet enkel de rand.
Je paard zijn hoeven zijn zo slecht dat ze moeten herstellen, ijzers zijn symptoombestrijding.

Kijk eens op hoefnatuurlijk.nl of paardenhoeven.info voor meer informatie over ijzers en blootsvoets.
Het kán!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:26

Niet alleen natuurlijk bekappers vinden dat ijzers nadelen hebben, hoefsmeden zélf vinden dat ook:

Nadelen van hoefbeslag:

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkerlijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau

Dus eraf met die dingen en er nooit meer op :Y)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:37

Ze wil ze er toch af en is toch geen voorstander van ijzers, wat heeft ze dan aan dergelijke info?

@TurdusMerula: Hoe stel jij voor dat ze herstellen?
Moet een paard dat gewoon pijn heeft maar blijven doorlopen met pijn?
De gevoeligheid kan maanden duren en soms blijvend zijn.

Ik vind het een beetje raar om dit topic te gaan vullen over hoe erg ijzers zijn, omdat ze zelf duidelijk aangeeft er geen voorstander van te zijn en dat ze liefst het paard ijzerloos heeft, de vraag is hoe ze dat kan bereiken. Geef daar eens antwoord op dan? Geldt ook voor Arabesk.
Gewoon er af laten werkt duidelijk niet.

Djoekie, je kunt natuurlijk altijd een second opinion vragen van een andere smid. Mijn ervaring is dat elke smid een andere kijk heeft.
Persoonlijk denk ik dat tijdelijk een ijzer om en en ander te laten groeien als de hoef zo blut is, helemaal geen gek idee.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:52

Lusitana schreef:
Ze wil ze er toch af en is toch geen voorstander van ijzers, wat heeft ze dan aan dergelijke info?

Djoekie, je kunt natuurlijk altijd een second opinion vragen van een andere smid. Mijn ervaring is dat elke smid een andere kijk heeft.
Persoonlijk denk ik dat tijdelijk een ijzer om en en ander te laten groeien als de hoef zo blut is, helemaal geen gek idee.

Mee eens.
Onze Tom heeft ook tijdelijk met ijzers rond gelopen en dat was na 4 x vervanging, zeg ongeveer 16 weken niet meer nodig.
In die tijd was er een stalwisseling aan vooraf gegaan, werd meer gereden, ook op verharde weg.
@ Demi: heb jij ook iets veranderd qua stalling of voer in de weken voor dat dit alles veranderde?
Dus bv wei en haar minder gereden?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 23:08

Maartje1990 schreef:
Nee, sorry, ik snap niet dat het ''geen kwestie is van de straal bijsnijden''. Met straal bijsnijden bedoel ik een stuk van de bovenkant overigens, niet van de zijkant. In principe moet een hoef zo kort zijn dat de hoefwand gelijk is aan de zool. Niet langer. De straal moet uiteraard óók niet uit steken. De hoefrand moet niet lang(er) zijn het is de straal die je moet bijwerken.

Je snapt hopelijk toch wel dat een te korte hoefwand niet opgelost kan worden door de straal te kort te snijden? Op een gegeven moment houdt de straal op en begint het stuk paard waar je liever niet in snijdt. Tenzij het de bedoeling is dat het paard eerst pijn lijdt tot het fatsoenlijke hoeven heeft. In dat geval is het een prima oplossing. ;)

Met ijzers eronder kan de hoefwand even aangroeien tot ze zonder kan. Prima oplossing toch?

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 00:20

Zelf boek ik erg goede resultaten door het bijvoeren van biotine. Wellicht kun je dat proberen om wat sneller van de ijzers af te komen?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 00:52

Citaat:
@TurdusMerula: Hoe stel jij voor dat ze herstellen?
Moet een paard dat gewoon pijn heeft maar blijven doorlopen met pijn?
De gevoeligheid kan maanden duren en soms blijvend zijn.

Citaat:
Ik vind het een beetje raar om dit topic te gaan vullen over hoe erg ijzers zijn, omdat ze zelf duidelijk aangeeft er geen voorstander van te zijn en dat ze liefst het paard ijzerloos heeft, de vraag is hoe ze dat kan bereiken. Geef daar eens antwoord op dan? Geldt ook voor Arabesk.
Gewoon er af laten werkt duidelijk niet.

Ik verwacht niet dat een paar maanden met déze mate van pijn zal blijven rondlopen.
Samengevat: rantsoen aanpassen naar zo min mogelijk suiker/graan, huisvesting met voltijdse beweegmogelijkheid (uiteraard in een zo stabiel mogelijke kudde), rijden niet of volledig aanpassen, zo regelmatig mogelijk bekappen.
Bij extreme gevoeligheid hoefschoenen en een zachte ondergrond.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 05:42

1 mm is absoluut onmogelijk. Overigens, hoe kun je dat in godsnaam zien dat dat het geval zou zijn? De straal is onwijs dik voor je in het leven zit dus een stukje er af snijden is geen probleem. Ja, straal kan een stukje uitsteken maar zeker als je paard regelmatig over het harde loopt is dit niet aan te raden. Laat m lekker gelijk zijn met de hoefwand dat er wel grondcontact is, maar niet uitsteken. Voor veel paarden is dit namelijk gewoon onprettig.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:56

Je kunt op googlen op Natural Horse Balance is geen natuurlijke bekapper maar kunnen veel en werken ook met ijzers (andere soorten) en hebben ervaring met "slechte hoeven"

Djoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 03:11

@Maartje1990, dat de straal niet uit mag steken was volgens mij wel duidelijk want daar gaat dit hele topic over.. om dat op te lossen. Ik zal het nog 1 keer zeggen: de straal is op. Daar kan niks meer vanaf, dan snijden we in het leven en ja dat kan je wel zien, onder andere door het feit dat mijn paard er niet op kan lopen en al haar been intrekt als ik er bij wijze van naar wijs met het hoeven krabben.

@luf_horses, Ik ga die biotine zeker proberen! Dat soort advies heb ik wat aan, thanks!

Ik ben dus zoals al te lezen is geen fan van ijzers en wil er vanaf, maar uiteraard moet mijn paard dan geen pijn lijden.

Ik heb Djoeke sinds 1 juni en het enige wat veranderd is is haar rijschema van niks naar een paar keer per week. Ze is na het inrijden weer stilgezet en ik heb het rijden weer opgepakt. Verder heb ik alles hetzelfde als de vorige eigenaar.

Ze staat 24/7 op de wei in een stabiele kudde (waar nauwelijks gras meer is, dus ze worden bijgevoerd). Ze krijgt gewoon hooi, geen kuil. Ze krijgt muesli, dus een suiker en eiwitarm dieet zoals het hoort bij een koudbloed en hoefschoenen zijn denk ik (verbeter me als ik het fout heb!!) geen optie omdat die niet 24/7 aan kunnen en ze zonder ijzers wel 24/7 pijn heeft, ook op zachte ondergrond.

Er zijn 2 hoefsmeden die ik advies heb gevraagd, mijn eigen en eentje die toevallig op stal was en beiden zeiden hetzelfde, namelijk: tijdelijk ijzers om de hoef te laten groeien.

Zoals lusitana al zegt: In plaats van me te vertellen wat ik al weet en al heb gezegd in mijn bericht en antwoorden daarna (dat ijzers slecht zijn en dat ik eraf wil), hoor ik gewoon heel graag of er nog alternatieven zijn (die ook daadwerkelijk mogelijk zijn ,dus geen straal afsnijden of hoefschoenen). Ook misschien tips om het te helpen (zoals de biotine), of bevestiging dat de manier waarop ik het nu ga proberen goed is (thanks lusitana en Authentic!). En als je toch als advies hebt: "Dus eraf met die dingen en er nooit meer op", dan wel ook graag advies hoe ik dit kan doen zonder dat mijn paard pijn gaat hebben.

(Of om dit lange bericht kort te maken: Mensen, LEES alsjeblieft voordat je antwoordt.)

Bedankt! :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 06:57

Normaal gesproken valt het leven van de straal mooi binnen de hoef, ook als de hoefwand gelijk is gemaakt van met de zool, zou je nog heel wat ruimte tussen de eeltlaag van de straal en het leven van de straal moeten hebben.

Waarom dat bij jouw paard niet is kan meerdere oorzaken hebben.

De hoef kan tot ver in de zool bekapt zijn, maar er kunnen ook woekeringen in de straal zitten, dan heb je ook eerder leven aan het oppervlak.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 07:14

Ik raad ook biotine aan, je moet het wel een langere tijd hebben gegeven voor dat je het effect ziet en uiteraard door blijven gaan met geven

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 07:18

Over biotine heb ik dit pas geschreven:
Bij hoefproblemen voer ik vrij gemakkelijk biotine in hoge dosering erbij. Of Excellent biozin of (en dat is in mijn ogen de beste, maar de duurste variant) een combinatie van Subli biotinemix (is puur biotine en suiker) en Marstall Hufregulator (bevat vrijwel geen biotine, maar wel heel veel andere hoefgroeistimulerende hoefkwaliteitverbeterende middelen).

Biotine-vergiftiging komt eigenlijk niet voor. Ik doseer zelf 0.1mg biotine/kg paard. Soms is 0.05mg biotine/kg paard al voldoende, maar er zijn ook proeven waarbij dan geen effect is gevonden, dus doseer ik hoger (bij de proef van 0.12mg/kg was het verschil namelijk ±15% meer hoefgroei).

[BEH] Welke biotine?

Mijn paard staat 24/7 op de stenen en zijn hoeven sleten sneller dan dat ze aangroeiden. Ik gebruik zelf Excellent Biozin, dat was bij mijn paard voldoende, maar nu kan de hoefsmid er iedere 9 weken een halve tot hele cm af halen.

Djoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 13:20

Ik ga er morgen naar kijken welke ik moet hebben en waar te koop. Maar milligram? Of gram? Haha