Week gekoot veulen, plak ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

Week gekoot veulen, plak ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 15:07

Ik zit met een dilemma. Ik heb een shetland veulen van nu net 8 weken oud. Na een paar dagen was duidelijk dat ze nogal weke kootjes heeft. Na ongeveer 1,5e week heeft de hoefsmid haar voor het eerst gezien en met 4 weken heeft hij haar voor het eerst corrigerend bekapt, met het advies zoveel mogelijk beweging, regelmatig ook op het harde. Dit heb ik dan ook gedaan. Ze staat sinds ze 3 weken is al 24/7 op het land.

Vandaag is hij opnieuw langs geweest en heeft haar weer goed op haar voetjes gezet. Ze kantelt dan meteen al weer lichtjes achterover. Nu wil de hoefsmid volgende week een soort verlengd plakijzertje (het zal vast een naam hebben) aanbrengen achter zodat de hoefjes rechtop blijven. In de afgelopen weken is het met bekappen en wandelen alleen niet/nauwlijks verbeterd.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Deze foto is gemaakt net voor het bekappen, hoefjes zijn hier al flink lang met 3 weken oud. Om te laten zien hoe ze staat:

Afbeelding

En hier net na het bekappen, misschien niet heel duidelijk want ze lijkt net wat rechter op te staan op deze foto maar meteen rolt ze weer op de achterkant..

Afbeelding

Anoniem

Re: Week gekoot veulen, plak ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:10

Wauw, dat is best extreem inderdaad. :(:)

Ik vind het er na het bekappen wel goed uitzien! :j
Zijn spalkjes misschien een idee? Via de dierenarts?
Of zou ze daar al weer net iets te oud voor zijn...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:10

Ze staat wel iets beter op de tweede foto.Ik denk dat ik naar van Nassau zou gaan,of eens een foto opsturen.Eens kijken wat zij er van zeggen.
wel goed dat je zo snel corrigeerd en het niet maar aankijkt.Dit voorkomt veel ellende.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 15:20

Hoe bedoel je spalkjes kbk? Als in het hele beentje spalken?

Geerke, hoefsmid is hier nog nooit zo vaak geweest, ze is nu nog heel jong dus er valt nu hopelijk nog wat te corrigeren. Ik hoor ook regelmatig van mensen uit de omgeving dat ik het gewoon tijd moet gunnen.. Tikje te overbezorgd om het maar te laten. := Ik ga van Nassau eens contacten, dankjewel!

Edit: Op de na foto lijkt het wel iets rooskleuriger. Ze heeft hier en daar momenten dat ze wat rechter staat maar met name als ze loopt komt de teen (ik zit niet zo in de hoef-termen...) weer van de grond en helt ze naar achteren.
Laatst bijgewerkt door MDJ op 15-07-15 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:22

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:25

Met zulke lange hoefjes vind ik het niet gek dat 'ie zo beroerd staat. Kun je niet gewoon veel vaker de smid laten komen? Elke week?

Ik zeg niet dat dat DE oplossing is, maar het helpt waarschijnlijk wel.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:37

Dit zie je best vaak. Veel lopen op het harde helpt goed en onze dierenarts adviseert altijd Equistro Hamolytan te geven maar dan gelijk vanaf de geboorte. Heb er zelf ook 1 gehad en dat gedaan en die waren voor het afspenen helemaal goed.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 15:41

Gypsy, uiteraard komt hij zo vaak als nodig is. Met 1,5e week is de hoefsmid al langs gekomen. Hij wilde haar toen echter nog niet bekappen omdat de hoefjes nog vrij zacht waren naar zijn mening. Ik zie dat ik in de OP een typfoutje heb gemaakt, op die foto is ze 4 weken (en 5 dagen om precies te zijn.) dat was ook de dag dat ze bekapt is. Nu 3 weken later is ze weer bekapt, volgende week komt hij weer en daarna na twee weken weer. Daar zijn we dus zeker al wel mee bezig. :j maar ben het met je eens hoor, op die foto zijn de hoeven erg lang waardoor ze nog beroerder staat.

Ze verbeterd helaas niet veel waardoor we zijn gaan kijken naar andere mogelijkheden om de stand te gaan verbeteren.

Wilawander: Ik ga even googlen wat dat voor spul is, kan daar ook nu nog mee gestart worden of zou dat al te laat zijn?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:45

Doe je zeker niks verkeerds mee.

Weet niet of het in NL verkocht word maar Ascot Equifer is hetzelfde alleen een ander merk en goedkoper.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:55

Jouw hoefsmid bedoelt waarschijnlijk een snavelijzer of een ijzer waar een wigje tussen gezet wordt. Hierdoor wordt het veulen gedwongen om in een goede stand te gaan staan. Dit is in het begin natuurlijk niet heel comfortabel voor het veulen maar heeft wel een goed effect op de lange termijn.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 15:04

Dankje ww! Ik ga even zoeken.

Ik heb even gegoogled om snavelijzer en ik denk dat dat het is, dan met de snavel naar achter zodat ze idd gedwongen recht op staat.