Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Compartido
Berichten: 25
Geregistreerd: 02-07-15

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 12:43

Bedankt voor de reacties. Wel beetje opgelucht om te horen dat de mensen die dit ook hebben meegemaakt dat het wel goed kan komen met rust, stappen en m.b.v. de smid

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:52

Nogmaals Ts, wat zegt jou onderbuikgevoel in deze kwestie?
Ik snap dat mijn bericht een beetje Was ondergesneeuwd.

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:09

weet een goede smid die op topstallen komt. voor info stuur maar een pb

Compartido
Berichten: 25
Geregistreerd: 02-07-15

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 13:35

Mijn onderbuikgevoel zegt dat ik even moet afwachten wat er gebeurd als mijn smid is geweest en hij weer goed staat. Kijken of hij dan nog steeds kreupel loopt. En sowieso de veearts zijn pees laten controleren voordat ik uberhaupt erop ga en ga opbouwen (heb liever een extra check en een opbouwschema van mijn veearts die er heel veel meer verstand van heeft dan ikzelf). Ik merk op dit moment nog niks aan zijn pees, voelt goed en is ook niet warm of gevoelig. (Probeer me niet gelijk te druk te maken, zijn peesscan was goed, helemaal genezen, maarja nu afwachten of tie ook sterk genoeg is door de verandering van zijn hoeven. Veearts is op de hoogte van alles en als er wat is kan ik gelukkig het gelijk met haar bespreken). Hij staat nu in het paddock zodat hij zelf kan doen wat hij wilt. En verder stap ik aan de hand en veel koelen en hoeven nat houden. Ik probeer het zo aangenaam mogelijk voor hem te houden en doen wat ik kan doen (alle kleine beetjes helpen) en zorgen dat het niet belast wordt.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:47

midgie schreef:
Een smid die zegt dat als een paard altijd op ijzers heeft gestaan en beter af is met ijzers is ook niet juist bezig, elk paard kan zonder ijzers,
Ik heb ook een paard nu op blote voeten die altijd op ijzers heeft gestaan , waar ook de smid zei dat ze niet zonder kon, ik val de traditionele smid niet af als hij zijn werk goed en eerlijk doet.

En promoot ook geen NB want daar slaan ze soms ook door, ik promoot een bekapper NB of traditioneel die juist bekapt,
Een smid die een paard zo op de ijzers zet is niet goed bezig .
Maar ook de eigenaar is verantwoordelijk voor de hoeven,
Je hoeft het niet zelf te doen, maar weet wel wat een hoef is en hoe belangrijk die zijn, heel veel paarden met rug problemen hebben vaak verkeerd bekapte hoeven.
Als je als eigenaar weet hoe een hoef werkt dan kun je in elk geval je smid zeggen hoe je het niet wil

Niet mee eens, onze paarden lopen 24-7 buiten met een verhard gedeelte waar ze wel veel op lopen. Hij kwam zonder ijzers maar na een paar weken maar de smid gebeld want de teen sleet af terwijl de zijkant steeds wijder werd. Ze ging er toen ook naar lopen. Sinds ze voor op een ijzertje staat maakt ze veel beter haar passen af en heeft ze goede hoeven. Niet ieder paard kan dus zonder ijzers ;)

fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 20:12

TS, heb je ook foto's van de onderkant van de voet?

Compartido
Berichten: 25
Geregistreerd: 02-07-15

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 21:12

Nee die heb ik niet, maar kan ik eventueel wel morgen maken

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:36

Amiigo schreef:
midgie schreef:
Een smid die zegt dat als een paard altijd op ijzers heeft gestaan en beter af is met ijzers is ook niet juist bezig, elk paard kan zonder ijzers,
Ik heb ook een paard nu op blote voeten die altijd op ijzers heeft gestaan , waar ook de smid zei dat ze niet zonder kon, ik val de traditionele smid niet af als hij zijn werk goed en eerlijk doet.

En promoot ook geen NB want daar slaan ze soms ook door, ik promoot een bekapper NB of traditioneel die juist bekapt,
Een smid die een paard zo op de ijzers zet is niet goed bezig .
Maar ook de eigenaar is verantwoordelijk voor de hoeven,
Je hoeft het niet zelf te doen, maar weet wel wat een hoef is en hoe belangrijk die zijn, heel veel paarden met rug problemen hebben vaak verkeerd bekapte hoeven.
Als je als eigenaar weet hoe een hoef werkt dan kun je in elk geval je smid zeggen hoe je het niet wil

Niet mee eens, onze paarden lopen 24-7 buiten met een verhard gedeelte waar ze wel veel op lopen. Hij kwam zonder ijzers maar na een paar weken maar de smid gebeld want de teen sleet af terwijl de zijkant steeds wijder werd. Ze ging er toen ook naar lopen. Sinds ze voor op een ijzertje staat maakt ze veel beter haar passen af en heeft ze goede hoeven. Niet ieder paard kan dus zonder ijzers ;)


Als de teen afslijt en de zijkanten wijder worden is de hoef ook niet goed bekapt,

Compartido
Berichten: 25
Geregistreerd: 02-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 12:25

Afbeelding

Onderkant van de hoeven (zijn net afgespoten, daarom zijn ze nat)

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:22

Onder geschoven hielen , te veel zooi op de zool zoals steunsels die zijn gaan woekeren , de straal hoort de grond te raken en het zijn 2 verschillende voeten, rechts zit het ijzer scheef.
Ik zou echt eens een goeie bekapper laten komen,
Ik vermoed zelfs dat er te lange tenen aan zitten maar dat is van de onderkant niet echt te zien, maar op de manier van bekappen zal ik er niet ver naast zitten

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:33

Om eerlijk te zijn vind ik het niet echt eruitzien als pas bekapt, de hoeven lijken mij nog te lang en alles scheef en ook nog eens verschillen in hoogte aan de verzenen.

Dat is wat mij gelijk opviel op het eerste gezicht zo vanaf de foto's.
Ik zou maar wel een tip aannemen van iemand in deze topic om een goede hoefsmid te laten komen die op topstallen komt.

Altijd naar als er iets niet goed gaat he, ik weet hoe je je voelt.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:43

Heel eerlijk moet ik ook zeggen dat ik deze voeten niet zie als recent bekapt.. :o
Bovendien zit het rechter ijzer er echt scheef onder..
Volg de punt van de straal maar, in dat verlengde moet de lip zitten van het ijzer zitten.
Ook zie je dat bij beide voorvoeten de ijzers (en nagelkoppen) aan de linkerkant ietsje verder weg zijn gesleten..

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:45

Met andere woorden: er was een prutser van een hoefsmid bezig.

Compartido
Berichten: 25
Geregistreerd: 02-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 15:50

Ja dat klopt het ziet er niet uit. De eerste foto's die ik erop heb gezet zijn 2 weken nadat de smid is geweest. De laatste foto's die ik erop heb gezet zijn van vandaag (3 weken nadat de smid is geweest).

De smid die dit heeft gedaan hoeft mijn paard nooit meer te doen. Mijn oude smid komt langs om te kijken in hoeverre die het kan herstellen (met hem heb ik nooit problemen gehad en stond mijn paard er goed bij)

Ja het is heel naar, zijn al een tijdje bezig door zijn peesblessure, einde in zicht en nu dit (wat niet had hoeven gebeuren)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30649
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:12

Ik zal dit topic van MD naar BEH verplaatsen omdat het daar beter past.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:28

midgie schreef:
Onder geschoven hielen , te veel zooi op de zool zoals steunsels die zijn gaan woekeren , de straal hoort de grond te raken en het zijn 2 verschillende voeten, rechts zit het ijzer scheef.
Ik zou echt eens een goeie bekapper laten komen,
Ik vermoed zelfs dat er te lange tenen aan zitten maar dat is van de onderkant niet echt te zien, maar op de manier van bekappen zal ik er niet ver naast zitten


Helemaal mee eens. Op de eerdere foto's zie je inderdaad een mega lange teen en eigenlijk een volkomen uitgezakte hoef. Dat dit paard gevoelig loopt (zonder ijzers) is niet verbazend. Bij een peesblessure zijn ijzers géén goed idee. Een paard glijdt op ijzers telkens een stukje door, wat enorm belastend is voor de pezen door een plotselinge verandering van spanning. Plus vaak het toonlanden waardoor de pezen nóg eens een extra ruk te verduren krijgen.


midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:32

Ik bekap zelf al 18 jaar , dus weet echt wat ik zie en als je in de buurt zou wonen zou ik je zeker komen vertellen hoe en wat en waarom het beter is dit paard zonder ijzers te zetten en hem in elk geval beter op zijn voeten zetten,het dier heeft miss zelfs de peesblessure wel door zijn verkeerde voeten,
ook veel rug problemen en problemen in de bekken komen van verkeerd bekapte voeten,
De traditionele smeden zouden wat meer inzicht in hoeven moeten krijgen en de eigenaren ook , dat scheelt een hoop ellende

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:59

Dat vind ik zo een onzin.
Mijn paard heeft een tijd zonder ijzers gestaan, daarmee is het gezeik aan zijn knieeen ontstaan en dat is pas verbetert sinds hij achter weer op ijzers staat en goed gecorrigeerd werd. Hij werd zonder ijzers iedere vier weken gecorrigeerd, het was alleen geen doen. Zodra hij met ijzers achter gecorrigeerd werd, is het pas verbetert.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:05

Ik vind het altijd jammer dat de natuurlijk bekappen aanhangers er bovenop springen om luidkeels hun evangelie te verkondigen..
TS, laat je niet gek maken, gewoon terug naar je oude smid, die kent het paard en die kan het voor je oplossen....

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:27

liedjuh2 schreef:
Dat vind ik zo een onzin.
Mijn paard heeft een tijd zonder ijzers gestaan, daarmee is het gezeik aan zijn knieeen ontstaan en dat is pas verbetert sinds hij achter weer op ijzers staat en goed gecorrigeerd werd. Hij werd zonder ijzers iedere vier weken gecorrigeerd, het was alleen geen doen. Zodra hij met ijzers achter gecorrigeerd werd, is het pas verbetert.

Dan moet je een natuurlijk bekapper laten komen :j _O-

Idd Billy dat vind ik ook erg jammer! Alle problemen zouden opgelost kunnen worden door natuurlijk bekappen, alle paarden kunnen zonder ijzers, hoefsmeden kijken vaan naar het kostenplaatje etc. Terwijl ik mijn vraagtekens er dan bij zet hoeveel goede natuurlijke bekappers er zijn? Na een dag cursus heb je voor mijn idee niet de kennis die je bij een opleiding tot hoefsmid hebt.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:41

ik ben verbaasd dat je alweer aan het rijden was :j

in sept een gat van 7cm!!!!!!

mijn paard had een gaatje van 5mm en heeft 9mnd stil gestaan

en over ijzers, mijn paard is juist door ijzers beter gaan lopen door aangepast beslag

Compartido
Berichten: 25
Geregistreerd: 02-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 10:38

Mijn paard heeft de peesblessure opgelopen omdat hij in een gat is gaan staan en viel. Tijdens het opstaan heeft tie zijn pees kapot getrokken met zijn achterbeen. Het is dus een acute peesblessure en geen overbelasting. Dit was ook duidelijk te zien op de scan.

Wat betreft het "rijden". Na 3 maanden stappen en koelen was het gat al dicht, toen heb ik hem langzaam opgebouwd (scan was in december). Eerst alleen de stap uitbreiden, kleine stukjes draven. Ik vertrouw op mijn veearts en heb mij ook gewoon aan haar opbouwschema gehouden. Na 7 maanden sinds de scan van december zat ik op 45 minuten "rijden" met 20 minuten draven verdeeld over de tijd. Tussendoor nog allemaal controle scans gehad waarbij de pees goed bleef.

Een peesblessure is bij elk paard anders en heeft met meerdere factoren te maken qua genezing. De een vind het snel, de ander vind het lang duren. Ik volg mijn gevoel en vertrouw mijn veearts dat als het goed is dat het dan ook zo is. Vandaar dat ik op haar advies ben gaan opbouwen :)

Ieder heeft een eigen mening over het wel of geen ijzers, wel of niet natuurlijk bekappen :)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:46

Billy schreef:
Ik vind het altijd jammer dat de natuurlijk bekappen aanhangers er bovenop springen om luidkeels hun evangelie te verkondigen..
TS, laat je niet gek maken, gewoon terug naar je oude smid, die kent het paard en die kan het voor je oplossen....


Je kunt van een koffieliefhebber niet verlangen dat ie thee gaat schenken.

Ik deel mijn kennis en visie, aan eenieder om ermee te doen wat hij/zij wil :). Niet alleen voor de TS, maar ook de meelezers. Ik mis de laatste jaren wel een beetje de hoefsmeden die hun visie geven in de topics. (en dan echt hun visie ipv ongefundeerd nb afzeiken)

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:22

Ja, maar jullie gieten de koffie door de strot van iedereen die je tegen komt, ipv van te zeggen: Je bent een theeleut, maar is koffie misschien niet iets voor jou......

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:28

Billy schreef:
Ja, maar jullie gieten de koffie door de strot van iedereen die je tegen komt, ipv van te zeggen: Je bent een theeleut, maar is koffie misschien niet iets voor jou......

Waar is de vind ik leuk knop... Maargoed dit Is niet echt OT.

Ts, ik wens je alle wijsheid in deze.